Images of blindness: intermedial references to paintings in "Blindness"
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/44089 |
Resumo: | This paper presents an analysis of the dialogue between literature and painting in José Saramago’s Blindness (1995/1997). It deals with two moments in the novel in which there are references to famous paintings: the first one is mentioned by the anonymous narrator, who associates the status quo of the blind people in the city to a painting; the second one, by the anonymous character’s descriptions who mentions the last paintings he saw in a museum before becoming blind. These descriptions intensify the desperate state in which the characters live, just as the narrator’s description reaffirms the impossibility of blind people leading other people. The asylum is the place where all the blind people are taken, until the moment when, apparently, there is no one who can see, except for the doctor’s wife. To explore the types of dialogue between literature and painting, we will present concepts such as ekphrasis, evocation, allusion, pictorial description, conceived by Liliane Louvel, Claus Clüver, Irina Rajewsky, and Werner Wolf. |
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Images of blindness: intermedial references to paintings in "Blindness"Imagens da cegueira: referências intermidiáticas a pinturas no romance Ensaio sobre a cegueiraLiteraturePaintingIntermedial references.LiteraturaPinturaReferências intermidiáticas.This paper presents an analysis of the dialogue between literature and painting in José Saramago’s Blindness (1995/1997). It deals with two moments in the novel in which there are references to famous paintings: the first one is mentioned by the anonymous narrator, who associates the status quo of the blind people in the city to a painting; the second one, by the anonymous character’s descriptions who mentions the last paintings he saw in a museum before becoming blind. These descriptions intensify the desperate state in which the characters live, just as the narrator’s description reaffirms the impossibility of blind people leading other people. The asylum is the place where all the blind people are taken, until the moment when, apparently, there is no one who can see, except for the doctor’s wife. To explore the types of dialogue between literature and painting, we will present concepts such as ekphrasis, evocation, allusion, pictorial description, conceived by Liliane Louvel, Claus Clüver, Irina Rajewsky, and Werner Wolf.Esse artigo faz uma leitura do diálogo entre literatura e pintura no romance de José Saramago, Ensaio sobre a cegueira (1995). Trataremos de dois momentos no romance nos quais há referências a pinturas famosas: o primeiro, relatado pelo narrador anônimo, que associa o status quo da cidade tomada pela cegueira a uma pintura; o segundo, relatado por um personagem, também anônimo, que descreve os últimos quadros que viu em um museu antes de cegar. As descrições dessas pinturas intensificam o estado desesperador em que vivem as personagens, assim como a descrição do narrador ratifica a afirmação bíblica que cegos são incapazes de conduzir. O manicômio é o lugar para onde são levadas todas as pessoas que ficam cegas, até o momento em que não resta, aparentemente, nenhuma pessoa que não esteja cega na cidade, a não ser a mulher do médico. Para explorarmos os tipos de diálogo existentes entre literatura e pintura, apresentaremos conceitos de écfrase, evocação, alusão, descrição pictural, concebidos por Liliane Louvel, Claus Clüver, Irina Rajewsky e Werner Wolf.Programa de Pós-graduação em Letras2022-02-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/4408910.5433/1678-2054.2021v41p58Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 41: Diálogos entre literatura e pintura: tradição e transgressão (dez. 2021); 58-70Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 41: Diálogos entre literatura e pintura: tradição e transgressão (dez. 2021); 58-70Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 41: Diálogos entre literatura e pintura: tradição e transgressão (dez. 2021); 58-701678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/44089/pdf_1Copyright (c) 2022 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literárioshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessReichmann, Brunilda2022-09-28T13:37:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44089Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2023-01-13T10:37:22.259894Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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