Is there children’s theatre in PNBE?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Herkenhoff, Joana d'Arc Batista
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Souza, Renata Junqueira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/34033
Resumo: The goal of this article is to discuss the influence of the Brazilian Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) and its articulation with the official discourse, in the composition of the school literary canon of the Final Years of Primary Education (6th to 9th year), departing from the conception of canon by Reis (1992). The proposal is to ponder about the tension between diversity (Gomes) and canon, initially by approaching ethnic diversity (Federal Law 10.639/2003) and, later, the diversity of discourse genres (PCNs) in extending the canon to this educational cluster. We conclude that the school literary canon has become diverse, but it is still uneven. In this context, theatre is emphasized for being one of the genres with smaller participation in the program. This may result from the lack of this genre in the Brazilian publishing market, but it may also mean a lack of prestige of this genre, which stems from the few knowledge about it, attested by the lack of research on the subject.
id UEL-15_a6b999816e6030677f00fdfc592592c6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34033
network_acronym_str UEL-15
network_name_str Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
repository_id_str
spelling Is there children’s theatre in PNBE?Existe teatro infantil no PNBE?Text GenresCanonChildren’s theatreMaria Clara MachadoGênero TextualCânoneTeatro InfantilMaria Clara MachadoThe goal of this article is to discuss the influence of the Brazilian Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) and its articulation with the official discourse, in the composition of the school literary canon of the Final Years of Primary Education (6th to 9th year), departing from the conception of canon by Reis (1992). The proposal is to ponder about the tension between diversity (Gomes) and canon, initially by approaching ethnic diversity (Federal Law 10.639/2003) and, later, the diversity of discourse genres (PCNs) in extending the canon to this educational cluster. We conclude that the school literary canon has become diverse, but it is still uneven. In this context, theatre is emphasized for being one of the genres with smaller participation in the program. This may result from the lack of this genre in the Brazilian publishing market, but it may also mean a lack of prestige of this genre, which stems from the few knowledge about it, attested by the lack of research on the subject.Este artigo reflete sobre a existência de um cânone para os anos finais do Ensino Fundamental (6º ao 9º). Aborda a influência do Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) e dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) na constituição do cânone e também as condições materiais necessárias para o conhecimento desse cânone pelos estudantes que, nessa fase, comportam-se como "leitores anárquicos" (Petucci, 1999); Pensa a tensão entre cânone (Reis, 1992) e diversidade, enfocando o papel da diversidade dos gêneros textuais prevista nos PCN no alargamento do cânone para esse grupo. Por fim, aborda a obra teatral de Maria Clara Machado, que tem se firmado como autora canônica do teatro infantil brasileiro. Conclui que diversos gêneros textuais estão presentes no PNBE, entretanto, de forma desigual, uma vez que predominam textos em prosa sobre textos em verso e que o teatro está entre os gêneros de menor aquisição, o que pode decorrer da pouca oferta desse gênero pelo mercado editorial no Brasil, mas também pode significar um desprestígio do gênero, decorrente do seu desconhecimento, atestado pela escassez de pesquisas a respeito da temática ou por ser este um gênero que extrapola o literário.Programa de Pós-graduação em Letras2019-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/3403310.5433/1678-2054.2019v37p24Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 24-40Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 24-40Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 24-401678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/34033/pdfCopyright (c) 2019 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinfo:eu-repo/semantics/openAccessHerkenhoff, Joana d'Arc BatistaSouza, Renata Junqueira de2022-09-16T22:53:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34033Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2023-01-13T10:37:19.773417Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Is there children’s theatre in PNBE?
Existe teatro infantil no PNBE?
title Is there children’s theatre in PNBE?
spellingShingle Is there children’s theatre in PNBE?
Herkenhoff, Joana d'Arc Batista
Text Genres
Canon
Children’s theatre
Maria Clara Machado
Gênero Textual
Cânone
Teatro Infantil
Maria Clara Machado
title_short Is there children’s theatre in PNBE?
title_full Is there children’s theatre in PNBE?
title_fullStr Is there children’s theatre in PNBE?
title_full_unstemmed Is there children’s theatre in PNBE?
title_sort Is there children’s theatre in PNBE?
author Herkenhoff, Joana d'Arc Batista
author_facet Herkenhoff, Joana d'Arc Batista
Souza, Renata Junqueira de
author_role author
author2 Souza, Renata Junqueira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Herkenhoff, Joana d'Arc Batista
Souza, Renata Junqueira de
dc.subject.por.fl_str_mv Text Genres
Canon
Children’s theatre
Maria Clara Machado
Gênero Textual
Cânone
Teatro Infantil
Maria Clara Machado
topic Text Genres
Canon
Children’s theatre
Maria Clara Machado
Gênero Textual
Cânone
Teatro Infantil
Maria Clara Machado
description The goal of this article is to discuss the influence of the Brazilian Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) and its articulation with the official discourse, in the composition of the school literary canon of the Final Years of Primary Education (6th to 9th year), departing from the conception of canon by Reis (1992). The proposal is to ponder about the tension between diversity (Gomes) and canon, initially by approaching ethnic diversity (Federal Law 10.639/2003) and, later, the diversity of discourse genres (PCNs) in extending the canon to this educational cluster. We conclude that the school literary canon has become diverse, but it is still uneven. In this context, theatre is emphasized for being one of the genres with smaller participation in the program. This may result from the lack of this genre in the Brazilian publishing market, but it may also mean a lack of prestige of this genre, which stems from the few knowledge about it, attested by the lack of research on the subject.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/34033
10.5433/1678-2054.2019v37p24
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/34033
identifier_str_mv 10.5433/1678-2054.2019v37p24
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/34033/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Letras
dc.source.none.fl_str_mv Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 24-40
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 24-40
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 24-40
1678-2054
reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
collection Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários
repository.name.fl_str_mv Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv terraroxa.uel@gmail.com
_version_ 1797047361471512576