Is there children’s theatre in PNBE?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/34033 |
Resumo: | The goal of this article is to discuss the influence of the Brazilian Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) and its articulation with the official discourse, in the composition of the school literary canon of the Final Years of Primary Education (6th to 9th year), departing from the conception of canon by Reis (1992). The proposal is to ponder about the tension between diversity (Gomes) and canon, initially by approaching ethnic diversity (Federal Law 10.639/2003) and, later, the diversity of discourse genres (PCNs) in extending the canon to this educational cluster. We conclude that the school literary canon has become diverse, but it is still uneven. In this context, theatre is emphasized for being one of the genres with smaller participation in the program. This may result from the lack of this genre in the Brazilian publishing market, but it may also mean a lack of prestige of this genre, which stems from the few knowledge about it, attested by the lack of research on the subject. |
id |
UEL-15_a6b999816e6030677f00fdfc592592c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34033 |
network_acronym_str |
UEL-15 |
network_name_str |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
repository_id_str |
|
spelling |
Is there children’s theatre in PNBE?Existe teatro infantil no PNBE?Text GenresCanonChildren’s theatreMaria Clara MachadoGênero TextualCânoneTeatro InfantilMaria Clara MachadoThe goal of this article is to discuss the influence of the Brazilian Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) and its articulation with the official discourse, in the composition of the school literary canon of the Final Years of Primary Education (6th to 9th year), departing from the conception of canon by Reis (1992). The proposal is to ponder about the tension between diversity (Gomes) and canon, initially by approaching ethnic diversity (Federal Law 10.639/2003) and, later, the diversity of discourse genres (PCNs) in extending the canon to this educational cluster. We conclude that the school literary canon has become diverse, but it is still uneven. In this context, theatre is emphasized for being one of the genres with smaller participation in the program. This may result from the lack of this genre in the Brazilian publishing market, but it may also mean a lack of prestige of this genre, which stems from the few knowledge about it, attested by the lack of research on the subject.Este artigo reflete sobre a existência de um cânone para os anos finais do Ensino Fundamental (6º ao 9º). Aborda a influência do Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) e dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) na constituição do cânone e também as condições materiais necessárias para o conhecimento desse cânone pelos estudantes que, nessa fase, comportam-se como "leitores anárquicos" (Petucci, 1999); Pensa a tensão entre cânone (Reis, 1992) e diversidade, enfocando o papel da diversidade dos gêneros textuais prevista nos PCN no alargamento do cânone para esse grupo. Por fim, aborda a obra teatral de Maria Clara Machado, que tem se firmado como autora canônica do teatro infantil brasileiro. Conclui que diversos gêneros textuais estão presentes no PNBE, entretanto, de forma desigual, uma vez que predominam textos em prosa sobre textos em verso e que o teatro está entre os gêneros de menor aquisição, o que pode decorrer da pouca oferta desse gênero pelo mercado editorial no Brasil, mas também pode significar um desprestígio do gênero, decorrente do seu desconhecimento, atestado pela escassez de pesquisas a respeito da temática ou por ser este um gênero que extrapola o literário.Programa de Pós-graduação em Letras2019-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/3403310.5433/1678-2054.2019v37p24Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 24-40Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 24-40Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 24-401678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/34033/pdfCopyright (c) 2019 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinfo:eu-repo/semantics/openAccessHerkenhoff, Joana d'Arc BatistaSouza, Renata Junqueira de2022-09-16T22:53:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34033Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2023-01-13T10:37:19.773417Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Is there children’s theatre in PNBE? Existe teatro infantil no PNBE? |
title |
Is there children’s theatre in PNBE? |
spellingShingle |
Is there children’s theatre in PNBE? Herkenhoff, Joana d'Arc Batista Text Genres Canon Children’s theatre Maria Clara Machado Gênero Textual Cânone Teatro Infantil Maria Clara Machado |
title_short |
Is there children’s theatre in PNBE? |
title_full |
Is there children’s theatre in PNBE? |
title_fullStr |
Is there children’s theatre in PNBE? |
title_full_unstemmed |
Is there children’s theatre in PNBE? |
title_sort |
Is there children’s theatre in PNBE? |
author |
Herkenhoff, Joana d'Arc Batista |
author_facet |
Herkenhoff, Joana d'Arc Batista Souza, Renata Junqueira de |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Renata Junqueira de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Herkenhoff, Joana d'Arc Batista Souza, Renata Junqueira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Text Genres Canon Children’s theatre Maria Clara Machado Gênero Textual Cânone Teatro Infantil Maria Clara Machado |
topic |
Text Genres Canon Children’s theatre Maria Clara Machado Gênero Textual Cânone Teatro Infantil Maria Clara Machado |
description |
The goal of this article is to discuss the influence of the Brazilian Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) and its articulation with the official discourse, in the composition of the school literary canon of the Final Years of Primary Education (6th to 9th year), departing from the conception of canon by Reis (1992). The proposal is to ponder about the tension between diversity (Gomes) and canon, initially by approaching ethnic diversity (Federal Law 10.639/2003) and, later, the diversity of discourse genres (PCNs) in extending the canon to this educational cluster. We conclude that the school literary canon has become diverse, but it is still uneven. In this context, theatre is emphasized for being one of the genres with smaller participation in the program. This may result from the lack of this genre in the Brazilian publishing market, but it may also mean a lack of prestige of this genre, which stems from the few knowledge about it, attested by the lack of research on the subject. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/34033 10.5433/1678-2054.2019v37p24 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/34033 |
identifier_str_mv |
10.5433/1678-2054.2019v37p24 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/34033/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 24-40 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 24-40 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 37: Cânone e escola: as diferenças e as revisões (jun. 2019); 24-40 1678-2054 reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
collection |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
repository.name.fl_str_mv |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
terraroxa.uel@gmail.com |
_version_ |
1797047361471512576 |