Machado, Alencar’s spectator – the interdiscursive scene in the second half of the Nineteenth century
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/24893 |
Resumo: | These notes go over José de Alencar’s play “O que é o casamento?”, 1861, and the fictional prose by Machado de Assis, in his short story “Curiosity”, 1879. The “contents precipitation” Peter Szondi names stems from the historically-conditioned synthesis found at a certain time. We discuss Machado’s contribution to this end, with the refinement of his fictional prose, the anticipation of clearly modern trends related to the fetish-subject, the strong negotiation with readers/spectators, and the concrete and interdiscursive overcoming of his contemporaneous playwriting, in which Alencar stood out. |
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Machado, Alencar’s spectator – the interdiscursive scene in the second half of the Nineteenth centuryMachado, espectador de Alencar: a cena interdiscursiva na segunda metade do século XIXNineteenth century theaterJosé de AlencarMachado de AssisInterdiscursivityTeatro no século XIXJosé de AlencarMachado de AssisinterdiscursividadeNineteenth century theaterinterdiscursivityThese notes go over José de Alencar’s play “O que é o casamento?”, 1861, and the fictional prose by Machado de Assis, in his short story “Curiosity”, 1879. The “contents precipitation” Peter Szondi names stems from the historically-conditioned synthesis found at a certain time. We discuss Machado’s contribution to this end, with the refinement of his fictional prose, the anticipation of clearly modern trends related to the fetish-subject, the strong negotiation with readers/spectators, and the concrete and interdiscursive overcoming of his contemporaneous playwriting, in which Alencar stood out.Essas anotações se debruçam sobre a peça alencariana “O que é o casamento?”, de 1861, e prosa ficcional de Machado de Assis, em seu conto “Curiosidade”, de 1879. A “precipitação conteudística” que Peter Szondi nomeia é própria da síntese historicamente condicionada das contradições de um tempo. Discutimos a contribuição de Machado para este fim, com o refinamento de sua prosa ficcional, a antecipação de tendências claramente modernas relativas ao trânsito do sujeito-fetiche, a forte negociação com o público leitor/espectador e a superação concreta e interdiscursiva da dramaturgia sua contemporânea, na qual José de Alencar ocupava lugar de destaque.Programa de Pós-graduação em Letras2016-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/2489310.5433/1678-2054.2008v14p24Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 14: Literatura dramática moderna em perspectiva; 24-35Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 14: Literatura dramática moderna em perspectiva; 24-35Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 14: Literatura dramática moderna em perspectiva; 24-351678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/24893/18241Copyright (c) 2008 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinfo:eu-repo/semantics/openAccessRosito, Valeria2021-01-25T18:46:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24893Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2023-01-13T10:37:03.115860Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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