Beauty, construction of the self and reflexivity among women
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mediações - Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/4511 |
Resumo: | The direct relationship between beauty and women is very naturalized in our society. Using sociological thought to transform this naturalization into a sociological question, we run into the structure-agency problem. The majority of theories about the relationship of women and beauty point either to the power of structure (in the form of hegemonic aesthetic patterns) or to the power of individual agency. In this article, based on the idea of reflexivity, I examine how women’s agency works in relation to this centrality of beauty and how the influence of structure acts in the construction of their selves. |
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Beauty, construction of the self and reflexivity among womenBeleza, construção do self e reflexividade entre as mulheresBeautySelfReflexivityAgencyWomenBelezaSelfReflexividadeAgênciaMulheresThe direct relationship between beauty and women is very naturalized in our society. Using sociological thought to transform this naturalization into a sociological question, we run into the structure-agency problem. The majority of theories about the relationship of women and beauty point either to the power of structure (in the form of hegemonic aesthetic patterns) or to the power of individual agency. In this article, based on the idea of reflexivity, I examine how women’s agency works in relation to this centrality of beauty and how the influence of structure acts in the construction of their selves.A relação direta entre beleza e mulheres é bastante naturalizada na nossa sociedade. Utilizando o pensamento sociológico para transformar essa naturalização numa questão sociológica, chegamos ao problema agencia-estrutura. A maioria das teorias sobre a relação entre mulheres e beleza aponta ou para o poder da estrutura (na forma de padrões estéticos hegemônicos), ou para o poder da agência individual. Nesse artigo, a partir do conceito de reflexividade, pretendo examinar como funciona a agencia das mulheres diante da centralidade da beleza e em que medida a estrutura influencia na construção de seus selves.Universidade Estadual de Londrina2009-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/451110.5433/2176-6665.2009v14n2p145Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 14 No. 2 (2009); 145-161Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 14 Núm. 2 (2009); 145-161Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 14 n. 2 (2009); 145-1612176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/4511/4142Copyright (c) 2009 Veridiana Parahyba Camposinfo:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Veridiana Parahyba2022-05-19T14:33:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4511Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:37:32.815696Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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