Empirical and Analytical Categories: Solo Mothers and Female Single Parenthood
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mediações - Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/46283 |
Resumo: | In this article, we focus on the analytical impacts of the ways of naming female single parenthood in works that have adhered to the terminology solo mother, widespread on social networks since the 2010s. Based on literature review, covering the period from 2010 to 2019, we argue that the introduction of terminology in academic spaces is based on the experiences of women who are in the places of production of knowledge, especially in initial degrees of training, and who stopped addresing the category single parenting category exclusively as a question related to the “other”, starting to approach it through the perspective of those who experience it. Based on this analysis, we suggest the relevance of problematizing the relationship between the terminologies used by the people themselves to describe their parental experiences, the political-identity dimensions of kinship typologies and the analytical categories mobilized in the research. |
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Empirical and Analytical Categories: Solo Mothers and Female Single ParenthoodCategorías empíricas y analíticas: madres solteras y mujeres monoparentalesCategorias Empíricas e Analíticas: Mães-Solo e Monoparentalidade Femininafamíliagêneromãe solomonoparentalidadeterminologiasfamilygendersolo momsingle parenthoodterminologiesfamíliaGéneromadre solomonoparentalidadterminologiasIn this article, we focus on the analytical impacts of the ways of naming female single parenthood in works that have adhered to the terminology solo mother, widespread on social networks since the 2010s. Based on literature review, covering the period from 2010 to 2019, we argue that the introduction of terminology in academic spaces is based on the experiences of women who are in the places of production of knowledge, especially in initial degrees of training, and who stopped addresing the category single parenting category exclusively as a question related to the “other”, starting to approach it through the perspective of those who experience it. Based on this analysis, we suggest the relevance of problematizing the relationship between the terminologies used by the people themselves to describe their parental experiences, the political-identity dimensions of kinship typologies and the analytical categories mobilized in the research.En este artículo, nos enfocamos en los impactos analíticos de las formas de nombrar la monoparentalidad femenina en obras que se han adherido a la terminología de madre soltera, difundida en las redes sociales desde la década de 2010. , argumentamos que la introducción de la terminología en los espacios académicos proviene de las experiencias de mujeres que se encuentran en lugares donde se produce conocimiento, especialmente en las etapas iniciales de formación, y que ya no tratan la categoría de monoparentalidad exclusivamente como una cuestión relacionada con el “otro”, pasando a abordarla desde la perspectiva de aquellos que lo experimentan. Con base en este análisis, sugerimos la pertinencia de cuestionar la relación entre las terminologías utilizadas por las propias personas para describir sus experiencias de crianza, las dimensiones político-identitarias de las tipologías de parentesco y las categorías analíticas movilizadas en la investigación.Neste artigo, enfocamos os impactos analíticos das formas de se nominar a monoparentalidade feminina em trabalhos que têm aderido à terminologia mãe solo, difundida nas redes sociais desde os anos 2010. A partir de uma revisão da produção bibliográfica, compreendendo o período de 2010 a 2019, argumentamos que a introdução da terminologia nos espaços acadêmicos parte das experiências de mulheres que estão nos lugares de produção do conhecimento, especialmente em graus iniciais de formação, e que deixam de tratar a categoria monoparentalidade exclusivamente como questão relativa ao “outro”, passando a abordá-la por meio da ótica de quem a vivencia. Sugerimos, a partir desta análise, a relevância em se problematizar a relação entre as terminologias acionadas pelas próprias pessoas para descreverem suas experiências parentais, as dimensões político-identitárias das tipologias de parentesco e as categorias analíticas mobilizadas nas pesquisas.Universidade Estadual de Londrina2022-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Bibliográficaapplication/pdftext/xmlhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/4628310.5433/2176-6665.2022v27n3e46283Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.27, n.3 (2022) - sep./dez.; 1 - 19Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.27, n.3 (2022) - sep./dic.; 1 - 19Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.27, n.3 (2022) - set./dez.; 1 - 192176-6665reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/46283/48184https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/46283/49656http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFinamori, SabrinaBatista, Maria Alice Magalhães2023-11-07T23:49:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46283Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-11-07T23:49:26Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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