MRIT: metropolitan integrated work network

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quadros, Doacir Gonçalves de
Data de Publicação: 2002
Outros Autores: Moutinho, Letícia Clément Figueira, Kulaitis, Fernando
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mediações - Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9098
Resumo: This paper analyses a particular dimension of urban space, as it is perceived in its socioeconomic and spatial relations concerning Curitiba's low income population and the city's metropolitan area. By investigating the relation mechanisms developed between this population, more specifically, the metropolitan area population and the state capital, we examine the Public Metropolitan Transportation Integrated System (Rede Integrada de Transporte Metropolitano) as a basic component in the urban dynamics, as seen from the perspective of relations among collective equipment and facilities, workers, employment and governmental actions. Based on the verification of an existing concentration of productive activities and greater job opportunities in Curitiba and, on the other hand, the availability of low value properties in its metropolitan area, it is possible to analyse the production relations as an advantageous component _for research purposes_ of its urban environment, in which a process of social exclusion and labor integration becomes evident.
id UEL-16_c968443e1d25b78879e9f48533790d74
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9098
network_acronym_str UEL-16
network_name_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling MRIT: metropolitan integrated work networkMRIT: rede integrada metropolitana de trabalhoPublic transportation systemsUrban periphery occupationLabor relationshipsSistema de transporte coletivoPeriferização urbanaRelações de trabalhoThis paper analyses a particular dimension of urban space, as it is perceived in its socioeconomic and spatial relations concerning Curitiba's low income population and the city's metropolitan area. By investigating the relation mechanisms developed between this population, more specifically, the metropolitan area population and the state capital, we examine the Public Metropolitan Transportation Integrated System (Rede Integrada de Transporte Metropolitano) as a basic component in the urban dynamics, as seen from the perspective of relations among collective equipment and facilities, workers, employment and governmental actions. Based on the verification of an existing concentration of productive activities and greater job opportunities in Curitiba and, on the other hand, the availability of low value properties in its metropolitan area, it is possible to analyse the production relations as an advantageous component _for research purposes_ of its urban environment, in which a process of social exclusion and labor integration becomes evident.O presente artigo analisa uma dimensão particular do espaço urbano percebida em relações socioeconômicas e espaciais referentes à população de baixa renda de Curitiba e sua Região Metropolitana. Percebendo os mecanismos da relação estabelecida entre essa população, em particular da RMC, e a capital, discutimos a Rede Integrada de Transporte Metropolitano como elemento fundamental para a dinâmica urbana a partir da relação entre equipamentos coletivos, trabalhadores, emprego e ações do Estado. A partir da constatação da concentração de atividades produtoras e geradoras de emprego em Curitiba e da oferta de terras a menor valor na Região Metropolitana podemos analisar as relações de produção como elemento privilegiado do meio urbano em que se evidencia um processo de exclusão social e integração de mão-de-obra.Universidade Estadual de Londrina2002-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/909810.5433/2176-6665.2002v7n2p63Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 7 No. 2 (2002); 63-86Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 7 Núm. 2 (2002); 63-86Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 7 n. 2 (2002); 63-862176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9098/7651Copyright (c) 2002 Doacir Gonçalves de Quadros, Letícia Clément Figueira Moutinho, Fernando Kulaitisinfo:eu-repo/semantics/openAccessQuadros, Doacir Gonçalves deMoutinho, Letícia Clément FigueiraKulaitis, Fernando2022-06-08T13:42:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9098Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:37:43.095547Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv MRIT: metropolitan integrated work network
MRIT: rede integrada metropolitana de trabalho
title MRIT: metropolitan integrated work network
spellingShingle MRIT: metropolitan integrated work network
Quadros, Doacir Gonçalves de
Public transportation systems
Urban periphery occupation
Labor relationships
Sistema de transporte coletivo
Periferização urbana
Relações de trabalho
title_short MRIT: metropolitan integrated work network
title_full MRIT: metropolitan integrated work network
title_fullStr MRIT: metropolitan integrated work network
title_full_unstemmed MRIT: metropolitan integrated work network
title_sort MRIT: metropolitan integrated work network
author Quadros, Doacir Gonçalves de
author_facet Quadros, Doacir Gonçalves de
Moutinho, Letícia Clément Figueira
Kulaitis, Fernando
author_role author
author2 Moutinho, Letícia Clément Figueira
Kulaitis, Fernando
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Quadros, Doacir Gonçalves de
Moutinho, Letícia Clément Figueira
Kulaitis, Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv Public transportation systems
Urban periphery occupation
Labor relationships
Sistema de transporte coletivo
Periferização urbana
Relações de trabalho
topic Public transportation systems
Urban periphery occupation
Labor relationships
Sistema de transporte coletivo
Periferização urbana
Relações de trabalho
description This paper analyses a particular dimension of urban space, as it is perceived in its socioeconomic and spatial relations concerning Curitiba's low income population and the city's metropolitan area. By investigating the relation mechanisms developed between this population, more specifically, the metropolitan area population and the state capital, we examine the Public Metropolitan Transportation Integrated System (Rede Integrada de Transporte Metropolitano) as a basic component in the urban dynamics, as seen from the perspective of relations among collective equipment and facilities, workers, employment and governmental actions. Based on the verification of an existing concentration of productive activities and greater job opportunities in Curitiba and, on the other hand, the availability of low value properties in its metropolitan area, it is possible to analyse the production relations as an advantageous component _for research purposes_ of its urban environment, in which a process of social exclusion and labor integration becomes evident.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-11-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9098
10.5433/2176-6665.2002v7n2p63
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9098
identifier_str_mv 10.5433/2176-6665.2002v7n2p63
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9098/7651
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 7 No. 2 (2002); 63-86
Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 7 Núm. 2 (2002); 63-86
Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 7 n. 2 (2002); 63-86
2176-6665
1414-0543
reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
collection Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv mediacoes@uel.br
_version_ 1797047382424158208