MRIT: metropolitan integrated work network
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mediações - Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9098 |
Resumo: | This paper analyses a particular dimension of urban space, as it is perceived in its socioeconomic and spatial relations concerning Curitiba's low income population and the city's metropolitan area. By investigating the relation mechanisms developed between this population, more specifically, the metropolitan area population and the state capital, we examine the Public Metropolitan Transportation Integrated System (Rede Integrada de Transporte Metropolitano) as a basic component in the urban dynamics, as seen from the perspective of relations among collective equipment and facilities, workers, employment and governmental actions. Based on the verification of an existing concentration of productive activities and greater job opportunities in Curitiba and, on the other hand, the availability of low value properties in its metropolitan area, it is possible to analyse the production relations as an advantageous component _for research purposes_ of its urban environment, in which a process of social exclusion and labor integration becomes evident. |
id |
UEL-16_c968443e1d25b78879e9f48533790d74 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9098 |
network_acronym_str |
UEL-16 |
network_name_str |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
MRIT: metropolitan integrated work networkMRIT: rede integrada metropolitana de trabalhoPublic transportation systemsUrban periphery occupationLabor relationshipsSistema de transporte coletivoPeriferização urbanaRelações de trabalhoThis paper analyses a particular dimension of urban space, as it is perceived in its socioeconomic and spatial relations concerning Curitiba's low income population and the city's metropolitan area. By investigating the relation mechanisms developed between this population, more specifically, the metropolitan area population and the state capital, we examine the Public Metropolitan Transportation Integrated System (Rede Integrada de Transporte Metropolitano) as a basic component in the urban dynamics, as seen from the perspective of relations among collective equipment and facilities, workers, employment and governmental actions. Based on the verification of an existing concentration of productive activities and greater job opportunities in Curitiba and, on the other hand, the availability of low value properties in its metropolitan area, it is possible to analyse the production relations as an advantageous component _for research purposes_ of its urban environment, in which a process of social exclusion and labor integration becomes evident.O presente artigo analisa uma dimensão particular do espaço urbano percebida em relações socioeconômicas e espaciais referentes à população de baixa renda de Curitiba e sua Região Metropolitana. Percebendo os mecanismos da relação estabelecida entre essa população, em particular da RMC, e a capital, discutimos a Rede Integrada de Transporte Metropolitano como elemento fundamental para a dinâmica urbana a partir da relação entre equipamentos coletivos, trabalhadores, emprego e ações do Estado. A partir da constatação da concentração de atividades produtoras e geradoras de emprego em Curitiba e da oferta de terras a menor valor na Região Metropolitana podemos analisar as relações de produção como elemento privilegiado do meio urbano em que se evidencia um processo de exclusão social e integração de mão-de-obra.Universidade Estadual de Londrina2002-11-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/909810.5433/2176-6665.2002v7n2p63Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 7 No. 2 (2002); 63-86Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 7 Núm. 2 (2002); 63-86Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 7 n. 2 (2002); 63-862176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9098/7651Copyright (c) 2002 Doacir Gonçalves de Quadros, Letícia Clément Figueira Moutinho, Fernando Kulaitisinfo:eu-repo/semantics/openAccessQuadros, Doacir Gonçalves deMoutinho, Letícia Clément FigueiraKulaitis, Fernando2022-06-08T13:42:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9098Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:37:43.095547Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MRIT: metropolitan integrated work network MRIT: rede integrada metropolitana de trabalho |
title |
MRIT: metropolitan integrated work network |
spellingShingle |
MRIT: metropolitan integrated work network Quadros, Doacir Gonçalves de Public transportation systems Urban periphery occupation Labor relationships Sistema de transporte coletivo Periferização urbana Relações de trabalho |
title_short |
MRIT: metropolitan integrated work network |
title_full |
MRIT: metropolitan integrated work network |
title_fullStr |
MRIT: metropolitan integrated work network |
title_full_unstemmed |
MRIT: metropolitan integrated work network |
title_sort |
MRIT: metropolitan integrated work network |
author |
Quadros, Doacir Gonçalves de |
author_facet |
Quadros, Doacir Gonçalves de Moutinho, Letícia Clément Figueira Kulaitis, Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Moutinho, Letícia Clément Figueira Kulaitis, Fernando |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quadros, Doacir Gonçalves de Moutinho, Letícia Clément Figueira Kulaitis, Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Public transportation systems Urban periphery occupation Labor relationships Sistema de transporte coletivo Periferização urbana Relações de trabalho |
topic |
Public transportation systems Urban periphery occupation Labor relationships Sistema de transporte coletivo Periferização urbana Relações de trabalho |
description |
This paper analyses a particular dimension of urban space, as it is perceived in its socioeconomic and spatial relations concerning Curitiba's low income population and the city's metropolitan area. By investigating the relation mechanisms developed between this population, more specifically, the metropolitan area population and the state capital, we examine the Public Metropolitan Transportation Integrated System (Rede Integrada de Transporte Metropolitano) as a basic component in the urban dynamics, as seen from the perspective of relations among collective equipment and facilities, workers, employment and governmental actions. Based on the verification of an existing concentration of productive activities and greater job opportunities in Curitiba and, on the other hand, the availability of low value properties in its metropolitan area, it is possible to analyse the production relations as an advantageous component _for research purposes_ of its urban environment, in which a process of social exclusion and labor integration becomes evident. |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-11-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9098 10.5433/2176-6665.2002v7n2p63 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9098 |
identifier_str_mv |
10.5433/2176-6665.2002v7n2p63 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9098/7651 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 7 No. 2 (2002); 63-86 Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 7 Núm. 2 (2002); 63-86 Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 7 n. 2 (2002); 63-86 2176-6665 1414-0543 reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
collection |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
mediacoes@uel.br |
_version_ |
1797047382424158208 |