This is Not an Autoethnography
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mediações - Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/46479 |
Resumo: | The present paper draws from ethnographic research I developed in my master's and doctoral studies, among what I titled "kin-interlocutors". When participating in the process of attempts to publish in academic journals a question always emerged when I received the reviews of my pieces. I was questioned about doing an autoethnography and criticized for not dialoguingwith authors in the field. But how could I be doing an autoethnography if at no point did I claim to be in dialogue with the field? How was I inscribed ina territory that I (after reading so much) claimed was not mine? How were I and my research, therefore, being inscribed in a field that we did not aim for? This article intends to discuss how the inscription of certain bodies in certain places is part of the academic paternalism towards some anthropologists (mainly black and indigenous). |
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This is Not an Autoethnography¡Esto no es una autoetnografía!Isso não é uma autoetnografia!AntropologiaEtnografiaAutoetnografiaMetodologiaanthropology;ethnographyautoethnographymethodologyantropologíaetnografíaautoetnografíametodologíaThe present paper draws from ethnographic research I developed in my master's and doctoral studies, among what I titled "kin-interlocutors". When participating in the process of attempts to publish in academic journals a question always emerged when I received the reviews of my pieces. I was questioned about doing an autoethnography and criticized for not dialoguingwith authors in the field. But how could I be doing an autoethnography if at no point did I claim to be in dialogue with the field? How was I inscribed ina territory that I (after reading so much) claimed was not mine? How were I and my research, therefore, being inscribed in a field that we did not aim for? This article intends to discuss how the inscription of certain bodies in certain places is part of the academic paternalism towards some anthropologists (mainly black and indigenous).Este artículo se basa en una investigación etnográfica que realicé en mis estudios de maestría y doctorado, entre lo que denominé “familiares-interlocutores”. Al participar en el proceso de intentos de publicación en revistas académicas, siempre surgía una pregunta cuando recibía las opiniones de mis piezas. Me cuestionaron sobre hacer una autoetnografía y me criticaron por no dialogar con autores del área. Pero, ¿cómo podría estar haciendo una autoetnografía si nunca dije que estaba en diálogo con el campo? ¿Cómo me inscribí en un territorio que yo (después de tanto leer) decía no ser el mío? Como yo y mi investigación, por por lo tanto, ¿estábamos siendo inscritos en un campo que no queríamos? Este artículo pretende discutir cómo la inscripción de ciertos cuerpos en ciertos lugares es parte del paternalismo académico hacia algunos antropólogos (principalmente negros e indígenas).O presente artigo parte de pesquisas etnográficas que desenvolvi no mestrado e no doutorado, dentre o que intitulei de “parentes-interlocutoras”. Ao participar do processo de tentativas de publicação em revistas acadêmicas uma questão sempre emergia quando eu recebia os pareceres das minhas peças. Eu era interpelada sobre estar fazendo uma autoetnografia e criticada por não estar dialogando com autoras da área. Mas como eu poderia estar fazendo uma autoetnografia se em nenhum momento eu afirmava que estava em diálogo com o campo? Como eu era inscrita em um território que eu (depois de tanto ler) afirmava não ser meu? Como eu e minha pesquisa, porconseguinte, estávamos sendo inscritas em um campo que não almejávamos? Esse artigo possui a intenção de discutir como a inscrição de determinados corpos em determinados lugares é parte do paternalismo acadêmico para com alguns antropólogos (principalmente negros e indígenas).Universidade Estadual de Londrina2022-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEtnografiaapplication/pdftext/xmlhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/4647910.5433/2176-6665.2022v27n3e46479Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.27, n.3 (2022) - sep./dez.; 1 - 14Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.27, n.3 (2022) - sep./dic.; 1 - 14Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.27, n.3 (2022) - set./dez.; 1 - 142176-6665reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/46479/48193https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/46479/49661Copyright (c) 2022 Ana Clara Sousa Damásio dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDamásio , Ana Clara2023-11-08T00:15:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46479Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-11-08T00:15:17Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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