Neoliberal kind in Brazil: compendium on national character and neoliberal rationality departing from Francisco de Oliveira
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mediações - Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/39848 |
Resumo: | As a doctrine, neoliberalism acquired its first contours in the 1930s. At the same time, Brazilian intellectuals studied the social formation of Brazil to understand its identity. On the one hand, the creation of an abstract theoretical model. On the other, the concern to understand the historical specificity of a country in the world. From the 1980s, the neoliberal primer begins to be followed by several countries. In Brazil, decades ago the essay was rejected by the Social Sciences for its little objectivity, in function of turning to the character of a society. Becoming hegemonic at the turn of the 20th to the 21st century, neoliberalism also came to be understood as a rationality, for organizing social life. Thus, the objective of this article is to analyze the work of Francisco de Oliveira after the Plano Real (1994) to demonstrate that he mobilized the intellectuals of the 1930s to highlight that neoliberal policies organize social life through the national character. |
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Neoliberal kind in Brazil: compendium on national character and neoliberal rationality departing from Francisco de OliveiraTipo neoliberal en Brasil: compendio sobre el carácter nacional y racionalidad neoliberal a partir de Francisco de OliveiraO jeitão neoliberal no Brasil: compêndio sobre o caráter nacional e a racionalidade neoliberal a partir de Francisco de OliveiraNeoliberalismNeoliberal rationalityNational characterPublic sphereFrancisco de OliveiraNeoliberalismoRacionalidade neoliberalCaráter nacionalEsfera públicaFrancisco de OliveiraNeoliberalismoRacionalidade neoliberalCaráter nacionalEsfera públicaFrancisco de OliveiraAs a doctrine, neoliberalism acquired its first contours in the 1930s. At the same time, Brazilian intellectuals studied the social formation of Brazil to understand its identity. On the one hand, the creation of an abstract theoretical model. On the other, the concern to understand the historical specificity of a country in the world. From the 1980s, the neoliberal primer begins to be followed by several countries. In Brazil, decades ago the essay was rejected by the Social Sciences for its little objectivity, in function of turning to the character of a society. Becoming hegemonic at the turn of the 20th to the 21st century, neoliberalism also came to be understood as a rationality, for organizing social life. Thus, the objective of this article is to analyze the work of Francisco de Oliveira after the Plano Real (1994) to demonstrate that he mobilized the intellectuals of the 1930s to highlight that neoliberal policies organize social life through the national character.Como doctrina, el neoliberalismo adquirió sus primeros contornos en la década de 1930. Al mismo tiempo, los intelectuales brasileños estudiaron la formación social de Brasil para comprender su identidad. Por un lado, la creación de un modelo teórico abstracto. Por otro, la preocupación por comprender la especificidad histórica de un país en el mundo. A partir de la década de 1980, la cartilla neoliberal comienza a ser seguida por varios países. En Brasil, hace décadas el ensayo fue rechazado por las Ciencias Sociales por su poca objetividad, en función de volverse hacia el carácter de una sociedad. Volviéndose hegemónico a finales del siglo XX al XXI, el neoliberalismo también llegó a entenderse como una racionalidad, para organizar la vida social. Así, el objetivo de este artículo es analizar la obra de Francisco de Oliveira después del Plano Real (1994) para demostrar que movilizó a los intelectuales de la década de 1930 para resaltar que las políticas neoliberales organizan la vida social a través del carácter nacional.Enquanto doutrina, o neoliberalismo ganha seus primeiros contornos nos anos 1930. Na mesma época, intelectuais brasileiros estudavam a formação social do Brasil objetivando compreender sua identidade. De um lado, a criação de um modelo teórico válido universalmente. De outro, a preocupação de compreender a especificidade histórica de um país no mundo. A partir dos anos 1980, a cartilha neoliberal começa a ser seguida por diversos países. No Brasil, há décadas o ensaísmo era rechaçado pelas Ciências Sociais por sua pouca objetividade, em função de se voltar para o caráter de uma sociedade. Tornando-se hegemônico na passagem do século XX para o XXI, o neoliberalismo passou a ser compreendido também como uma racionalidade, por organizar a vida social. Assim, o objetivo deste artigo é analisar a obra de Francisco de Oliveira após o Plano Real (1994) para demonstrar que ele mobilizou o ensaísmo para destacar que as políticas neoliberais organizam a vida social através do caráter nacionalUniversidade Estadual de Londrina2020-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/3984810.5433/2176-6665.2020v25n2p358Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.25, n.2 (2020) - mai./ago.; 358-371Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.25, n.2 (2020) - mai./ago.; 358-371Mediações - Revista de Ciências Sociais; v.25, n.2 (2020) - mai./ago.; 358-3712176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/39848/32448Copyright (c) 2020 Josnei Di Carlohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarlo, Josnei Di2022-09-22T11:43:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39848Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:38:17.148955Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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