The protection of personality rights by the public government: a study on the state’s responsibility in processing personal data

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saldanha, Rodrigo Róger
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira, José Sebastião de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista do Direito Público
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/43794
Resumo: In the digital scenario, the advent of the protectionof personal data in the national legal system, through the General Data Protection Law, represents a major advance. Without prejudice to its importance for technological, social, and economic evolution, the misuse of personal data can stimulate discrimination,causing damage to the free development of personality, even though informational self-determination is ensured, hurting constitutionalguarantees, especially when handled by Government. Drawing on the hypothetical-deductive methodology, this research aims to point out the recognition of an autonomous public right toprotection personal data, distinct from the right to privacy, as well as propose reflection on the impacts of data processing by the publicadministration, based on the analysis to relevant points of the law, related to the autonomy of the supervisory body, ensuring strict compliance with transparency and purpose, noting, finally, that the view of the domain of personal data, there is the intensification of state surveillance, weaking democratic institutions.
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spelling The protection of personality rights by the public government: a study on the state’s responsibility in processing personal data A proteção dos direitos de personalidade pelo poder público: um estudo sobre a responsabilidade do estado no tratamento de dados pessoaisLGPD. Autodeterminação informativa. Discriminação. Autoridade Nacional de Proteção de Dados.In the digital scenario, the advent of the protectionof personal data in the national legal system, through the General Data Protection Law, represents a major advance. Without prejudice to its importance for technological, social, and economic evolution, the misuse of personal data can stimulate discrimination,causing damage to the free development of personality, even though informational self-determination is ensured, hurting constitutionalguarantees, especially when handled by Government. Drawing on the hypothetical-deductive methodology, this research aims to point out the recognition of an autonomous public right toprotection personal data, distinct from the right to privacy, as well as propose reflection on the impacts of data processing by the publicadministration, based on the analysis to relevant points of the law, related to the autonomy of the supervisory body, ensuring strict compliance with transparency and purpose, noting, finally, that the view of the domain of personal data, there is the intensification of state surveillance, weaking democratic institutions.No cenário digital, o advento da tutela dos dados pessoais no ordenamento jurídico pátrio, através da Lei Geral de Proteção de Dados, representa grande avanço. Sem prejuízo de sua importância para a evolução tecnológica, social e econômica, o mau uso dos dados pessoais pode estimular discriminações, causando prejuízos ao livre desenvolvimento da personalidade, mesmo assegurada a autodeterminação informativa, ferindo garantias constitucionais, especialmente quando manejados pelo Poder Público. Valendo-se da metodologia hipotético- dedutiva, a presente pesquisa tem por objetivo apontar o reconhecimento de um direito fundamental autônomo de proteção aos dados pessoais, distinto do direito à privacidade, bem como propor reflexão acerca dos impactos do tratamento de dados pela administração pública, partindo da análise de pontos pertinentes da lei, relacionados à autonomia do órgão fiscalizador, garantindo a observância rigorosa da transparência e finalidade, constatando-se, por fim, que em vista do domínio dos dados, há a intensificação da vigilância estatal, fragilizando instituições democráticasUniversidade Estadual de Londrina2023-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/4379410.5433/1980-511X.2023v18n2p169Revista do Direito Público; v. 18 n. 2 (2023); 169-1901980-511Xreponame:Revista do Direito Públicoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/43794/49342Copyright (c) 2023 Revista do Direito Públicohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSaldanha, Rodrigo RógerOliveira, José Sebastião de2023-09-12T17:31:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43794Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopubPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/oai||rdpubuel@uel.br1980-511X1980-511Xopendoar:2023-09-12T17:31:46Revista do Direito Público - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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