Na trama discursiva de antologias de ensaios sobre o Brasil: constituição, formulação circulação de sentidos
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3046 |
Resumo: | Taking in account the problematic of national identity in a discursive perspective (PÊCHEUX, 1988; ORLANDI, 1999), this paper aims to reflect upon two essays collections Nenhum Brasil existe and Intérpretes do Brasil, establishing connections among three process of language production in the anthology: its constitution (memory discourse, interdiscourse), formulation (textualization of anthology) and the ways of circulation in the society. In this case, we examined the relationship between linguistic and discoursive materiality in the domain of formulation and circulation when we were confronted with the organization of these collections, considering the implications concerned with anthologies understood like a discursive genre. |
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Na trama discursiva de antologias de ensaios sobre o Brasil: constituição, formulação circulação de sentidosDiscourseTextBrazilian identity construction.DiscursoTextoConstrução da identidade brasileira Taking in account the problematic of national identity in a discursive perspective (PÊCHEUX, 1988; ORLANDI, 1999), this paper aims to reflect upon two essays collections Nenhum Brasil existe and Intérpretes do Brasil, establishing connections among three process of language production in the anthology: its constitution (memory discourse, interdiscourse), formulation (textualization of anthology) and the ways of circulation in the society. In this case, we examined the relationship between linguistic and discoursive materiality in the domain of formulation and circulation when we were confronted with the organization of these collections, considering the implications concerned with anthologies understood like a discursive genre. Considerando a problemática acerca da identidade nacional nos estudos de perspectiva discursiva (PÊCHEUX, 1988; ORLANDI, 1999), este trabalho busca refletir sobre duas coleções de ensaios: Nenhum Brasil existe e Intérpretes do Brasil, estabelecendo conexões entre os três processos de produção da linguagem na antologia: sua constituição (memória discursiva, interdiscurso), formulação (textualização da antologia) e seus modos de circulação na sociedade. Neste caso, examinamos a relação entre a materialidade lingüística e discursiva no domínio da formulação e circulação quando estávamos confrontados com a organização dessas coleções, considerando as implicações das antologias entendidas enquanto gênero do discurso. UEL2008-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/304610.5433/2237-4876.2008v11n2p103Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 11 No. 2 (2008): Volume Atemático; 103-121Signum: Estudos da Linguagem; v. 11 n. 2 (2008): Volume Atemático; 103-1212237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3046/2588Dias, Luciana Cristina Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T18:04:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3046Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:04:39Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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