Grammar and gender discourse: new perspectives for the portuguese language teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ruiz, Eliana Maria Severino Donaio
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Dias, Anair Valênia Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signum: Estudos da Linguagem
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/23280
Resumo: When language sociointeractionist design comes guide the pedagogical work with language and the slogan becomes the teaching of textual/discursive genres, the Professor of Portuguese as their mother tongue is faced with new challenges, which end up overlapping the old methodological anxieties, especially with regard to grammar teaching. If the stylistic resources used in interactional dynamics operate in compliance with the specifics of each textual/discoursive genre, there is a demand for a reconsideration of the Portuguese teaching canonical practices as their mother tongue: traditional grammar is not enough, we need to consider other facets of language, in order to guarantee the promotion of the development of skills necessary to command of the language by the learner. Thinking about the difficulty in articulating issues of this nature, we propose to reflect about the theoretical and methodological frameworks that enable the convergence of grammar, style, textual/discursive genre and Portuguese language teaching in contemporary times.
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spelling Grammar and gender discourse: new perspectives for the portuguese language teachingGramática e gênero de discurso: novas perspectivas para o ensino de Língua PortuguesaTextual/discoursive genre. Grammar. Portuguese language teaching.Gênero textual/ discursivoGramáticaEnsino de língua portuguesa.8.01.06.00-5 Lingüística AplicadaWhen language sociointeractionist design comes guide the pedagogical work with language and the slogan becomes the teaching of textual/discursive genres, the Professor of Portuguese as their mother tongue is faced with new challenges, which end up overlapping the old methodological anxieties, especially with regard to grammar teaching. If the stylistic resources used in interactional dynamics operate in compliance with the specifics of each textual/discoursive genre, there is a demand for a reconsideration of the Portuguese teaching canonical practices as their mother tongue: traditional grammar is not enough, we need to consider other facets of language, in order to guarantee the promotion of the development of skills necessary to command of the language by the learner. Thinking about the difficulty in articulating issues of this nature, we propose to reflect about the theoretical and methodological frameworks that enable the convergence of grammar, style, textual/discursive genre and Portuguese language teaching in contemporary times.Nesses tempos em que a concepção sociointeracionista de linguagem vem nortear o trabalho pedagógico com a linguagem e a palavra de ordem passa a ser a didática dos gêneros textuais/discursivos, o professor de português como língua materna se vê diante de novos desafios, que acabam se sobrepondo a antigas angústias metodológicas, especialmente no que diz respeito ao ensino da gramática. Se os recursos estilísticos utilizados nas dinâmicas interacionais funcionam em atendimento às especificidades de cada gênero textual/discursivo, há uma demanda para que se revejam as práticas canônicas de ensino de português como língua materna: a gramática tradicional só não basta, é necessário considerar outras faces da linguagem, para que se garanta a promoção do desenvolvimento das habilidades necessárias ao domínio da língua pelo aprendiz. Pensando na dificuldade em se articular questões dessa natureza, propomos fazer uma reflexão acerca dos quadros teórico-metodológicos que viabilizam a convergência entre gramática, estilo, gênero textual/discursivo e ensino de língua portuguesa na contemporaneidade.UEL2017-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/2328010.5433/2237-4876.2016v19n1p241Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 19 No. 1 (2016): Ensino de Língua Portuguesa e Contemporaneidade; 241-266Signum: Estudos da Linguagem; v. 19 n. 1 (2016): Ensino de Língua Portuguesa e Contemporaneidade; 241-2662237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/23280/19300Copyright (c) 2016 Signum: Estudos da Linguageminfo:eu-repo/semantics/openAccessRuiz, Eliana Maria Severino DonaioDias, Anair Valênia Martins2022-11-16T18:12:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23280Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:12:02Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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