Bilinguism in Espirito Santo state: reflexctions in the Portuguese of adults and children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Catarina Vaz
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signum: Estudos da Linguagem
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4246
Resumo: The aim of this paper is to outline some phonetic interferences related to the German and Pomeranian dialect influences on the “Capixaba Portuguese”, particularly the swapping of phonemes and the changes within the syllabic structure. The corpus consists of the Atlas Linguístico do Espírito Santo (ALES) interviews in Santa Maria de Jetibá, Santa Leopoldina, Domingos Martins and the data obtained in a public primary school by Ludimilla Benincá (2008) and Aline Haese (2007 and 2006) in Santa Maria de Jetibá, and by Shirlei Barth (2007) in Santa Leopoldina. It is possible to notice that many children`s speech difficulties are also prevalent in adult speech, what points out to the importance of a specific pedagogic didactic plan for the bilingual areas. 
id UEL-3_a5e57ff62c0c5b1e738307afa600d737
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4246
network_acronym_str UEL-3
network_name_str Signum: Estudos da Linguagem
repository_id_str
spelling Bilinguism in Espirito Santo state: reflexctions in the Portuguese of adults and childrenBilinguismo no Espírito Santo: reflexos no português de adultos e criançasGeolinguisticsMultilingualismPhonetic.GeolinguísticaMultilinguísmoFonética.The aim of this paper is to outline some phonetic interferences related to the German and Pomeranian dialect influences on the “Capixaba Portuguese”, particularly the swapping of phonemes and the changes within the syllabic structure. The corpus consists of the Atlas Linguístico do Espírito Santo (ALES) interviews in Santa Maria de Jetibá, Santa Leopoldina, Domingos Martins and the data obtained in a public primary school by Ludimilla Benincá (2008) and Aline Haese (2007 and 2006) in Santa Maria de Jetibá, and by Shirlei Barth (2007) in Santa Leopoldina. It is possible to notice that many children`s speech difficulties are also prevalent in adult speech, what points out to the importance of a specific pedagogic didactic plan for the bilingual areas. O objetivo do presente trabalho é delinear algumas das interferências fonéticas de L1 no português dos descendentes de imigrantes pomeranos e alemães, em particular trocas de fonemas e alterações de estrutura silábica. O corpus analisado é constituído pelas entrevistas do projeto Atlas Linguístico do Espírito Santo (ALES) em Santa Maria de Jetibá, Santa Leopoldina e em Domingos Martins e por dados coletados em escolas públicas de primeiro grau por Benincá (2008) e Haese (2007 e 2006) em Santa Maria de Jetibá, e por Shirlei Barth (2007) em Santa Leopoldina. Constatouse que muitas das dificuldades enfrentadas pelas crianças também ocorrem na fala dos adultos, o que aponta para a necessidade de um planejamento didático-pedagógico específico para as áreas bilíngues.UEL2009-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/424610.5433/2237-4876.2009v12n1p293Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 12 No. 1 (2009): Sociolinguística, Dialetologia e Geolinguística Pluridimensional; 293-316Signum: Estudos da Linguagem; v. 12 n. 1 (2009): Sociolinguística, Dialetologia e Geolinguística Pluridimensional; 293-3162237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4246/4606Rodrigues, Catarina Vazinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T18:07:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4246Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:07:36Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Bilinguism in Espirito Santo state: reflexctions in the Portuguese of adults and children
Bilinguismo no Espírito Santo: reflexos no português de adultos e crianças
title Bilinguism in Espirito Santo state: reflexctions in the Portuguese of adults and children
spellingShingle Bilinguism in Espirito Santo state: reflexctions in the Portuguese of adults and children
Rodrigues, Catarina Vaz
Geolinguistics
Multilingualism
Phonetic.
Geolinguística
Multilinguísmo
Fonética.
title_short Bilinguism in Espirito Santo state: reflexctions in the Portuguese of adults and children
title_full Bilinguism in Espirito Santo state: reflexctions in the Portuguese of adults and children
title_fullStr Bilinguism in Espirito Santo state: reflexctions in the Portuguese of adults and children
title_full_unstemmed Bilinguism in Espirito Santo state: reflexctions in the Portuguese of adults and children
title_sort Bilinguism in Espirito Santo state: reflexctions in the Portuguese of adults and children
author Rodrigues, Catarina Vaz
author_facet Rodrigues, Catarina Vaz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Catarina Vaz
dc.subject.por.fl_str_mv Geolinguistics
Multilingualism
Phonetic.
Geolinguística
Multilinguísmo
Fonética.
topic Geolinguistics
Multilingualism
Phonetic.
Geolinguística
Multilinguísmo
Fonética.
description The aim of this paper is to outline some phonetic interferences related to the German and Pomeranian dialect influences on the “Capixaba Portuguese”, particularly the swapping of phonemes and the changes within the syllabic structure. The corpus consists of the Atlas Linguístico do Espírito Santo (ALES) interviews in Santa Maria de Jetibá, Santa Leopoldina, Domingos Martins and the data obtained in a public primary school by Ludimilla Benincá (2008) and Aline Haese (2007 and 2006) in Santa Maria de Jetibá, and by Shirlei Barth (2007) in Santa Leopoldina. It is possible to notice that many children`s speech difficulties are also prevalent in adult speech, what points out to the importance of a specific pedagogic didactic plan for the bilingual areas. 
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4246
10.5433/2237-4876.2009v12n1p293
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4246
identifier_str_mv 10.5433/2237-4876.2009v12n1p293
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4246/4606
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEL
publisher.none.fl_str_mv UEL
dc.source.none.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 12 No. 1 (2009): Sociolinguística, Dialetologia e Geolinguística Pluridimensional; 293-316
Signum: Estudos da Linguagem; v. 12 n. 1 (2009): Sociolinguística, Dialetologia e Geolinguística Pluridimensional; 293-316
2237-4876
reponame:Signum: Estudos da Linguagem
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Signum: Estudos da Linguagem
collection Signum: Estudos da Linguagem
repository.name.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||signum@uel.br
_version_ 1799305961671753728