"Elfing na Educação Infantil Bilíngue”? problematizando o inglês na educação bilíngue de línguas de prestígio
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/49541 |
Resumo: | Due to its fluid, dynamic, and plural nature, the perspective of English as a Lingua Franca (ELF) represents a break from hegemonic standards, legitimizing various speakers and contexts. In the field of prestigious bilingual education, there is still a strong presence of the hegemony of knowledge and culture imposed by the Global North. Therefore, this work aims to present a proposal from the ELF perspective for childhood bilingual education outlined in the Global Kids bilingual portfolio (El Kadri; Saviolli, 2022), demonstrating the possibilities and potentials of ELF for English language teaching in the bi/multilingual context. We conclude that the analyzed material presents itself as a "made in Brazil" proposal, seeking to associate critical and local themes with bilingual education and aligning with pedagogical implications of the perspective (Gimenez, 2009), with an emphasis on communicative and accommodation skills, and a focus on multilingualism (Calvo et al., 2022). Such characteristics contribute to the construction of planetary citizenship. In light of the analyzed material, we emphasize the importance of local production of materials and proposals for prestigious bilingual education, moving away from the ideology of native speakers and considering local knowledge and the plurality of languages and cultures. |
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"Elfing na Educação Infantil Bilíngue”? problematizando o inglês na educação bilíngue de línguas de prestígioInglês como Língua francaEducação Bilíngue de prestígioMateriais DidáticosEnglish as a Lingua FrancaPrestigious Bilingual EducationDidactic MaterialsDue to its fluid, dynamic, and plural nature, the perspective of English as a Lingua Franca (ELF) represents a break from hegemonic standards, legitimizing various speakers and contexts. In the field of prestigious bilingual education, there is still a strong presence of the hegemony of knowledge and culture imposed by the Global North. Therefore, this work aims to present a proposal from the ELF perspective for childhood bilingual education outlined in the Global Kids bilingual portfolio (El Kadri; Saviolli, 2022), demonstrating the possibilities and potentials of ELF for English language teaching in the bi/multilingual context. We conclude that the analyzed material presents itself as a "made in Brazil" proposal, seeking to associate critical and local themes with bilingual education and aligning with pedagogical implications of the perspective (Gimenez, 2009), with an emphasis on communicative and accommodation skills, and a focus on multilingualism (Calvo et al., 2022). Such characteristics contribute to the construction of planetary citizenship. In light of the analyzed material, we emphasize the importance of local production of materials and proposals for prestigious bilingual education, moving away from the ideology of native speakers and considering local knowledge and the plurality of languages and cultures.Devido a sua natureza fluida, dinâmica e plural, a perspectiva de Inglês como Língua Franca (ILF) se apresenta como uma ruptura aos padrões hegemônicos, legitimando diversos falantes e contextos. No campo da educação bilíngue de prestígio, nota-se, ainda, a forte presença da hegemonia de saberes e cultura, imposta pelo Norte Global. Dessa forma, o objetivo deste trabalho é apresentar uma proposta pela perspectiva de ILF para a Educação Bilíngue infantil delineada no portfólio bilíngue Global Kids (El Kadri; Saviolli, 2022), demonstrando as possibilidades e as potencialidades de ILF para o ensino de inglês para o contexto bi/multilíngue. Concluímos que o material analisado se apresenta como uma proposta “made in Brazil”, buscando associar temas críticos e locais à educação bilíngue, e se alinhando a implicações pedagógicas da perspectiva (Gimenez, 2009); ênfase em habilidades comunicativas e de acomodação e ênfase no multilinguismo (Calvo et. al., 2022), sendo que todas essas implicações agem no sentido de constituir a cidadania planetária. Ressaltamos a importância da produção local de materiais e propostas para a educação bilíngue de prestígio, que se afaste da ideologia de falantes nativos e considere os saberes locais e a pluralidade de línguas e culturas.UEL2023-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/4954110.5433/2237-4876.2023v26n2p54Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 26 No. 2 (2023): Número Atemático; 54-68Signum: Estudos da Linguagem; v. 26 n. 2 (2023): Número Atemático; 54-682237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporenghttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/49541/50072https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/49541/50073Copyright (c) 2024 Michele Salles El Kadri, Ana Beatriz Geraldo Elias, Gabrieli Rombaldihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessEl Kadri, Michele SallesGeraldo Elias, Ana BeatrizRombaldi, Gabrieli2024-04-23T12:37:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49541Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2024-04-23T12:37Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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