A discursive analysis on partiality, plural speeches and principle of contradictory in a state news agency

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fanini, Angela Maria Rubel
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Souza, Murini, Pereira, Disonei dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Discursos Fotográficos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/22370
Resumo: This paper investigated how image is built within the external communication of the State News Agency (AEN) of the government of Paraná state through a discursive analysis grounded on Orlandi (1999), following concepts from Foucault (1971), and the critical view towards Brazilian journalism pointed by Arbex Jr. (2003). The selected corpus comprised three news releases from AEN in the second semester of 2011, and the methodology, qualitative in nature and of case study type, allowed for the perception of the ways journalistic criteria are held to influence the agency role in the concept of public communication, the involvement of the population, the assurance of public debate.
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spelling A discursive analysis on partiality, plural speeches and principle of contradictory in a state news agencyUma análise discursiva sobre parcialidade, pluralidade de vozes e princípio do contraditório em uma agência estadual de notíciasImagePublic communicationDiscourse analysisPress.Assessoria de Imprensa. Comunicação Pública.This paper investigated how image is built within the external communication of the State News Agency (AEN) of the government of Paraná state through a discursive analysis grounded on Orlandi (1999), following concepts from Foucault (1971), and the critical view towards Brazilian journalism pointed by Arbex Jr. (2003). The selected corpus comprised three news releases from AEN in the second semester of 2011, and the methodology, qualitative in nature and of case study type, allowed for the perception of the ways journalistic criteria are held to influence the agency role in the concept of public communication, the involvement of the population, the assurance of public debate.Esta pesquisa investigou como ocorre a construção de imagem na comunicação externa da Agência Estadual de Notícia (AEN) do governo do Estado do Paraná, com uma apreciação por meio da análise do discurso de Orlandi (1999), seguindo conceitos de Foucault (1971) e a crítica à postura da imprensa brasileira efetuada por Arbex Jr. (2003). O corpus selecionado constituiu-se de três reportagens da AEN publicadas no segundo semestre de 2011, e a metodologia, de natureza qualitativa e de estudo de caso, deu a conhecer o modo como os critérios jornalísticos são adaptados para influenciar o enquadramento no conceito de comunicação pública, o engajamento da população, a garantia do debate público.Universidade Estadual de Londrina2015-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa Aplicadaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/2237010.5433/1984-7939.2015v11n18p143Discursos Fotograficos; v. 11 n. 18 (2015): Dossiê temático: Imagem e Consumo; 143-1701984-79391808-5652reponame:Discursos Fotográficosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/22370/16816Fanini, Angela Maria RubelSouza, MuriniPereira, Disonei dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-07-18T16:21:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22370Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/oairevistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br10.5433/1984-79391984-79391808-5652opendoar:2017-07-18T16:21:10Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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