A sequência didática como potencializadora no processo de ensino e aprendizagem de um gênero oral
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47122 |
Resumo: | This article is based on an interactionist conception of language and aims to report how the use of the didactic sequence in two different contexts, in elementary and high school, contributes to the teaching and learning of the regulated public debate oral genre. Our theoretical framework is supported by theories related to oral genres from Travaglia (2007; 2017), Bentes (2010), Neves (2001) and Dolz and Schneuwly (2004). Methodologically, we use recording and transcription, methods that will be exemplified throughout the text, with emphasis on the debate of high school students. As a result, we present the relevance of oral textual genres didacticization, through didactic sequences, showing that such activities effectively contributed to the communicative development of our students, as well as to the skills provided in the National Common Curricular Base (2018) related to the axes of orality, reading, textual production and linguistic and semiotic analysis. |
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A sequência didática como potencializadora no processo de ensino e aprendizagem de um gênero oralGêneros OraisInteraçãoSequências DidáticasThis article is based on an interactionist conception of language and aims to report how the use of the didactic sequence in two different contexts, in elementary and high school, contributes to the teaching and learning of the regulated public debate oral genre. Our theoretical framework is supported by theories related to oral genres from Travaglia (2007; 2017), Bentes (2010), Neves (2001) and Dolz and Schneuwly (2004). Methodologically, we use recording and transcription, methods that will be exemplified throughout the text, with emphasis on the debate of high school students. As a result, we present the relevance of oral textual genres didacticization, through didactic sequences, showing that such activities effectively contributed to the communicative development of our students, as well as to the skills provided in the National Common Curricular Base (2018) related to the axes of orality, reading, textual production and linguistic and semiotic analysis.Este artículo parte de una concepción interaccionista del lenguaje y tiene como objetivo relatar cómo el uso de la secuencia didáctica en dos contextos diferentes, en la escuela primaria y secundaria, contribuye a la enseñanza y aprendizaje del género oral regido por el debate público. Nuestro marco teórico se basa en las teorías relacionadas con los géneros orales de Travaglia (2007; 2017), Bentes (2010), Neves (2001) y Dolz y Schneuwly (2004). Metodológicamente se utilizó la grabación y la transcripción, métodos que serán ejemplificados a lo largo del texto, con énfasis en el debate de los estudiantes de secundaria. Como resultado, presentamos la pertinencia de la enseñanza de los géneros textuales orales, a través de secuencias didácticas, para que dichas actividades contribuyan efectivamente al desarrollo comunicativo de nuestros estudiantes, así como a las competencias previstas en la Base Curricular Común Nacional (2018) relacionadas con los ejes de oralidad, lectura, producción textual y análisis lingüístico y semiótico.O presente artigo situa-se em uma concepção interacionista de linguagem e tem como objetivo relatar de que forma a utilização da sequência didática (SD), em um contexto de Ensino Médio, contribui para o ensino-aprendizagem do gênero oral debate público regrado. Nosso referencial teórico está sustentado nas teorias relacionadas a gêneros textuais e orais, a partir de Dolz e Schneuwly (2004), Bentes (2010), Marcuschi (2008), Travaglia (2017), entre outros. Metodologicamente, a partir do recurso da gravação e da transcrição, especificamente, do primeiro e do último debate, adotamos como critérios de análise: a) a apropriação do gênero debate público regrado de uma aluna, a partir da mobilização de aspectos linguísticos extralinguísticos e paralinguísticos característicos do texto oral; b) as atividades realizadas nas oficinas, sobretudo nos módulos da SD. Como resultado, apresentamos a relevância da didatização dos gêneros textuais orais, por meio das sequências didáticas, de modo que tais atividades contribuíram efetivamente para o desenvolvimento comunicativo dos estudantes e para a aprendizagem de um gênero oral. Universidade Estadual de Londrina2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4712210.5433/1519-5392.2023v23n1Espp122-143Entretextos; v. 23 n. 1Esp (2023): Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz; 122-1432764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47122/48690Copyright (c) 2023 Luciane Carlan da Silveira, Luane Guerra Vitorino, Gil Roberto Costa Negreiroshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVitorino, Luane Guerra Silveira, Luciane Carlan daNegreiros, Gil Roberto Costa2023-06-06T16:58:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47122Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-06-06T16:58:28Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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