O booktube no ensino médio: uma proposta de Sequência Didática de Gêneros no contexto remoto
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47199 |
Resumo: | During the pandemic caused by the Coronavirus, teaching has shifted towards a virtual environment emergencially. Furthermore, alternative strategies were sought to assure the teaching-learning process in schools. That being said, the present study aimed at assessing the development of language skills in high school students through the booktube genre, taking into account the socio-discursive contexts embedded in the digital culture. This proposition was developed with 3rd grade high school students, in accordance with the BNCC (BRASIL, 2018), based on the textual genres modeling (MACHADO, CRISTOVÃO, 2006) and the didactic sequence procedures of Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004). In order to systematize this qualitative study, with a bibliographic and documental leaning, the analysis was carried out from the booktubers' scripts produced by the students. Subsidized by the studies of Levy (1993, 1999), Bronckart (1999), Santaella (2013), Dolz and Schneuwly (2004) and Barros (2015), it could be noted that students were able to act as agent-producers and performed the linguistic-discursive operations for planning the booktube script. |
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O booktube no ensino médio: uma proposta de Sequência Didática de Gêneros no contexto remotoSequência Didática de Gênerosbooktubeensino remotosequência didática de gênerosDuring the pandemic caused by the Coronavirus, teaching has shifted towards a virtual environment emergencially. Furthermore, alternative strategies were sought to assure the teaching-learning process in schools. That being said, the present study aimed at assessing the development of language skills in high school students through the booktube genre, taking into account the socio-discursive contexts embedded in the digital culture. This proposition was developed with 3rd grade high school students, in accordance with the BNCC (BRASIL, 2018), based on the textual genres modeling (MACHADO, CRISTOVÃO, 2006) and the didactic sequence procedures of Dolz, Noverraz and Schneuwly (2004). In order to systematize this qualitative study, with a bibliographic and documental leaning, the analysis was carried out from the booktubers' scripts produced by the students. Subsidized by the studies of Levy (1993, 1999), Bronckart (1999), Santaella (2013), Dolz and Schneuwly (2004) and Barros (2015), it could be noted that students were able to act as agent-producers and performed the linguistic-discursive operations for planning the booktube script.Durante a pandemia causada pelo Coronavírus, o ensino migrou de forma emergencial para a modalidade remota. Não obstante, buscaram-se estratégias alternativas para a manutenção do processo de ensino-aprendizagem nas escolas. A partir desse contexto, o presente estudo buscou avaliar o desenvolvimento das capacidades de linguagem de estudantes do ensino médio com o gênero roteiro de booktube, levando em consideração os contextos sociodiscursivos da cultura digital. A presente proposta foi desenvolvida com discentes da 3ª série do ensino médio, em conformidade com as orientações da Base Nacional Comum Curricular – BNCC (BRASIL, 2018a), tendo como base a modelização de gêneros textuais (MACHADO; CRISTOVÃO, 2006) e o procedimento Sequência Didática (DOLZ; NOVERRAZ; SCHNEUWLY, 2004). Para sistematização deste estudo de cunho qualitativo, de viés bibliográfico e documental, a análise foi realizada a partir dos registros da produção de roteiros de booktubers produzidos pelos estudantes. À luz dos estudos de Levy (1993, 1999), Marcuschi (2005, 2008), Santaella (2013), Dolz, Noverraz, Schneuwly (2004) e Barros (2015), pôde-se notar que os estudantes conseguiram atuar como agentes-produtores e mobilizaram adequadamente as capacidades de linguagem para o planejamento do roteiro do booktube. Universidade Estadual de Londrina2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4719910.5433/1519-5392.2023v23n1Espp213-233Entretextos; v. 23 n. 1Esp (2023): Dossiê: Sequências Didáticas de Gêneros: uma homenagem do grupo de pesquisa Linguagem e Educação (LED) ao Professor Joaquim Dolz; 213-2332764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47199/48694Copyright (c) 2023 Maiara Coelho Rodrigues , Gustavo Justino Pamplona, Geam Karlo-Gomeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKarlo-Gomes, GeamRodrigues , Maiara CoelhoPamplona, Gustavo Justino2023-09-06T10:34:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47199Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-09-06T10:34:44Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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