PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aranha, Solange
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Cavalari, Suzi Marques Spatti
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29021
Resumo: The purposes of this paper are: i) promote the use of reflexive diaries as a tool of awareness and discussion among teachers-to-be within PIBID PIBID (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação á Docência); ii) emphasize the critical awareness of teachers-to-be; iii) present a didactic sequence developed by them. We seek to promote a joint environment of material production (professors, tutors and students) to reinforce the proposal in Cadernos do Estado de São Paulo (Inglês). Teachers-to-be use this material in the first year of High School and, by means of reflexive diaries, evaluate its efficacy and their work. Data show that, besides general pedagogic knowledge, students want classroom management knowledge, which goes beyond material qualities.
id UEL-5_2e5d28b655c1efbf5663f0416da87bcd
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29021
network_acronym_str UEL-5
network_name_str Revista Entretextos
repository_id_str
spelling PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRPPIBID / Letras-Inglês: el trabajo integrado con escuela y las propuestas oficiales en UNESP / SJRPPIBID/Letras-Inglês: o trabalho integrado com a escola e as propostas oficiais na UNESP/SJRPPIBIDReflexive diariesHigh schoolPIBIDDiarios reflectantesEscuela secundariaPIBIDConscientizaçãoGêneros textuaisThe purposes of this paper are: i) promote the use of reflexive diaries as a tool of awareness and discussion among teachers-to-be within PIBID PIBID (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação á Docência); ii) emphasize the critical awareness of teachers-to-be; iii) present a didactic sequence developed by them. We seek to promote a joint environment of material production (professors, tutors and students) to reinforce the proposal in Cadernos do Estado de São Paulo (Inglês). Teachers-to-be use this material in the first year of High School and, by means of reflexive diaries, evaluate its efficacy and their work. Data show that, besides general pedagogic knowledge, students want classroom management knowledge, which goes beyond material qualities.Los objetivos de este trabajo son: i) promover el uso de revistas reflexivas como herramienta de concientización y discusión del PIBID (Programa Institucional de Becas de Iniciación Docente) en la formación; ii) evidenciar la reflexión presentada por los becarios; iii) presentar una secuencia didáctica producida por ellos. Buscamos desarrollar un ambiente para la producción conjunta de material didáctico (profesores orientadores, becarios de acreditación y tutores) con el fin de reforzar la propuesta de enseñanza del inglés contenida en los Cadernos del Estado de São Paulo. Este material es aplicado en las aulas del primer año de EM por los becarios y, a través de diarios reflexivos, evaluado desde el punto de vista de la eficiencia del material y el trabajo del docente. Los datos muestran que, además de la necesidad de conocimientos pedagógicos generales, los pasantes anhelan un conocimiento de gestión del aula, que extrapola la calidad del material.Os objetivos deste trabalho são: i) discutir o ambiente do PIBID (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência) como formador de profissionais críticos; ii) promover o uso de diários reflexivos como instrumento de conscientização e discussão dos bolsistas em formação; iii) evidenciar a reflexão apresentada pelos bolsistas; iv) apresentar uma sequência didática produzida por eles. Buscamos desenvolver um ambiente de produção conjunta de material didático (docentes orientadores, bolsistas ID e tutores) no intuito de reforçar a proposta de ensino de inglês constante nos Cadernos do Estado de São Paulo. Esse material é aplicado nas salas de aula do primeiro ano do EM pelos alunos bolsistas e, por meio de diários reflexivos, avaliado do ponto de vista da eficiência do material e do trabalho do professor. Os dados apontam que, além da necessidade de um conhecimento pedagógico geral, as estagiárias anseiam por um conhecimento de gerenciamento da sala, que extrapola a qualidade do material.Universidade Estadual de Londrina2017-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/2902110.5433/1519-5392.2017v17n2p105Entretextos; v. 17 n. 2 (2017); 105 - 1212764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29021/23678Copyright (c) 2017 Entretextoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAranha, SolangeCavalari, Suzi Marques Spatti2022-11-21T13:35:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29021Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2022-11-21T13:35:39Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP
PIBID / Letras-Inglês: el trabajo integrado con escuela y las propuestas oficiales en UNESP / SJRP
PIBID/Letras-Inglês: o trabalho integrado com a escola e as propostas oficiais na UNESP/SJRP
title PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP
spellingShingle PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP
Aranha, Solange
PIBID
Reflexive diaries
High school
PIBID
Diarios reflectantes
Escuela secundaria
PIBID
Conscientização
Gêneros textuais
title_short PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP
title_full PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP
title_fullStr PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP
title_full_unstemmed PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP
title_sort PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP
author Aranha, Solange
author_facet Aranha, Solange
Cavalari, Suzi Marques Spatti
author_role author
author2 Cavalari, Suzi Marques Spatti
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aranha, Solange
Cavalari, Suzi Marques Spatti
dc.subject.por.fl_str_mv PIBID
Reflexive diaries
High school
PIBID
Diarios reflectantes
Escuela secundaria
PIBID
Conscientização
Gêneros textuais
topic PIBID
Reflexive diaries
High school
PIBID
Diarios reflectantes
Escuela secundaria
PIBID
Conscientização
Gêneros textuais
description The purposes of this paper are: i) promote the use of reflexive diaries as a tool of awareness and discussion among teachers-to-be within PIBID PIBID (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação á Docência); ii) emphasize the critical awareness of teachers-to-be; iii) present a didactic sequence developed by them. We seek to promote a joint environment of material production (professors, tutors and students) to reinforce the proposal in Cadernos do Estado de São Paulo (Inglês). Teachers-to-be use this material in the first year of High School and, by means of reflexive diaries, evaluate its efficacy and their work. Data show that, besides general pedagogic knowledge, students want classroom management knowledge, which goes beyond material qualities.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Empírica de Campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29021
10.5433/1519-5392.2017v17n2p105
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29021
identifier_str_mv 10.5433/1519-5392.2017v17n2p105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29021/23678
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Entretextos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Entretextos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Entretextos; v. 17 n. 2 (2017); 105 - 121
2764-0809
1519-5392
reponame:Revista Entretextos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista Entretextos
collection Revista Entretextos
repository.name.fl_str_mv Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br
_version_ 1799315388890087424