PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29021 |
Resumo: | The purposes of this paper are: i) promote the use of reflexive diaries as a tool of awareness and discussion among teachers-to-be within PIBID PIBID (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação á Docência); ii) emphasize the critical awareness of teachers-to-be; iii) present a didactic sequence developed by them. We seek to promote a joint environment of material production (professors, tutors and students) to reinforce the proposal in Cadernos do Estado de São Paulo (Inglês). Teachers-to-be use this material in the first year of High School and, by means of reflexive diaries, evaluate its efficacy and their work. Data show that, besides general pedagogic knowledge, students want classroom management knowledge, which goes beyond material qualities. |
id |
UEL-5_2e5d28b655c1efbf5663f0416da87bcd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29021 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRPPIBID / Letras-Inglês: el trabajo integrado con escuela y las propuestas oficiales en UNESP / SJRPPIBID/Letras-Inglês: o trabalho integrado com a escola e as propostas oficiais na UNESP/SJRPPIBIDReflexive diariesHigh schoolPIBIDDiarios reflectantesEscuela secundariaPIBIDConscientizaçãoGêneros textuaisThe purposes of this paper are: i) promote the use of reflexive diaries as a tool of awareness and discussion among teachers-to-be within PIBID PIBID (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação á Docência); ii) emphasize the critical awareness of teachers-to-be; iii) present a didactic sequence developed by them. We seek to promote a joint environment of material production (professors, tutors and students) to reinforce the proposal in Cadernos do Estado de São Paulo (Inglês). Teachers-to-be use this material in the first year of High School and, by means of reflexive diaries, evaluate its efficacy and their work. Data show that, besides general pedagogic knowledge, students want classroom management knowledge, which goes beyond material qualities.Los objetivos de este trabajo son: i) promover el uso de revistas reflexivas como herramienta de concientización y discusión del PIBID (Programa Institucional de Becas de Iniciación Docente) en la formación; ii) evidenciar la reflexión presentada por los becarios; iii) presentar una secuencia didáctica producida por ellos. Buscamos desarrollar un ambiente para la producción conjunta de material didáctico (profesores orientadores, becarios de acreditación y tutores) con el fin de reforzar la propuesta de enseñanza del inglés contenida en los Cadernos del Estado de São Paulo. Este material es aplicado en las aulas del primer año de EM por los becarios y, a través de diarios reflexivos, evaluado desde el punto de vista de la eficiencia del material y el trabajo del docente. Los datos muestran que, además de la necesidad de conocimientos pedagógicos generales, los pasantes anhelan un conocimiento de gestión del aula, que extrapola la calidad del material.Os objetivos deste trabalho são: i) discutir o ambiente do PIBID (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência) como formador de profissionais críticos; ii) promover o uso de diários reflexivos como instrumento de conscientização e discussão dos bolsistas em formação; iii) evidenciar a reflexão apresentada pelos bolsistas; iv) apresentar uma sequência didática produzida por eles. Buscamos desenvolver um ambiente de produção conjunta de material didático (docentes orientadores, bolsistas ID e tutores) no intuito de reforçar a proposta de ensino de inglês constante nos Cadernos do Estado de São Paulo. Esse material é aplicado nas salas de aula do primeiro ano do EM pelos alunos bolsistas e, por meio de diários reflexivos, avaliado do ponto de vista da eficiência do material e do trabalho do professor. Os dados apontam que, além da necessidade de um conhecimento pedagógico geral, as estagiárias anseiam por um conhecimento de gerenciamento da sala, que extrapola a qualidade do material.Universidade Estadual de Londrina2017-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/2902110.5433/1519-5392.2017v17n2p105Entretextos; v. 17 n. 2 (2017); 105 - 1212764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29021/23678Copyright (c) 2017 Entretextoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAranha, SolangeCavalari, Suzi Marques Spatti2022-11-21T13:35:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29021Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2022-11-21T13:35:39Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP PIBID / Letras-Inglês: el trabajo integrado con escuela y las propuestas oficiales en UNESP / SJRP PIBID/Letras-Inglês: o trabalho integrado com a escola e as propostas oficiais na UNESP/SJRP |
title |
PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP |
spellingShingle |
PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP Aranha, Solange PIBID Reflexive diaries High school PIBID Diarios reflectantes Escuela secundaria PIBID Conscientização Gêneros textuais |
title_short |
PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP |
title_full |
PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP |
title_fullStr |
PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP |
title_full_unstemmed |
PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP |
title_sort |
PIBID/Letras-Inglês: integrated work with public schools and official documents at UNESP/SJRP |
author |
Aranha, Solange |
author_facet |
Aranha, Solange Cavalari, Suzi Marques Spatti |
author_role |
author |
author2 |
Cavalari, Suzi Marques Spatti |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aranha, Solange Cavalari, Suzi Marques Spatti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PIBID Reflexive diaries High school PIBID Diarios reflectantes Escuela secundaria PIBID Conscientização Gêneros textuais |
topic |
PIBID Reflexive diaries High school PIBID Diarios reflectantes Escuela secundaria PIBID Conscientização Gêneros textuais |
description |
The purposes of this paper are: i) promote the use of reflexive diaries as a tool of awareness and discussion among teachers-to-be within PIBID PIBID (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação á Docência); ii) emphasize the critical awareness of teachers-to-be; iii) present a didactic sequence developed by them. We seek to promote a joint environment of material production (professors, tutors and students) to reinforce the proposal in Cadernos do Estado de São Paulo (Inglês). Teachers-to-be use this material in the first year of High School and, by means of reflexive diaries, evaluate its efficacy and their work. Data show that, besides general pedagogic knowledge, students want classroom management knowledge, which goes beyond material qualities. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Empírica de Campo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29021 10.5433/1519-5392.2017v17n2p105 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29021 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2017v17n2p105 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29021/23678 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Entretextos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Entretextos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 17 n. 2 (2017); 105 - 121 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315388890087424 |