The presence of the song in the Portuguese language textbook
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/42884 |
Resumo: | Objectives: This proposal aims to analyze how the song, a social practice of language, is addressed in the Portuguese textbook. Methodology: Our analyses are aimed at identifying how the song is employed in the textbook by considering three categories of analysis, namely: 1) discourse genre, 2) textual genre, and 3) pretext for grammar. We rely on the theories of Bakhtin and the Circle, as well as on researches that support this epistemological perspective and employ such contributions to the understanding of different objects of study, among them, language teaching. Results: regarding how the song is employed, the textual dimension and/or the discourse dimension are superficially explored by the occurrences analyzed. Conclusions: we highlight the need to consider the production of the didactic material bearing the real communication needs of the students. |
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The presence of the song in the Portuguese language textbookLa enseñanza de la canción en el libro de texto de lengua portuguesaA didatização da canção no livro didático de língua portuguesaSongTextbookPortuguese language teachingCanciónManual didácticoEnseñanza de la lengua portuguesaCançãoLivro didáticoEnsino de língua portuguesa.Objectives: This proposal aims to analyze how the song, a social practice of language, is addressed in the Portuguese textbook. Methodology: Our analyses are aimed at identifying how the song is employed in the textbook by considering three categories of analysis, namely: 1) discourse genre, 2) textual genre, and 3) pretext for grammar. We rely on the theories of Bakhtin and the Circle, as well as on researches that support this epistemological perspective and employ such contributions to the understanding of different objects of study, among them, language teaching. Results: regarding how the song is employed, the textual dimension and/or the discourse dimension are superficially explored by the occurrences analyzed. Conclusions: we highlight the need to consider the production of the didactic material bearing the real communication needs of the students. Objetivos: La presente propuesta tiene como objetivo analizarla forma en que la canción, una práctica social del lenguaje, es didactizada en la constitución del manual de lengua portuguesa.Metodología: Nuestros análisis se dirigen a identificar el tratamiento de la canción desde la consideración de tres categorías de análisis, a saber: 1) género discursivo; 2) género textual y 3) pretexto a la gramática. Nos basamos en las teorías de Bajtín y del Círculo, así como en las postulaciones de los investigadores que hacen suya esta visión epistemológica y movilizan dichas aportaciones para la comprensión de diferentes objetoss de estudio, entre los que también se encuentra la enseñanza de lenguas. Nuestro corpus está compuesto por propuestas que didactizan la canción en la colección Português-Linguagens (2015). Resultados: Entre los resultados obtenidos, en cuanto al tratamiento de la canción, la dimensión textual y/o la dimensión discursiva son exploradas superficialmente por la enseñanza didáctica analizada. Conclusiones: Destacamos la necesidad de pensar la producción de material didáctico en una preocupación más coherente con las necesidades comunicativas reales de los alumnos.Objetivos: A presente proposta objetiva analisar a maneira com que a canção, uma prática social de linguagem, é didatizada na constituição do livro didático de língua portuguesa.Metodologia: Nossas análises se encaminham por identificar o tratamento da canção a partir da consideração de três categorias de análise, a saber: 1) gênero discursivo; 2) gênero textual e 3) pretexto à gramática. Alicerçamo- nos nas teorias de Bakhtin e do Círculo, bem como nas postulações de pesquisadores que endossam essa visão epistemológica e mobilizam tais aportes para a compreensão de distintos objetos de estudo, dentre os quais se encontra, também, o ensino de línguas. Nosso corpus é composto por propostas que didatizam a canção na coleção Português-Linguagens (2015).Resultados:Dentre os resultados obtidos, observamos que, no tocante ao trato da canção, a dimensão textual e/ou a dimensão discursiva são superficialmente exploradas pelas didatizações analisadas. Conclusões: destacamos a necessidade de pensarmos a produção do material didático em uma preocupação mais condizente com as reais necessidades comunicacionais dos educandos, uma vez que, Universidade Estadual de Londrina2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDialogic discourse theoryTeoría dialógica del discursoTeoria dialógica do discursoapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4288410.5433/1519-5392.2021v21n2p43Entretextos; v. 21 n. 2 (2021); 43-622764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/42884/30875Copyright (c) 2021 Entretextosinfo:eu-repo/semantics/openAccessCabral, Jaqueline Silva MoretoSantos, Yuri Andrei Batista2022-01-26T16:17:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42884Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2022-01-26T16:17:09Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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