Critical literacy needs in Portuguese Language classes in Youth and Adult Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Rosivaldo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46713
Resumo: In this article, based on a critical, social and ideological perspective of language (FAIRCLOUGH, 2003; JANKS, 2018, 2016), in dialogue with a sociohistorical conception of literacies, we discuss some results of a research that aimed to investigate reading practices based on the contributions of critical literacies (TAKAKI, 2012; MENEZES DE SOUZA; 2011; JANKS, 2016) in a basic education classroom. From a qualitative and interpretativist character, we analyzed responses from a diagnostic activity carried out with male and female students of a class of young and adult education of a public school in the city of Macapá-AP, who participated as collaborators in the research. The data were generated in a school literacy scene (BUNZEN, 2010), from the application of a diagnostic activity with questions of reading and interpretation of the genre charge "Reducing the age of criminal liability". Based on data analysis, we concluded that perceptions about social representations, presented in the text of the diagnostic activity, were hardly questioned by the students. 
id UEL-5_736ab97459b5d3fac6e4c83156e35757
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46713
network_acronym_str UEL-5
network_name_str Revista Entretextos
repository_id_str
spelling Critical literacy needs in Portuguese Language classes in Youth and Adult EducationNecesidades críticas de alfabetización en las clases de lengua portuguesa en la educación de jóvenes y adultosNecessidades de letramentos críticos nas aulas de Língua Portuguesa na Educação de Jovens e AdultosReading; Critical Literacy; Teaching. EJALectura; Alfabetización crítica; Enseñanza. EJA.LeituraLetramento CríticoEJAIn this article, based on a critical, social and ideological perspective of language (FAIRCLOUGH, 2003; JANKS, 2018, 2016), in dialogue with a sociohistorical conception of literacies, we discuss some results of a research that aimed to investigate reading practices based on the contributions of critical literacies (TAKAKI, 2012; MENEZES DE SOUZA; 2011; JANKS, 2016) in a basic education classroom. From a qualitative and interpretativist character, we analyzed responses from a diagnostic activity carried out with male and female students of a class of young and adult education of a public school in the city of Macapá-AP, who participated as collaborators in the research. The data were generated in a school literacy scene (BUNZEN, 2010), from the application of a diagnostic activity with questions of reading and interpretation of the genre charge "Reducing the age of criminal liability". Based on data analysis, we concluded that perceptions about social representations, presented in the text of the diagnostic activity, were hardly questioned by the students. En este artículo, partiendo de una perspectiva crítica, social e ideológica del lenguaje, en diálogo con una concepción sociohistórica de las alfabetizaciones, se discuten algunos resultados de una investigación que pretendía indagar en las prácticas lectoras a partir de las aportaciones de las alfabetizaciones críticas en un aula de educación básica. Desde un carácter cualitativo e interpretativo, analizamos las respuestas de una actividad diagnóstica realizada con alumnos y alumnas de una clase de educación de jóvenes y adultos de una escuela pública de la ciudad de Macapá-AP, que participaron como colaboradores de la investigación. Los datos se generaron en un escenario de alfabetización escolar, a partir de la aplicación de una actividad de diagnóstico con preguntas de lectura e interpretación del cargo de género "Reducción de la edad de imputabilidad penal". A partir del análisis de los datos, concluimos que las percepciones sobre las representaciones sociales, presentadas en el texto de la actividad de diagnóstico, fueron poco cuestionadas por los alumnos. Sin embargo, también es perceptible, en algunas de las respuestas, aunque de forma aún tímida, signos de reflexión y criticidad respecto a las representaciones sociales.  Neste artigo, partindo de uma perspectiva crítica, social e ideológica de linguagem (FAIRCLOUGH, 2003; JANKS, 2018, 2016), em diálogo com uma concepção sociohistórica de letramentos, discutimos alguns resultados de uma pesquisa que objetivou investigar práticas de leitura com base nas contribuições dos letramentos críticos  em uma sala de aula da educação básica. A partir de um caráter qualitativo e interpretativista, analisamos respostas de uma atividade diagnóstica realizada com alunos e alunas de uma turma de educação de jovens e adultos de uma escola pública da cidade de Macapá-AP, que participaram como colaboradores da pesquisa. Os dados formaram gerados em uma cena de letramento escolar (BUNZEN, 2010), a partir da aplicação de uma atividade diagnóstica com questões de leitura e intepretação do gênero charge “Redução da Maioridade Penal”. Com base na análise dos dados, concluímos que percepções sobre representações sociais, apresentadas no texto da atividade diagnóstico, pouco foram questionadas pelos alunos e pelas alunas. Porém, é perceptível também, em algumas das respostas, mesmo que de maneira ainda tímida, indícios de reflexão e criticidade (MAIOR, 2010) a respeito das representações sociais, discursivas e identitárias que o texto pressupõe como sentidos sobre a temática central discutida, neste caso, redução da maioridade penalUniversidade Estadual de Londrina2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4671310.5433/1519-5392.2022v22n3p133-151Entretextos; v. 22 n. 3 (2022); 133-1512764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46713/48678Copyright (c) 2023 Rosivaldo Gomeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Rosivaldo2023-05-22T13:43:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46713Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-05-22T13:43:22Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical literacy needs in Portuguese Language classes in Youth and Adult Education
Necesidades críticas de alfabetización en las clases de lengua portuguesa en la educación de jóvenes y adultos
Necessidades de letramentos críticos nas aulas de Língua Portuguesa na Educação de Jovens e Adultos
title Critical literacy needs in Portuguese Language classes in Youth and Adult Education
spellingShingle Critical literacy needs in Portuguese Language classes in Youth and Adult Education
Gomes, Rosivaldo
Reading; Critical Literacy; Teaching. EJA
Lectura; Alfabetización crítica; Enseñanza. EJA.
Leitura
Letramento Crítico
EJA
title_short Critical literacy needs in Portuguese Language classes in Youth and Adult Education
title_full Critical literacy needs in Portuguese Language classes in Youth and Adult Education
title_fullStr Critical literacy needs in Portuguese Language classes in Youth and Adult Education
title_full_unstemmed Critical literacy needs in Portuguese Language classes in Youth and Adult Education
title_sort Critical literacy needs in Portuguese Language classes in Youth and Adult Education
author Gomes, Rosivaldo
author_facet Gomes, Rosivaldo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Rosivaldo
dc.subject.por.fl_str_mv Reading; Critical Literacy; Teaching. EJA
Lectura; Alfabetización crítica; Enseñanza. EJA.
Leitura
Letramento Crítico
EJA
topic Reading; Critical Literacy; Teaching. EJA
Lectura; Alfabetización crítica; Enseñanza. EJA.
Leitura
Letramento Crítico
EJA
description In this article, based on a critical, social and ideological perspective of language (FAIRCLOUGH, 2003; JANKS, 2018, 2016), in dialogue with a sociohistorical conception of literacies, we discuss some results of a research that aimed to investigate reading practices based on the contributions of critical literacies (TAKAKI, 2012; MENEZES DE SOUZA; 2011; JANKS, 2016) in a basic education classroom. From a qualitative and interpretativist character, we analyzed responses from a diagnostic activity carried out with male and female students of a class of young and adult education of a public school in the city of Macapá-AP, who participated as collaborators in the research. The data were generated in a school literacy scene (BUNZEN, 2010), from the application of a diagnostic activity with questions of reading and interpretation of the genre charge "Reducing the age of criminal liability". Based on data analysis, we concluded that perceptions about social representations, presented in the text of the diagnostic activity, were hardly questioned by the students. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46713
10.5433/1519-5392.2022v22n3p133-151
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46713
identifier_str_mv 10.5433/1519-5392.2022v22n3p133-151
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46713/48678
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Rosivaldo Gomes
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Rosivaldo Gomes
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Entretextos; v. 22 n. 3 (2022); 133-151
2764-0809
1519-5392
reponame:Revista Entretextos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista Entretextos
collection Revista Entretextos
repository.name.fl_str_mv Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br
_version_ 1799315390028840960