Letramento literário e a formação de professores de línguas: construção de sentidos na produção acadêmica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49358 |
Resumo: | he concept of literary literacy can encompass various conceptions and underlying theories, implying different understandings and practices for both first and additional language classrooms. Thus, this research aims to present and contrast recurrent conceptions of literary literacy and conduct a mapping of studies related to literary literacy in language teachers' education through a systematic literature review. Initially, we provide a theoretical review of the concept based on Kleiman (2012), Paulino (2001), Souza and Cosson (2013), Street (2014), and Zappone (2008). Subsequently, we conduct a systematic literature review (Siddaway, Wood, Hedges, 2009) to identify scholar contributions to language teacher education. Although the results demonstrate a lack of studies in the area, the productions converge on the valorization of the critical and creative agency of language learners when dealing with literary texts. We advocate for formative practices that embody this concept experientially in teacher education. |
id |
UEL-5_7b02eeaaf0ed8f6deb3ed195cc54569d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49358 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
Letramento literário e a formação de professores de línguas: construção de sentidos na produção acadêmicaliterary literacyteacher educationmultiliteraciesletramiento literarioformación de profesoresmultiletramientosletramento literárioformação de professoresMultiletramentoshe concept of literary literacy can encompass various conceptions and underlying theories, implying different understandings and practices for both first and additional language classrooms. Thus, this research aims to present and contrast recurrent conceptions of literary literacy and conduct a mapping of studies related to literary literacy in language teachers' education through a systematic literature review. Initially, we provide a theoretical review of the concept based on Kleiman (2012), Paulino (2001), Souza and Cosson (2013), Street (2014), and Zappone (2008). Subsequently, we conduct a systematic literature review (Siddaway, Wood, Hedges, 2009) to identify scholar contributions to language teacher education. Although the results demonstrate a lack of studies in the area, the productions converge on the valorization of the critical and creative agency of language learners when dealing with literary texts. We advocate for formative practices that embody this concept experientially in teacher education.El concepto de letramiento literario puede abarcar diversas concepciones y teorías subyacentes, implicando diferentes comprensiones y prácticas para la enseñanza de lenguas maternas y lenguas adicionales. Por lo tanto, esta investigación tiene como objetivo presentar y contrastar las concepciones recurrentes sobre el letramiento literario y realizar un mapeo de las investigaciones relacionadas con el letramiento literario en la formación de profesores de idiomas mediante una revisión sistemática de la literatura. En primer lugar, realizamos una revisión teórica del concepto basada en Kleiman (2012), Paulino (2001), Souza y Cosson (2013), Street (2014) y Zappone (2008). A continuación, hacemos una revisión sistemática de la literatura (Siddaway, Wood, Hedges, 2009) para identificar las contribuciones de las investigaciones a la formación de profesores de idiomas. Aunque los resultados muestran una falta de estudios en el área, las producciones convergen en la valorización del agenciamiento crítico y creativo de los aprendices de idiomas al enfrentarse a textos literarios. Defendemos prácticas formativas que abarquen este concepto de manera vivencial en la formación de profesores.O conceito de letramento literário pode abarcar diversas concepções e teorias subjacentes a ele, implicando em diferentes entendimentos e práticas para a sala de aula de línguas maternas e línguas adicionais. Assim, esta pesquisa tem como objetivo apresentar e contrastar as concepções recorrentes sobre o letramento literário e realizar um mapeamento das pesquisas relacionadas ao letramento literário na formação de professores de línguas por meio de uma revisão sistemática de literatura. Primeiramente, trazemos uma revisão teórica do conceito com base em Kleiman (2012), Paulino (2001), Souza e Cosson (2013), Street (2014) e Zappone (2008). Em seguida, trazemos uma revisão sistemática de literatura (Siddaway, Wood, Hedges, 2009) de modo a identificar as contribuições das pesquisas para a formação de professores de línguas. Embora os resultados demonstrem uma carência de estudos na área, as produções convergem acerca da valorização do agenciamento crítico e criativo de aprendizes de língua quando lidando com textos literários. Defendemos práticas formativas que abarquem esse conceito de forma vivencial na formação de professores.Universidade Estadual de Londrina2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4935810.5433/1519-5392.2023v23n4p200-223Entretextos; v. 23 n. 4 (2023): Atem´ático ; 200-2232764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49358/50039Copyright (c) 2024 Ana Paula Luiz dos Santos Aires, Fernanda Machado Brenerhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAires, Ana Paula Luiz dos SantosMachado Brener, Fernanda2024-02-23T15:57:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49358Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2024-02-23T15:57:45Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Letramento literário e a formação de professores de línguas: construção de sentidos na produção acadêmica |
title |
Letramento literário e a formação de professores de línguas: construção de sentidos na produção acadêmica |
spellingShingle |
Letramento literário e a formação de professores de línguas: construção de sentidos na produção acadêmica Aires, Ana Paula Luiz dos Santos literary literacy teacher education multiliteracies letramiento literario formación de profesores multiletramientos letramento literário formação de professores Multiletramentos |
title_short |
Letramento literário e a formação de professores de línguas: construção de sentidos na produção acadêmica |
title_full |
Letramento literário e a formação de professores de línguas: construção de sentidos na produção acadêmica |
title_fullStr |
Letramento literário e a formação de professores de línguas: construção de sentidos na produção acadêmica |
title_full_unstemmed |
Letramento literário e a formação de professores de línguas: construção de sentidos na produção acadêmica |
title_sort |
Letramento literário e a formação de professores de línguas: construção de sentidos na produção acadêmica |
author |
Aires, Ana Paula Luiz dos Santos |
author_facet |
Aires, Ana Paula Luiz dos Santos Machado Brener, Fernanda |
author_role |
author |
author2 |
Machado Brener, Fernanda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aires, Ana Paula Luiz dos Santos Machado Brener, Fernanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
literary literacy teacher education multiliteracies letramiento literario formación de profesores multiletramientos letramento literário formação de professores Multiletramentos |
topic |
literary literacy teacher education multiliteracies letramiento literario formación de profesores multiletramientos letramento literário formação de professores Multiletramentos |
description |
he concept of literary literacy can encompass various conceptions and underlying theories, implying different understandings and practices for both first and additional language classrooms. Thus, this research aims to present and contrast recurrent conceptions of literary literacy and conduct a mapping of studies related to literary literacy in language teachers' education through a systematic literature review. Initially, we provide a theoretical review of the concept based on Kleiman (2012), Paulino (2001), Souza and Cosson (2013), Street (2014), and Zappone (2008). Subsequently, we conduct a systematic literature review (Siddaway, Wood, Hedges, 2009) to identify scholar contributions to language teacher education. Although the results demonstrate a lack of studies in the area, the productions converge on the valorization of the critical and creative agency of language learners when dealing with literary texts. We advocate for formative practices that embody this concept experientially in teacher education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49358 10.5433/1519-5392.2023v23n4p200-223 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49358 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2023v23n4p200-223 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/49358/50039 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Ana Paula Luiz dos Santos Aires, Fernanda Machado Brener https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Ana Paula Luiz dos Santos Aires, Fernanda Machado Brener https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 23 n. 4 (2023): Atem´ático ; 200-223 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315390252187648 |