Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Krewer, Emanuele
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Angelise Fagundes da, Fontana, Marcus Vinícius Liessem
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46556
Resumo: This work consists of presenting Augmented Reality (AR) technology and its applicability in the field of education, especially in language learning. With this, the objective is to present the creation of the RAL application, which aims to translate words into additional languages ​​through 3D images (3 Dimensions). Therefore, throughout the work, technologies in education, the advantages and challenges of AR in the educational space and its theoretical contribution to ergodic learning advocated by Leffa and Beviláqua (2020) will be discussed. AR in language teaching and learning will also be emphasized and, finally, a brief description of the creation of the RAL application. In this project we use the DBR (Design-Based Research) methodology, also known as development research and, according to Nobre (2017), consists of investigating, studying the literature and developing a theoretical framework for the development of an innovative practice (especially technological) for educational improvement. In this way, with the creation of the RAL Application, there is a new possibility of learning vocabulary in additional languages, and it can be a significant tool for vocabulary retention as it combines words and images.
id UEL-5_9c3c4c567eaacc3fe30350a97c94c634
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46556
network_acronym_str UEL-5
network_name_str Revista Entretextos
repository_id_str
spelling Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionaisThis work consists of presenting Augmented Reality (AR) technology and its applicability in the field of education, especially in language learning. With this, the objective is to present the creation of the RAL application, which aims to translate words into additional languages ​​through 3D images (3 Dimensions). Therefore, throughout the work, technologies in education, the advantages and challenges of AR in the educational space and its theoretical contribution to ergodic learning advocated by Leffa and Beviláqua (2020) will be discussed. AR in language teaching and learning will also be emphasized and, finally, a brief description of the creation of the RAL application. In this project we use the DBR (Design-Based Research) methodology, also known as development research and, according to Nobre (2017), consists of investigating, studying the literature and developing a theoretical framework for the development of an innovative practice (especially technological) for educational improvement. In this way, with the creation of the RAL Application, there is a new possibility of learning vocabulary in additional languages, and it can be a significant tool for vocabulary retention as it combines words and images.Este trabalho consiste em apresentar a tecnologia de Realidade Aumentada (RA) e a sua aplicabilidade na área da educação, especialmente na aprendizagem de línguas. Com isso, objetivamos apresentar a criação do aplicativo RAL, que tem por finalidade a tradução de palavras em línguas adicionais por meio de imagens em 3D (3 Dimensões). Portanto, ao longo do trabalho, discutiremos sobre as tecnologias na educação, as vantagens e desafios da RA no espaço educacional e seu aporte teórico na aprendizagem ergódica defendida por Leffa e Beviláqua (2020). Também enfatizaremos a RA no ensino e aprendizagem de línguas e, por fim, faremos uma breve descrição da criação do aplicativo RAL. Neste projeto utilizamos a metodologia DBR (Design-Based Research), também conhecida como pesquisa de desenvolvimento que consiste, segundo Nobre (2017), em investigar, estudar a literatura e elaborar um referencial teórico para o desenvolvimento de uma prática inovadora (especialmente tecnológica) para a melhoria educacional. Desta forma, com a criação do Aplicativo RAL, tem-se uma nova possibilidade de aprendizagem de vocabulário em línguas adicionais e pode ser uma ferramenta significativa para a retenção de vocabulário uma vez que alia palavras e imagens.Universidade Estadual de Londrina2022-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4655610.5433/1519-5392.2022v22n4Espp270-289Entretextos; v. 22 n. 4Esp (2022): Dossiê: Ensino e aprendizagem na perspectiva da Linguística Aplicada: estudos da/para a sala de aula; 270-2892764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46556/48753Copyright (c) 2023 Angelise Fagundes da Silva, Marcus Vinícius Liessem Fontana, Emanuele Krewerhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKrewer, EmanueleSilva, Angelise Fagundes daFontana, Marcus Vinícius Liessem2023-06-06T16:58:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46556Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-06-06T16:58:13Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais
title Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais
spellingShingle Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais
Krewer, Emanuele
title_short Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais
title_full Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais
title_fullStr Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais
title_full_unstemmed Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais
title_sort Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais
author Krewer, Emanuele
author_facet Krewer, Emanuele
Silva, Angelise Fagundes da
Fontana, Marcus Vinícius Liessem
author_role author
author2 Silva, Angelise Fagundes da
Fontana, Marcus Vinícius Liessem
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Krewer, Emanuele
Silva, Angelise Fagundes da
Fontana, Marcus Vinícius Liessem
description This work consists of presenting Augmented Reality (AR) technology and its applicability in the field of education, especially in language learning. With this, the objective is to present the creation of the RAL application, which aims to translate words into additional languages ​​through 3D images (3 Dimensions). Therefore, throughout the work, technologies in education, the advantages and challenges of AR in the educational space and its theoretical contribution to ergodic learning advocated by Leffa and Beviláqua (2020) will be discussed. AR in language teaching and learning will also be emphasized and, finally, a brief description of the creation of the RAL application. In this project we use the DBR (Design-Based Research) methodology, also known as development research and, according to Nobre (2017), consists of investigating, studying the literature and developing a theoretical framework for the development of an innovative practice (especially technological) for educational improvement. In this way, with the creation of the RAL Application, there is a new possibility of learning vocabulary in additional languages, and it can be a significant tool for vocabulary retention as it combines words and images.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46556
10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp270-289
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46556
identifier_str_mv 10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp270-289
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46556/48753
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Angelise Fagundes da Silva, Marcus Vinícius Liessem Fontana, Emanuele Krewer
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Angelise Fagundes da Silva, Marcus Vinícius Liessem Fontana, Emanuele Krewer
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Entretextos; v. 22 n. 4Esp (2022): Dossiê: Ensino e aprendizagem na perspectiva da Linguística Aplicada: estudos da/para a sala de aula; 270-289
2764-0809
1519-5392
reponame:Revista Entretextos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista Entretextos
collection Revista Entretextos
repository.name.fl_str_mv Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br
_version_ 1799315390003675136