Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46556 |
Resumo: | This work consists of presenting Augmented Reality (AR) technology and its applicability in the field of education, especially in language learning. With this, the objective is to present the creation of the RAL application, which aims to translate words into additional languages through 3D images (3 Dimensions). Therefore, throughout the work, technologies in education, the advantages and challenges of AR in the educational space and its theoretical contribution to ergodic learning advocated by Leffa and Beviláqua (2020) will be discussed. AR in language teaching and learning will also be emphasized and, finally, a brief description of the creation of the RAL application. In this project we use the DBR (Design-Based Research) methodology, also known as development research and, according to Nobre (2017), consists of investigating, studying the literature and developing a theoretical framework for the development of an innovative practice (especially technological) for educational improvement. In this way, with the creation of the RAL Application, there is a new possibility of learning vocabulary in additional languages, and it can be a significant tool for vocabulary retention as it combines words and images. |
id |
UEL-5_9c3c4c567eaacc3fe30350a97c94c634 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46556 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionaisThis work consists of presenting Augmented Reality (AR) technology and its applicability in the field of education, especially in language learning. With this, the objective is to present the creation of the RAL application, which aims to translate words into additional languages through 3D images (3 Dimensions). Therefore, throughout the work, technologies in education, the advantages and challenges of AR in the educational space and its theoretical contribution to ergodic learning advocated by Leffa and Beviláqua (2020) will be discussed. AR in language teaching and learning will also be emphasized and, finally, a brief description of the creation of the RAL application. In this project we use the DBR (Design-Based Research) methodology, also known as development research and, according to Nobre (2017), consists of investigating, studying the literature and developing a theoretical framework for the development of an innovative practice (especially technological) for educational improvement. In this way, with the creation of the RAL Application, there is a new possibility of learning vocabulary in additional languages, and it can be a significant tool for vocabulary retention as it combines words and images.Este trabalho consiste em apresentar a tecnologia de Realidade Aumentada (RA) e a sua aplicabilidade na área da educação, especialmente na aprendizagem de línguas. Com isso, objetivamos apresentar a criação do aplicativo RAL, que tem por finalidade a tradução de palavras em línguas adicionais por meio de imagens em 3D (3 Dimensões). Portanto, ao longo do trabalho, discutiremos sobre as tecnologias na educação, as vantagens e desafios da RA no espaço educacional e seu aporte teórico na aprendizagem ergódica defendida por Leffa e Beviláqua (2020). Também enfatizaremos a RA no ensino e aprendizagem de línguas e, por fim, faremos uma breve descrição da criação do aplicativo RAL. Neste projeto utilizamos a metodologia DBR (Design-Based Research), também conhecida como pesquisa de desenvolvimento que consiste, segundo Nobre (2017), em investigar, estudar a literatura e elaborar um referencial teórico para o desenvolvimento de uma prática inovadora (especialmente tecnológica) para a melhoria educacional. Desta forma, com a criação do Aplicativo RAL, tem-se uma nova possibilidade de aprendizagem de vocabulário em línguas adicionais e pode ser uma ferramenta significativa para a retenção de vocabulário uma vez que alia palavras e imagens.Universidade Estadual de Londrina2022-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4655610.5433/1519-5392.2022v22n4Espp270-289Entretextos; v. 22 n. 4Esp (2022): Dossiê: Ensino e aprendizagem na perspectiva da Linguística Aplicada: estudos da/para a sala de aula; 270-2892764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46556/48753Copyright (c) 2023 Angelise Fagundes da Silva, Marcus Vinícius Liessem Fontana, Emanuele Krewerhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKrewer, EmanueleSilva, Angelise Fagundes daFontana, Marcus Vinícius Liessem2023-06-06T16:58:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46556Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-06-06T16:58:13Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais |
title |
Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais |
spellingShingle |
Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais Krewer, Emanuele |
title_short |
Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais |
title_full |
Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais |
title_fullStr |
Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais |
title_full_unstemmed |
Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais |
title_sort |
Aplicativo RAL: realidade Aumentada (RA) no ensino e aprendizagem de línguas adicionais |
author |
Krewer, Emanuele |
author_facet |
Krewer, Emanuele Silva, Angelise Fagundes da Fontana, Marcus Vinícius Liessem |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Angelise Fagundes da Fontana, Marcus Vinícius Liessem |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Krewer, Emanuele Silva, Angelise Fagundes da Fontana, Marcus Vinícius Liessem |
description |
This work consists of presenting Augmented Reality (AR) technology and its applicability in the field of education, especially in language learning. With this, the objective is to present the creation of the RAL application, which aims to translate words into additional languages through 3D images (3 Dimensions). Therefore, throughout the work, technologies in education, the advantages and challenges of AR in the educational space and its theoretical contribution to ergodic learning advocated by Leffa and Beviláqua (2020) will be discussed. AR in language teaching and learning will also be emphasized and, finally, a brief description of the creation of the RAL application. In this project we use the DBR (Design-Based Research) methodology, also known as development research and, according to Nobre (2017), consists of investigating, studying the literature and developing a theoretical framework for the development of an innovative practice (especially technological) for educational improvement. In this way, with the creation of the RAL Application, there is a new possibility of learning vocabulary in additional languages, and it can be a significant tool for vocabulary retention as it combines words and images. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46556 10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp270-289 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46556 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp270-289 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46556/48753 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Angelise Fagundes da Silva, Marcus Vinícius Liessem Fontana, Emanuele Krewer https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Angelise Fagundes da Silva, Marcus Vinícius Liessem Fontana, Emanuele Krewer https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 22 n. 4Esp (2022): Dossiê: Ensino e aprendizagem na perspectiva da Linguística Aplicada: estudos da/para a sala de aula; 270-289 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315390003675136 |