Some representations of colonization in America: an enunciative analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Bárbara de Souza
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/43753
Resumo: This paper aims to identify different expressions that represent the colonization of America and to understand their conveyed meanings. In order to achieve this objective, we select some utterances about the colonization of America from the textbook “ProjetoAraribáHistória – 7º ano” and analyzed them based on concepts from Historic Semantics of Enunciation. In our analysis, we emphasized on the constitution of the semantic domain of determination, on analysis of the memorables mobilized on the utterances, and on the configuration of the enunciative scene of the sentences. We identified three frequent expressions about colonization of different regions of America: conquest, storming and invasion, which were the three perspectives that represent colonization. We could realize that these terms mobilize the memorable of opposition between civilized and savage, building different positions about colonization. Thereby, we point the political feature of the textbook, which is a material that manages the differences of speeches related to the processes of colonization of America.
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spelling Some representations of colonization in America: an enunciative analysisAlgunas representaciones de la colonización en América: un análisis enunciativoAlgumas representações da colonização na América: uma análise enunciativaColonization of America. Textbook. Historic Semantics of Enunciation.Colonización de América. Libro didáctico. Semántica Histórica de la Enunciación.Colonização da América. Livro didático. Semântica Histórica da Enunciação.This paper aims to identify different expressions that represent the colonization of America and to understand their conveyed meanings. In order to achieve this objective, we select some utterances about the colonization of America from the textbook “ProjetoAraribáHistória – 7º ano” and analyzed them based on concepts from Historic Semantics of Enunciation. In our analysis, we emphasized on the constitution of the semantic domain of determination, on analysis of the memorables mobilized on the utterances, and on the configuration of the enunciative scene of the sentences. We identified three frequent expressions about colonization of different regions of America: conquest, storming and invasion, which were the three perspectives that represent colonization. We could realize that these terms mobilize the memorable of opposition between civilized and savage, building different positions about colonization. Thereby, we point the political feature of the textbook, which is a material that manages the differences of speeches related to the processes of colonization of America.Este trabajo tiene como objetivo identificar diferentes expresiones que representan la colonización en América y comprender sus sentidos. Para eso, seleccionamos declaraciones sobre la colonización de América del libro didáctico Projeto Araribá História – 7º año y los analizamos a partir de conceptos de Semántica Histórica de la Enunciación, enfatizando la constitución del Dominio Semántico de Determinación – DSD, al análisis de memorables movilizados por las declaraciones, y a la configuración de la escena enunciativa de los recortes. Identificamos tres expresiones más frecuentes en las narrativas sobre la colonización de diferentes regiones de América: conquista, capturae invasión, que son las tres perspectivas bajo las cuales se representa la colonización. Pudimos observarque el uso de estos términos moviliza el memorable de la oposición entre civilizado y salvaje y forma diferentes posiciones en relación a las colonizaciones. De este modo, resaltamos el carácter político del libro didáctico por ser un material que administra las desigualdades de voces en relación a los diferentes procesos de colonización de América.Este trabalho tem como objetivo identificar diferentes expressões que representam a colonização na América e entender os seus sentidos. Para isso, selecionamos enunciados sobre colonização da América do livro didático Projeto Araribá História – 7º ano e os analisamos a partir de conceitos da Semântica Histórica da Enunciação, dando ênfase à constituição do Domínio Semântico de Determinação – DSD, à análise dos memoráveis mobilizados pelos enunciados e à configuração da cena enunciativa dos recortes. Identificamos três expressões mais frequentes nas narrativas sobre a colonização de diferentes regiões da América: conquista, tomada e invasão, que são as três perspectivas sob as quais a colonização é representada. Pudemos perceber que o uso desses termos mobiliza o memorável da oposição entre civilizado e selvagem e constitui diferentes posições em relação às colonizações. Desse modo, ressaltamos o caráter político do livro didático por ser um material que administra as desigualdades de vozes em relação aos diferentes processos de colonização da América.Universidade Estadual de Londrina2022-07-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálise linguísticaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4375310.5433/1519-5392.2022v22n1p22Entretextos; v. 22 n. 1 (2022); 22-392764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/43753/32508Copyright (c) 2022 Entretextosinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Bárbara de Souza2022-07-11T16:24:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/43753Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2022-07-11T16:24:48Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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