O sujeito indeterminado em livros didáticos: uma análise à luz dos estudos do Círculo de Bakhtin

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valerio, Patricia da Silva
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Furlanetto, Francismar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46699
Resumo: This article aims to investigate how the work with linguistic analysis is conducted in activities proposed on teacher manuals of textbooks from the PNLD used in 7th grade, during the period of BNCC implementation in elementary schools. From a perspective of language as a product of interaction (BAKHTIN, 2018; VOLÓCHINOV, 2019), there were chosen two books among those options to be chosen by the schools in 2019 PNLD. Based on the hypothesis that the expression “dummy subject” would no longer appear as explicit content, since neither does the BNCC refers to types of subjects, there was proceeded to the selection of one activity in each textbook, which questions would approach, explicitly (in the question or in the answer) the expression “dummy subject”. The results demonstrate that the activities that restrict the look on formal and qualifying aspects, with focus on metalanguage, remain as a reality in PNLD textbooks. It depends on the teacher the challenge to work with suck books, by going further on the perspective of language as interaction, aiming to expand the studies on stylistic choices of enunciates and the effects of meaning that are produced.
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spelling O sujeito indeterminado em livros didáticos: uma análise à luz dos estudos do Círculo de BakhtinDummy SubjectStyle.Enunciate.Sujeto indeterminadoEstiloEnunciadoSujeito Indeterminado.EstiloEnunciadoThis article aims to investigate how the work with linguistic analysis is conducted in activities proposed on teacher manuals of textbooks from the PNLD used in 7th grade, during the period of BNCC implementation in elementary schools. From a perspective of language as a product of interaction (BAKHTIN, 2018; VOLÓCHINOV, 2019), there were chosen two books among those options to be chosen by the schools in 2019 PNLD. Based on the hypothesis that the expression “dummy subject” would no longer appear as explicit content, since neither does the BNCC refers to types of subjects, there was proceeded to the selection of one activity in each textbook, which questions would approach, explicitly (in the question or in the answer) the expression “dummy subject”. The results demonstrate that the activities that restrict the look on formal and qualifying aspects, with focus on metalanguage, remain as a reality in PNLD textbooks. It depends on the teacher the challenge to work with suck books, by going further on the perspective of language as interaction, aiming to expand the studies on stylistic choices of enunciates and the effects of meaning that are produced.Este artigo busca investigar como o trabalho com a análise linguística é realizado em exercícios propostos no manual do professor de livros didáticos do PNLD destinados ao 7º ano do Ensino Fundamental, no período de implantação da BNCC nas escolas de educação básica. A partir de uma perspectiva de língua como produto da interação (BAKHTIN, 2019; VOLÓCHINOV, 2019), foram escolhidas duas obras que constavam dentre as opções a serem escolhidas pelas escolas no PNLD 2019. Partindo da hipótese de que a expressão ‘sujeito indeterminado’ não mais constaria como conteúdo explícito, já que nem a BNCC refere-se à tipologia dos sujeitos, procedeu-se à seleção de um exercício de cada obra, cujas questões abordassem, de forma explícita (na pergunta ou na resposta) a expressão ‘sujeito indeterminado’. Os resultados mostram que exercícios que restringem o olhar para aspectos formais e classificatórios, com foco na metalinguagem, ainda são uma realidade em livros didáticos do PNLD. Cabe ao professor o desafio de trabalhar com essas obras, aprofundando a perspectiva de língua como interação, com vistas a ampliar o estudo para as escolhas estilísticas dos enunciados e os efeitos de sentido produzidos.Universidade Estadual de Londrina2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4669910.5433/1519-5392.2022v22n3p152-173Entretextos; v. 22 n. 3 (2022); 152-1732764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46699/48682Copyright (c) 2023 Patricia da Silva Valerio, Francismar Furlanettohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValerio, Patricia da SilvaFurlanetto, Francismar2023-05-22T13:44:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46699Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-05-22T13:44:08Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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