Brasil, Potência Regional Fragmentada: panorama atual do comércio e das infraestruturas de transportes entre Brasil e demais países sul-americanos (1997-2015)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Geografia (Londrina) |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/48546 |
Resumo: | ABSTRACT: In parallel with the phenomenon of economic globalization, countries have presented several proposals for regional economic integration. Brazil, in particular, participated in the establishment of the Common Market of the South (MERCOSUR) in the 1990s. These are new strategies for entering international trade to achieve better competition in an increasingly globalized and fiercely competitive world. For the success of this strategy, transport infrastructure is needed to connect South American countries for better regional and infrastructural integration. Therefore, the present work seeks to show the level of commercial integration and transport infrastructure of Brazil in relation to the countries of South America |
id |
UEL-7_61b1bbbb2a1103e520c55690c5ac263e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48546 |
network_acronym_str |
UEL-7 |
network_name_str |
Geografia (Londrina) |
repository_id_str |
|
spelling |
Brasil, Potência Regional Fragmentada: panorama atual do comércio e das infraestruturas de transportes entre Brasil e demais países sul-americanos (1997-2015)BrasilSudaméricaTransportesIntegración RegionalABSTRACT: In parallel with the phenomenon of economic globalization, countries have presented several proposals for regional economic integration. Brazil, in particular, participated in the establishment of the Common Market of the South (MERCOSUR) in the 1990s. These are new strategies for entering international trade to achieve better competition in an increasingly globalized and fiercely competitive world. For the success of this strategy, transport infrastructure is needed to connect South American countries for better regional and infrastructural integration. Therefore, the present work seeks to show the level of commercial integration and transport infrastructure of Brazil in relation to the countries of South AmericaRESUMEN: Paralelamente al fenómeno de globalización económica, los países dan inicio a diversas propuestas de inserción económica regional. Brasil, especificamente, ha participado de la institución del Mercado Común del Sur (MERCOSUR) en la década de 1990. Son nuevas estrategias de inserción al comercio internacional para lograr una mejor competencia frente a un mundo cada vez más globalizado y de dura competitividad. Para el éxito de esas estrategias, se hace necesario infraestructuras de transportes que enlacen a los países sudamericanos y así generar mejor integración tanto regional cuanto infraestructural. En ese sentido, el presente estudio busca identificar y enseñar la situación del nivel de integración comercial y de las infraestructuras de transportes de Brasil con los países de Sudamérica.Em paralelo ao fenômeno de mundialização econômica, os países iniciam diversas propostas de integração econômica regional. O Brasil, em específico, participou da instituição do Mercado Comum do Sul (MERCOSUL) na década de 1990. São novas estratégias de inserção no comércio internacional para obter uma melhor concorrência frente a um mundo cada vez mais globalizado e de competitividade acirrada. Para o êxito dessa estratégia, são necessárias infraestruturas de transportes que conectem aos países sul-americanos para uma melhor integração regional e infraestrutural. Nesse sentido, utilizando o método histórico e empírico, o presente trabalho procura mostrar como está o grau de integração comercial e das infraestruturas de transportes do Brasil com os países da América do Sul. A análise permite concluir que, do ponto de vista da infraestrutura de transportes, o Brasil se caracteriza como uma potência regional fragmentada.Universidade Estadual de Londrina2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/4854610.5433/2447-1747.2024v33n1p87GEOGRAFIA (Londrina); v. 33 n. 1 (2024): Geografia; 87-1062447-1747reponame:Geografia (Londrina)instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/48546/49747Copyright (c) 2023 Michele Serpe Fernandes, Luis Lopes Diniz Filhohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Michele SerpeDiniz Filho, Luis Lopes2023-12-18T19:53:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48546Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografiaPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/oairevista.geografia.uel@gmail.com||marcar@uel.br||laudi@uel.br2447-17470102-3888opendoar:2023-12-18T19:53:43Geografia (Londrina) - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brasil, Potência Regional Fragmentada: panorama atual do comércio e das infraestruturas de transportes entre Brasil e demais países sul-americanos (1997-2015) |
title |
Brasil, Potência Regional Fragmentada: panorama atual do comércio e das infraestruturas de transportes entre Brasil e demais países sul-americanos (1997-2015) |
spellingShingle |
Brasil, Potência Regional Fragmentada: panorama atual do comércio e das infraestruturas de transportes entre Brasil e demais países sul-americanos (1997-2015) Fernandes, Michele Serpe Brasil Sudamérica Transportes Integración Regional |
title_short |
Brasil, Potência Regional Fragmentada: panorama atual do comércio e das infraestruturas de transportes entre Brasil e demais países sul-americanos (1997-2015) |
title_full |
Brasil, Potência Regional Fragmentada: panorama atual do comércio e das infraestruturas de transportes entre Brasil e demais países sul-americanos (1997-2015) |
title_fullStr |
Brasil, Potência Regional Fragmentada: panorama atual do comércio e das infraestruturas de transportes entre Brasil e demais países sul-americanos (1997-2015) |
title_full_unstemmed |
Brasil, Potência Regional Fragmentada: panorama atual do comércio e das infraestruturas de transportes entre Brasil e demais países sul-americanos (1997-2015) |
title_sort |
Brasil, Potência Regional Fragmentada: panorama atual do comércio e das infraestruturas de transportes entre Brasil e demais países sul-americanos (1997-2015) |
author |
Fernandes, Michele Serpe |
author_facet |
Fernandes, Michele Serpe Diniz Filho, Luis Lopes |
author_role |
author |
author2 |
Diniz Filho, Luis Lopes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Michele Serpe Diniz Filho, Luis Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brasil Sudamérica Transportes Integración Regional |
topic |
Brasil Sudamérica Transportes Integración Regional |
description |
ABSTRACT: In parallel with the phenomenon of economic globalization, countries have presented several proposals for regional economic integration. Brazil, in particular, participated in the establishment of the Common Market of the South (MERCOSUR) in the 1990s. These are new strategies for entering international trade to achieve better competition in an increasingly globalized and fiercely competitive world. For the success of this strategy, transport infrastructure is needed to connect South American countries for better regional and infrastructural integration. Therefore, the present work seeks to show the level of commercial integration and transport infrastructure of Brazil in relation to the countries of South America |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/48546 10.5433/2447-1747.2024v33n1p87 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/48546 |
identifier_str_mv |
10.5433/2447-1747.2024v33n1p87 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/48546/49747 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Michele Serpe Fernandes, Luis Lopes Diniz Filho http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Michele Serpe Fernandes, Luis Lopes Diniz Filho http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
GEOGRAFIA (Londrina); v. 33 n. 1 (2024): Geografia; 87-106 2447-1747 reponame:Geografia (Londrina) instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Geografia (Londrina) |
collection |
Geografia (Londrina) |
repository.name.fl_str_mv |
Geografia (Londrina) - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.geografia.uel@gmail.com||marcar@uel.br||laudi@uel.br |
_version_ |
1799315433177743360 |