Terminological representation of the black population in tesauros

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Andréia dos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Costa, Amabile, Barros, Camila Monteiro de, Vital, Luciane Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/35453
Resumo: Introduction: The present work investigates the terminological representation on the black population in thesauri of different areas of knowledge. The theoretical reference is focused on the interpretation of the social dimension that encompasses the practices of knowledge organization. The respondents from the OC area have rethought and brought to discussion more pluralistic and egalitarian representation processes, with ethical and reflexive positioning. Aims: To analyze the conceptual relationships attributed to the terms 'black' and 'Afro-Brazilian' in thesauri of different areas of knowledge. Methodology: The research is characterized as exploratory and bibliographical. The terms "Afro-Brazilian" and "Black" were analyzed in the following thesauri: Information Science, Education, Gender Studies on Women, Folklore and Popular Culture, Military Justice of the Union, Objects of Cultural Heritage in Brazilian Museums, and UNESCO. Results: It was verified that the analyzed thesauri strengthen the image of the black associated with pejorative terms in their representations. Conclusions: SOCs are tools used for information retrieval, however, it is clear that the structure of these instruments reflects the reality in which these systems are inserted. It is noticed that researchers in the area of knowledge organization have rethought and brought discussions with an ethical and reflective positioning.
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Methodology: The research is characterized as exploratory and bibliographical. The terms "Afro-Brazilian" and "Black" were analyzed in the following thesauri: Information Science, Education, Gender Studies on Women, Folklore and Popular Culture, Military Justice of the Union, Objects of Cultural Heritage in Brazilian Museums, and UNESCO. Results: It was verified that the analyzed thesauri strengthen the image of the black associated with pejorative terms in their representations. Conclusions: SOCs are tools used for information retrieval, however, it is clear that the structure of these instruments reflects the reality in which these systems are inserted. It is noticed that researchers in the area of knowledge organization have rethought and brought discussions with an ethical and reflective positioning.Introducción: El presente trabajo investiga la representación terminológica sobre la población negra en tesauros de diferentes áreas del conocimiento. El referencial teórico está orientado a la interpretación de la dimensión social que abarca las prácticas de la organización del conocimiento. Los investigadores del área de OC han repensado y traído para discusión procesos de representación más plurales e igualitarios, con posicionamiento ético y reflexivo. Objetivos: Se pretende analizar cuáles son las relaciones conceptuales atribuidas a los términos 'negro' y 'afro-brasileño' en tesauros de diferentes áreas del conocimiento. Metodología: La investigación está caracterizada como exploratoria y bibliográfica. Se analizaron los términos "afro-brasileño" y "negro" en los siguientes tesauros: Ciencia de la Información, Educación, Estudios de Género sobre Mujeres, Folclore y Cultura Popular, Justicia Militar de la Unión, Objetos del Patrimonio Cultural en los Museos Brasileños, y UNESCO. Resultados: Se constató que los tesauros analizados fortalecen la imagen del negro asociada a términos peyorativos en sus representaciones. Conclusiones: los SOC son solo herramientas utilizadas para la recuperación de información, continuidad y darse cuenta de que al comienzo de estos instrumentos, reflejan una realidad en la que se insertan estos sistemas. Quizás los investigadores en el área de conocimiento de la organización han repensado y esbozado las discusiones con una postura ética y reflexiva.Introdução: O presente trabalho investiga a representação terminológica sobre a população negra em tesauros de diferentes áreas do conhecimento. O referencial teórico está voltado à interpretação da dimensão social que abarca as práticas da organização do conhecimento. Os pesquisados da área de OC tem repensado e trazido para discussão processos de representação mais plurais e igualitários, com posicionamento ético e reflexivo. Objetivos: Objetiva-se analisar quais são as relações conceituais atribuídas aos termos 'negro' e 'afro-brasileiro' em tesauros de diferentes áreas do conhecimento. Metodologia: A pesquisa está caracterizada como exploratória e bibliográfica. Foram analisados os termos “afro-brasileiro” e “negro” nos seguintes tesauros: Ciência da Informação, Educação, Estudos de Gênero sobre Mulheres, Folclore e Cultura Popular, Justiça Militar da União, Objetos do Patrimônio Cultural nos Museus Brasileiros, e UNESCO. Resultados: Constatou-se que os tesauros analisados fortalecem a imagem do negro associada a termos pejorativos em suas representações.Universidade Estadual de Londrina2020-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/3545310.5433/1981-8920.2020v25n1p254Informação & Informação; v. 25 n. 1 (2020); 254-2751981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/35453/pdfCopyright (c) 2021 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Andréia dosCosta, AmabileBarros, Camila Monteiro deVital, Luciane Paula2021-04-06T18:09:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35453Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2021-04-06T18:09:42Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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