Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Robson Lopes de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Maricato, João de Melo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41606
Resumo: Objective: Understanding the concepts of the multiple dimensions of innovation within universities and identify the appropriate metrics for defining their policies. Methodology: This exploratory paper was based on a broad bibliographical and empirical review of recent studies on innovation in the context of universities and its possible indicators. Results: The article provides an overview of the scientific literature which conceptualizes innovation beyond the economic paradigm and applied to universities, followed by an analysis of the experiences of using indicators and rankings proposed to measure innovative activities within the scope of academia. Conclusions: Based on the systematization of these metrics, it is clear that indicators related to protection assets and technology transfer are still mostly considered when thinking about innovation in academia. However, this concept has been increasingly expanded to encompass the wide range of manifestations of university innovation. Thus, there is a favorable scenario for the construction of more adequate and specific indicators for understanding this phenomenon in particular.
id UEL-8_513c33db0fdad225d55567ebd89986f4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41606
network_acronym_str UEL-8
network_name_str Informação & Informação
repository_id_str
spelling Exploring innovation concepts and metrics in the context of universitiesExplorando los conceptos y métricas de la innovation em el contexto de las universidadesExplorando conceitos e métricas de inovação no contexto das universidadesInnovation conceptsUniversity innovationInnovation indicatorsInnovation metricsAcademic rankingConceptos de innovaciónInnovación universitariaIndicadores de innovaciónMétrica de la innovaciónClasificación académicaConceitos de inovaçãoInovação universitáriaIndicadores de inovaçãoMétricas de inovaçãoRanking acadêmicoObjective: Understanding the concepts of the multiple dimensions of innovation within universities and identify the appropriate metrics for defining their policies. Methodology: This exploratory paper was based on a broad bibliographical and empirical review of recent studies on innovation in the context of universities and its possible indicators. Results: The article provides an overview of the scientific literature which conceptualizes innovation beyond the economic paradigm and applied to universities, followed by an analysis of the experiences of using indicators and rankings proposed to measure innovative activities within the scope of academia. Conclusions: Based on the systematization of these metrics, it is clear that indicators related to protection assets and technology transfer are still mostly considered when thinking about innovation in academia. However, this concept has been increasingly expanded to encompass the wide range of manifestations of university innovation. Thus, there is a favorable scenario for the construction of more adequate and specific indicators for understanding this phenomenon in particular.Objetivo: Comprender los conceptos de las múltiples dimensiones de la innovación dentro de las universidades e identificar las métricas adecuadas para definir sus políticas. Metodología: Este trabajo exploratorio se basó en una amplia revisión bibliográfica y empírica de estudios recientes sobre innovación en el contexto de las universidades y sus posibles indicadores. Resultados: El artículo ofrece un panorama de la literatura científica que conceptualiza la innovación más allá del paradigma económico y aplicada a las universidades, seguida de un análisis de las experiencias de uso de indicadores y rankings propuestos para medir actividades innovadoras en el ámbito académico. Conclusiones: A partir de la sistematización de estas métricas, es claro que los indicadores relacionados con los activos de protección y la transferencia de tecnología aún se consideran mayoritariamente cuando se piensa en la innovación en la academia. Sin embargo, este concepto se ha ampliado cada vez más para abarcar la amplia gama de manifestaciones de la innovación universitaria. Así, existe un escenario favorable para la construcción de indicadores más adecuados y específicos para comprender este fenómeno en particular.Objetivo: Compreender os conceitos das múltiplas dimensões da inovação no âmbito das universidades e identificar as métricas adequadas para a definição de suas políticas. Metodologia: O presente trabalho, de caráter exploratório, foi estruturado a partir de uma ampla revisão bibliográfica e empírica de estudos recentes sobre a inovação no contexto das universidades e seus possíveis indicadores. Resultados: O artigo traz um panorama da literatura científica que conceitua a inovação para além do paradigma econômico e aplicada às universidades, seguido de uma análise das experiências de utilização de indicadores e rankings propostos para mensurar as atividades inovativas no âmbito da academia. Conclusões: Com base na sistematização dessas métricas, percebe-se que os indicadores relacionados aos ativos de proteção e transferência de tecnologia ainda são majoritariamente considerados quando se pensa em inovação na academia. No entanto, esse conceito tem sido cada vez mais ampliado para que se possa abranger a vasta gama de manifestações da inovação universitária. Assim, nota-se a existência de um cenário favorável para a construção de indicadores mais adequados e específicos para o entendimento deste fenômeno em particular.Universidade Estadual de Londrina2021-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/4160610.5433/1981-8920.2021v26n2p646Informação & Informação; v. 26 n. 2 (2021); 646-6791981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41606/pdf_1Copyright (c) 2021 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Robson Lopes deMaricato, João de Melo2022-06-09T16:35:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41606Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2022-06-09T16:35:26Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities
Explorando los conceptos y métricas de la innovation em el contexto de las universidades
Explorando conceitos e métricas de inovação no contexto das universidades
title Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities
spellingShingle Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities
Almeida, Robson Lopes de
Innovation concepts
University innovation
Innovation indicators
Innovation metrics
Academic ranking
Conceptos de innovación
Innovación universitaria
Indicadores de innovación
Métrica de la innovación
Clasificación académica
Conceitos de inovação
Inovação universitária
Indicadores de inovação
Métricas de inovação
Ranking acadêmico
title_short Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities
title_full Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities
title_fullStr Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities
title_full_unstemmed Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities
title_sort Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities
author Almeida, Robson Lopes de
author_facet Almeida, Robson Lopes de
Maricato, João de Melo
author_role author
author2 Maricato, João de Melo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Robson Lopes de
Maricato, João de Melo
dc.subject.por.fl_str_mv Innovation concepts
University innovation
Innovation indicators
Innovation metrics
Academic ranking
Conceptos de innovación
Innovación universitaria
Indicadores de innovación
Métrica de la innovación
Clasificación académica
Conceitos de inovação
Inovação universitária
Indicadores de inovação
Métricas de inovação
Ranking acadêmico
topic Innovation concepts
University innovation
Innovation indicators
Innovation metrics
Academic ranking
Conceptos de innovación
Innovación universitaria
Indicadores de innovación
Métrica de la innovación
Clasificación académica
Conceitos de inovação
Inovação universitária
Indicadores de inovação
Métricas de inovação
Ranking acadêmico
description Objective: Understanding the concepts of the multiple dimensions of innovation within universities and identify the appropriate metrics for defining their policies. Methodology: This exploratory paper was based on a broad bibliographical and empirical review of recent studies on innovation in the context of universities and its possible indicators. Results: The article provides an overview of the scientific literature which conceptualizes innovation beyond the economic paradigm and applied to universities, followed by an analysis of the experiences of using indicators and rankings proposed to measure innovative activities within the scope of academia. Conclusions: Based on the systematization of these metrics, it is clear that indicators related to protection assets and technology transfer are still mostly considered when thinking about innovation in academia. However, this concept has been increasingly expanded to encompass the wide range of manifestations of university innovation. Thus, there is a favorable scenario for the construction of more adequate and specific indicators for understanding this phenomenon in particular.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41606
10.5433/1981-8920.2021v26n2p646
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41606
identifier_str_mv 10.5433/1981-8920.2021v26n2p646
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41606/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Informação & Informação; v. 26 n. 2 (2021); 646-679
1981-8920
reponame:Informação & Informação
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Informação & Informação
collection Informação & Informação
repository.name.fl_str_mv Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||infoeinfo@uel.br
_version_ 1776751397197316096