Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informação & Informação |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41606 |
Resumo: | Objective: Understanding the concepts of the multiple dimensions of innovation within universities and identify the appropriate metrics for defining their policies. Methodology: This exploratory paper was based on a broad bibliographical and empirical review of recent studies on innovation in the context of universities and its possible indicators. Results: The article provides an overview of the scientific literature which conceptualizes innovation beyond the economic paradigm and applied to universities, followed by an analysis of the experiences of using indicators and rankings proposed to measure innovative activities within the scope of academia. Conclusions: Based on the systematization of these metrics, it is clear that indicators related to protection assets and technology transfer are still mostly considered when thinking about innovation in academia. However, this concept has been increasingly expanded to encompass the wide range of manifestations of university innovation. Thus, there is a favorable scenario for the construction of more adequate and specific indicators for understanding this phenomenon in particular. |
id |
UEL-8_513c33db0fdad225d55567ebd89986f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41606 |
network_acronym_str |
UEL-8 |
network_name_str |
Informação & Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Exploring innovation concepts and metrics in the context of universitiesExplorando los conceptos y métricas de la innovation em el contexto de las universidadesExplorando conceitos e métricas de inovação no contexto das universidadesInnovation conceptsUniversity innovationInnovation indicatorsInnovation metricsAcademic rankingConceptos de innovaciónInnovación universitariaIndicadores de innovaciónMétrica de la innovaciónClasificación académicaConceitos de inovaçãoInovação universitáriaIndicadores de inovaçãoMétricas de inovaçãoRanking acadêmicoObjective: Understanding the concepts of the multiple dimensions of innovation within universities and identify the appropriate metrics for defining their policies. Methodology: This exploratory paper was based on a broad bibliographical and empirical review of recent studies on innovation in the context of universities and its possible indicators. Results: The article provides an overview of the scientific literature which conceptualizes innovation beyond the economic paradigm and applied to universities, followed by an analysis of the experiences of using indicators and rankings proposed to measure innovative activities within the scope of academia. Conclusions: Based on the systematization of these metrics, it is clear that indicators related to protection assets and technology transfer are still mostly considered when thinking about innovation in academia. However, this concept has been increasingly expanded to encompass the wide range of manifestations of university innovation. Thus, there is a favorable scenario for the construction of more adequate and specific indicators for understanding this phenomenon in particular.Objetivo: Comprender los conceptos de las múltiples dimensiones de la innovación dentro de las universidades e identificar las métricas adecuadas para definir sus políticas. Metodología: Este trabajo exploratorio se basó en una amplia revisión bibliográfica y empírica de estudios recientes sobre innovación en el contexto de las universidades y sus posibles indicadores. Resultados: El artículo ofrece un panorama de la literatura científica que conceptualiza la innovación más allá del paradigma económico y aplicada a las universidades, seguida de un análisis de las experiencias de uso de indicadores y rankings propuestos para medir actividades innovadoras en el ámbito académico. Conclusiones: A partir de la sistematización de estas métricas, es claro que los indicadores relacionados con los activos de protección y la transferencia de tecnología aún se consideran mayoritariamente cuando se piensa en la innovación en la academia. Sin embargo, este concepto se ha ampliado cada vez más para abarcar la amplia gama de manifestaciones de la innovación universitaria. Así, existe un escenario favorable para la construcción de indicadores más adecuados y específicos para comprender este fenómeno en particular.Objetivo: Compreender os conceitos das múltiplas dimensões da inovação no âmbito das universidades e identificar as métricas adequadas para a definição de suas políticas. Metodologia: O presente trabalho, de caráter exploratório, foi estruturado a partir de uma ampla revisão bibliográfica e empírica de estudos recentes sobre a inovação no contexto das universidades e seus possíveis indicadores. Resultados: O artigo traz um panorama da literatura científica que conceitua a inovação para além do paradigma econômico e aplicada às universidades, seguido de uma análise das experiências de utilização de indicadores e rankings propostos para mensurar as atividades inovativas no âmbito da academia. Conclusões: Com base na sistematização dessas métricas, percebe-se que os indicadores relacionados aos ativos de proteção e transferência de tecnologia ainda são majoritariamente considerados quando se pensa em inovação na academia. No entanto, esse conceito tem sido cada vez mais ampliado para que se possa abranger a vasta gama de manifestações da inovação universitária. Assim, nota-se a existência de um cenário favorável para a construção de indicadores mais adequados e específicos para o entendimento deste fenômeno em particular.Universidade Estadual de Londrina2021-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/4160610.5433/1981-8920.2021v26n2p646Informação & Informação; v. 26 n. 2 (2021); 646-6791981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41606/pdf_1Copyright (c) 2021 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Robson Lopes deMaricato, João de Melo2022-06-09T16:35:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41606Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2022-06-09T16:35:26Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities Explorando los conceptos y métricas de la innovation em el contexto de las universidades Explorando conceitos e métricas de inovação no contexto das universidades |
title |
Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities |
spellingShingle |
Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities Almeida, Robson Lopes de Innovation concepts University innovation Innovation indicators Innovation metrics Academic ranking Conceptos de innovación Innovación universitaria Indicadores de innovación Métrica de la innovación Clasificación académica Conceitos de inovação Inovação universitária Indicadores de inovação Métricas de inovação Ranking acadêmico |
title_short |
Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities |
title_full |
Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities |
title_fullStr |
Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities |
title_full_unstemmed |
Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities |
title_sort |
Exploring innovation concepts and metrics in the context of universities |
author |
Almeida, Robson Lopes de |
author_facet |
Almeida, Robson Lopes de Maricato, João de Melo |
author_role |
author |
author2 |
Maricato, João de Melo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Robson Lopes de Maricato, João de Melo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Innovation concepts University innovation Innovation indicators Innovation metrics Academic ranking Conceptos de innovación Innovación universitaria Indicadores de innovación Métrica de la innovación Clasificación académica Conceitos de inovação Inovação universitária Indicadores de inovação Métricas de inovação Ranking acadêmico |
topic |
Innovation concepts University innovation Innovation indicators Innovation metrics Academic ranking Conceptos de innovación Innovación universitaria Indicadores de innovación Métrica de la innovación Clasificación académica Conceitos de inovação Inovação universitária Indicadores de inovação Métricas de inovação Ranking acadêmico |
description |
Objective: Understanding the concepts of the multiple dimensions of innovation within universities and identify the appropriate metrics for defining their policies. Methodology: This exploratory paper was based on a broad bibliographical and empirical review of recent studies on innovation in the context of universities and its possible indicators. Results: The article provides an overview of the scientific literature which conceptualizes innovation beyond the economic paradigm and applied to universities, followed by an analysis of the experiences of using indicators and rankings proposed to measure innovative activities within the scope of academia. Conclusions: Based on the systematization of these metrics, it is clear that indicators related to protection assets and technology transfer are still mostly considered when thinking about innovation in academia. However, this concept has been increasingly expanded to encompass the wide range of manifestations of university innovation. Thus, there is a favorable scenario for the construction of more adequate and specific indicators for understanding this phenomenon in particular. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41606 10.5433/1981-8920.2021v26n2p646 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41606 |
identifier_str_mv |
10.5433/1981-8920.2021v26n2p646 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41606/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Informação & Informação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Informação & Informação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Informação & Informação; v. 26 n. 2 (2021); 646-679 1981-8920 reponame:Informação & Informação instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Informação & Informação |
collection |
Informação & Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||infoeinfo@uel.br |
_version_ |
1799305987059875840 |