Access to library services and products in covid-19 pandemic times: possibilities of Facebook use

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lessa, Bruna
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/40205
Resumo: Objective: This article intends to present features of the social networking site Facebook that can be used by libraries to make their services available, especially in a pandemic context. Methodology: By reviewing the systematic literature on the topic in question from the retrieval of articles in the Information Science Database, as well as adopting the technique of direct observation of the resources available on Facebook, we sought to relate them the use of actions performed by libraries. Results: Facebook is the most used social networking site in the world. It has several resources that characterize it as a virtual space for interaction, enabling dialogue and facilitating the performance of information activities by libraries. Conclusions: The use of Facebook can expand the dialogue between libraries and users in the context of Covid-19, however, it is important to consider the need for constant updating of the information and communication skills of professionals working in libraries in order to expand with higher quality the availability of its products and services, creating spaces to encourage dialogue with and among its users.
id UEL-8_73a1fde167a2eb777637bff7572309f0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40205
network_acronym_str UEL-8
network_name_str Informação & Informação
repository_id_str
spelling Access to library services and products in covid-19 pandemic times: possibilities of Facebook useAcceso a los servicios y productos de la biblioteca en tiempos pandemicos covid-19: posibilidades de uso de FacebookAcesso aos serviços e produtos da biblioteca em tempos de pandemia da covid-19: possibilidades de uso do FacebookServices - LibrariesFacebookCovid-19Servicios - BibliotecasFacebookCOVID-19Serviços - BibliotecasFacebookCovid-19Objective: This article intends to present features of the social networking site Facebook that can be used by libraries to make their services available, especially in a pandemic context. Methodology: By reviewing the systematic literature on the topic in question from the retrieval of articles in the Information Science Database, as well as adopting the technique of direct observation of the resources available on Facebook, we sought to relate them the use of actions performed by libraries. Results: Facebook is the most used social networking site in the world. It has several resources that characterize it as a virtual space for interaction, enabling dialogue and facilitating the performance of information activities by libraries. Conclusions: The use of Facebook can expand the dialogue between libraries and users in the context of Covid-19, however, it is important to consider the need for constant updating of the information and communication skills of professionals working in libraries in order to expand with higher quality the availability of its products and services, creating spaces to encourage dialogue with and among its users.Objetivo: Este artículo pretende presentar características del sitio de redes sociales Facebook que las bibliotecas pueden utilizar para poner a disposición sus servicios, especialmente en un contexto de pandemia. Metodología: Al revisar la literatura sistemática sobre el tema en cuestión a partir de la recuperación de artículos en la Base de datos de ciencias de la información, así como al adoptar la técnica de observación directa de los recursos disponibles en Facebook, buscamos relacionarlos El uso de acciones realizadas por las bibliotecas. Resultados: Facebook es el sitio de redes sociales más utilizado en el mundo. Tiene varios recursos que lo caracterizan como un espacio virtual para la interacción, que permite el diálogo y facilita la realización de actividades de información por parte de las bibliotecas. Conclusiones: El uso de Facebook puede expandir el diálogo entre bibliotecas y usuarios en el contexto de Covid-19, sin embargo, es importante considerar la necesidad de una actualización constante de las habilidades de información y comunicación de los profesionales que trabajan en bibliotecas para expandirse con mayor calidad. la disponibilidad de sus productosObjetivo: Este artigo pretende apresentar recursos do site de rede social Facebook que podem ser utilizados por bibliotecas para a disponibilização de seus serviços, sobretudo, no contexto pandêmico. Metodologia: Por meio da revisão de literatura sistemática sobre o tema em questão a partir da recuperação de artigos na Base de Dados em Ciência da Informação, bem como da adoção da técnica da observação direta dos recursos disponíveis no Facebook, buscou-se relacioná-los ao uso das ações desempenhadas pelas bibliotecas. Resultados: O Facebook é o site de rede social mais utilizado no mundo. Possui vários recursos que o caracterizam como espaço virtual de interação, possibilitando o diálogo e facilitando a realização de atividades de informação por bibliotecas. Conclusões: O uso do Facebook pode ampliar a interlocução entre bibliotecas e usuários no contexto da Covid-19. Importante considerar a necessidade de atualização constante das competências em informação e comunicação dos profissionais atuantes em bibliotecas a fim de expandir com maior qualidade a disponibilização dos seus produtos e serviços, criando espaços de estímulo ao diálogo com e entre seus usuários.Universidade Estadual de Londrina2021-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/4020510.5433/1981-8920.2021v26n2p333Informação & Informação; v. 26 n. 2 (2021); 333-3531981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/40205/pdfCopyright (c) 2021 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessLessa, Bruna2022-06-08T19:57:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40205Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2022-06-08T19:57:22Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Access to library services and products in covid-19 pandemic times: possibilities of Facebook use
Acceso a los servicios y productos de la biblioteca en tiempos pandemicos covid-19: posibilidades de uso de Facebook
Acesso aos serviços e produtos da biblioteca em tempos de pandemia da covid-19: possibilidades de uso do Facebook
title Access to library services and products in covid-19 pandemic times: possibilities of Facebook use
spellingShingle Access to library services and products in covid-19 pandemic times: possibilities of Facebook use
Lessa, Bruna
Services - Libraries
Facebook
Covid-19
Servicios - Bibliotecas
Facebook
COVID-19
Serviços - Bibliotecas
Facebook
Covid-19
title_short Access to library services and products in covid-19 pandemic times: possibilities of Facebook use
title_full Access to library services and products in covid-19 pandemic times: possibilities of Facebook use
title_fullStr Access to library services and products in covid-19 pandemic times: possibilities of Facebook use
title_full_unstemmed Access to library services and products in covid-19 pandemic times: possibilities of Facebook use
title_sort Access to library services and products in covid-19 pandemic times: possibilities of Facebook use
author Lessa, Bruna
author_facet Lessa, Bruna
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lessa, Bruna
dc.subject.por.fl_str_mv Services - Libraries
Facebook
Covid-19
Servicios - Bibliotecas
Facebook
COVID-19
Serviços - Bibliotecas
Facebook
Covid-19
topic Services - Libraries
Facebook
Covid-19
Servicios - Bibliotecas
Facebook
COVID-19
Serviços - Bibliotecas
Facebook
Covid-19
description Objective: This article intends to present features of the social networking site Facebook that can be used by libraries to make their services available, especially in a pandemic context. Methodology: By reviewing the systematic literature on the topic in question from the retrieval of articles in the Information Science Database, as well as adopting the technique of direct observation of the resources available on Facebook, we sought to relate them the use of actions performed by libraries. Results: Facebook is the most used social networking site in the world. It has several resources that characterize it as a virtual space for interaction, enabling dialogue and facilitating the performance of information activities by libraries. Conclusions: The use of Facebook can expand the dialogue between libraries and users in the context of Covid-19, however, it is important to consider the need for constant updating of the information and communication skills of professionals working in libraries in order to expand with higher quality the availability of its products and services, creating spaces to encourage dialogue with and among its users.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/40205
10.5433/1981-8920.2021v26n2p333
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/40205
identifier_str_mv 10.5433/1981-8920.2021v26n2p333
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/40205/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Informação & Informação; v. 26 n. 2 (2021); 333-353
1981-8920
reponame:Informação & Informação
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Informação & Informação
collection Informação & Informação
repository.name.fl_str_mv Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||infoeinfo@uel.br
_version_ 1799305986310144000