Antivaccine movement and vaccine hesitancy at covid-19 scenario: reflections to the information science field
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Informação & Informação |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44320 |
Resumo: | Objective: The COVID-19 pandemic increased the antivaccination movements and the vaccine hesitancy, as well as the infodemia, misinformation and fake news. This study sought to problematize these phenomena in the COVID-19 scenario, from the perspective of Information Science. It aimed to identify, in the field of Information Science, research related to the antivaccination movement and vaccine hesitancy, in order to elucidate how the area has positioned itself about the reasons why an individual hesitates to be vaccinated against COVID-19. Methods: For this, was carried out a qualitative, exploratory and bibliographical research. Results: It was highlighted that vaccine hesitancy is related to reasons involved in informational phenomena and that Information Science can alleviate vaccine hesitancy at COVID-19, through the dissemination of truthful and reliable information, which can save lives. Conclusions: Hence, the information professional needs to expand their performance to social contexts, in order to contribute to different scenarios, in which information has a decisive role, such as the COVID- 19. |
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Antivaccine movement and vaccine hesitancy at covid-19 scenario: reflections to the information science fieldMovimiento antivaccina y vacilación ante la vacuna en el escenario covid-19: reflexiones al campo de las ciencias de la informaciónMovimento antivacina e hesitação vacinal na covid-19: reflexões e percepções para a ciência da informaçãoInformation Science. Antivaccine MovementVaccine hesitancyCOVID19Ciencias de la InformaciónMovimiento antivacunaVacilación ante la vacunaCOVID-19Ciência da InformaçãoMovimento antivacinaHesitação vacinalCOVID19Objective: The COVID-19 pandemic increased the antivaccination movements and the vaccine hesitancy, as well as the infodemia, misinformation and fake news. This study sought to problematize these phenomena in the COVID-19 scenario, from the perspective of Information Science. It aimed to identify, in the field of Information Science, research related to the antivaccination movement and vaccine hesitancy, in order to elucidate how the area has positioned itself about the reasons why an individual hesitates to be vaccinated against COVID-19. Methods: For this, was carried out a qualitative, exploratory and bibliographical research. Results: It was highlighted that vaccine hesitancy is related to reasons involved in informational phenomena and that Information Science can alleviate vaccine hesitancy at COVID-19, through the dissemination of truthful and reliable information, which can save lives. Conclusions: Hence, the information professional needs to expand their performance to social contexts, in order to contribute to different scenarios, in which information has a decisive role, such as the COVID- 19.Objetivo: La pandemia del COVID-19 incrementó los movimientos antivacunas y la vacilación a las vacunas, así como la infodemia, desinformación y fake news. Este estudio buscó problematizar estos fenómenos en el escenario de COVID-19, desde la perspectiva de las Ciencias de la Información. Se pretendía identificar, en el campo de las Ciencias de la Información, investigaciones relacionadas con el movimiento antivacunación y la vacilación vacunal, con el fin de dilucidar cómo se ha posicionado el área sobre las razones por las que un individuo duda en vacunarse contra la COVID-19. Metodología: Se realizó una investigación cualitativa, exploratoria y bibliográfica. Resultados: Se destacó que la vacilación vacunal está relacionada con motivos involucrados en fenómenos informativos y que las Ciencias de la Información puedem aliviar la vacilación vacunal en COVID-19, mediante la difusión de información veraz y confiable, que puede salvar vidas. Conclusiones: El profesional de la información necesita expandir su actuación a contextos sociales, con el fin de contribuir a diferentes escenarios, en los que la información tiene un papel decisivo, como la COVID-19.Objetivo: A pandemia da COVID-19 potencializou os movimentos antivacina e a hesitação vacinal, além de fenômenos informacionais como a infodemia, a desinformação, a misinformação e as fake news. Com base nesse cenário, este estudo buscou problematizar, especialmente os movimentos antivacina e a hesitação vacinal frente à COVID-19, sob a ótica da Ciência da Informação. Como objetivo foi estabelecido identificar pesquisas no campo da Ciência da Informação relacionadas ao movimento antivacina e à hesitação vacinal, de modo a elucidar como a área tem se posicionado em suas publicações que destacam os motivos pelos quais um indivíduo hesita ser vacinado contra a COVID-19.Metodologia: Para atingir o objetivo proposto, o estudo caracteriza-se como de natureza qualitativa, do tipo exploratório a partir de uma pesquisa bibliográfica.Resultados: Como principais resultados destaca-se que os movimentos antivacina e a hesitação vacinal se relacionam a diferentes motivos envoltos em fenômenos informacionais, além de a Ciência da Informação poder atenuar a proliferação desses acontecimentos, por meio da divulgação de informações verídicas e confiáveis, que podem salvar vidas.Conclusões: Para isso, o profissional da informação necessita expandir sua atuação para os contextos sociais, a fim de contribuir com os mais diversificados cenários, no qual a informação assume um papel decisivo em diferentes frentes, como é o caso da vacinação contra a COVID-19.Universidade Estadual de Londrina2022-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/4432010.5433/1981-8920.2022v27n1p457Informação & Informação; v. 27 n. 1 (2022); 457-4841981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44320/pdf_1Copyright (c) 2022 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessVignoli, Richele GrengeSilva, Rafaela Carolina daMaran, Maria Fabiana Izídio de AlmeidaVitoriano, Márcia Cristina Carvalho Pazin2022-06-03T19:06:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44320Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2022-06-03T19:06:45Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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