Social Curation and Critical Information Literacy as form of combat desinformatione: a case study on YouTube

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Majory Karoline Fernandes de Oliveira
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Arruda, Anderson Matheus Alves, Viana, Anna Raquel Lemos, Santos, Wérleson Alexandre de Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/46062
Resumo: Objective: Understand how social curation has contributed to the construction of critical information skills as a combative form to desinformation on YouTube. Methodology: It presents a case study, with a qualitative approach, with content analysis of the videos from the Tese Onze channel on Youtube, based on social curation and critical information literacy. Results: Priority categories were adopted in content analysis, which allows analyzing the variables found. They are: i) alternative informational spaces; ii) critical informational sense; and iii) use of constructed information. Considerations: As an alternative to dismantling the phenomenon of disinformation, there is a potential for the correlation between Social Curator, as a possibility of collective construction of content, combined with critical information literacy that develops as a movement of practice.
id UEL-8_ae9743d9104368c07cd8e7ab216dabd6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46062
network_acronym_str UEL-8
network_name_str Informação & Informação
repository_id_str
spelling Social Curation and Critical Information Literacy as form of combat desinformatione: a case study on YouTubeCuración Social y Competencia Crítica en Información como supuestos para combatir la desinformación: un estudio de caso en YouTubeA Curadoria Social e a Competência Crítica em Informação como pressupostos de combate à desinformação: um estudo de caso no YouTubeCompetência crítica em informaçãoDesinformaçãoCuradoria socialYouTubeCritical Information LiteracyDisinformationSocial CurationYouTubeCompetencia Crítica en InformaciónCuración SocialDesinformaciónYouTubeObjective: Understand how social curation has contributed to the construction of critical information skills as a combative form to desinformation on YouTube. Methodology: It presents a case study, with a qualitative approach, with content analysis of the videos from the Tese Onze channel on Youtube, based on social curation and critical information literacy. Results: Priority categories were adopted in content analysis, which allows analyzing the variables found. They are: i) alternative informational spaces; ii) critical informational sense; and iii) use of constructed information. Considerations: As an alternative to dismantling the phenomenon of disinformation, there is a potential for the correlation between Social Curator, as a possibility of collective construction of content, combined with critical information literacy that develops as a movement of practice.Objetivo: Comprender cómo la curación social ha contribuido al desarrollo de habilidades de información crítica de una manera combativa a la desinformación en YouTube. Metodología: Presenta un caso de estudio, con enfoque cualitativo, con análisis de contenido de los videos del canal Tese Onze en YouTube, basado en la curación social y la competencia crítica en la información. Resultados: Se adoptaron categorías de prioridad en el análisis de contenido, lo que permite analizar las variables encontradas. Son: i) espacios informativos alternativos; ii) sentido informativo crítico; y iii) uso de información construida. Conclusiones: Como alternativa para desmontar el fenómeno de la desinformación, existe un potencial de correlación entre Curaduría Social, como posibilidad de construcción colectiva de contenidos, combinada con la competencia crítica en la información que se desarrolla como un movimiento de práctica.Objetivo: Compreender como a curadoria social tem contribuído para o desenvolvimento de competências críticas em informação de maneira combativa às desinformações no YouTube. Metodologia: Apresenta um estudo de caso, de abordagem qualitativa, com análise de conteúdo dos vídeos do canal Tese Onze, no YouTube, com base na curadoria social e competência crítica em informação. Resultados: Adotaram-se categorias prioritárias na análise de conteúdos, que permitem analisar as variáveis encontradas. São elas: i) espaços informacionais alternativos; ii) senso crítico informacional; e iii) uso da informação construída. Conclusões: Como alternativa para desarticular o fenômeno da desinformação, constata-se o potencial da correlação entre a Curadoria Social, enquanto possibilidade de construção coletiva de conteúdo, e a Competência Crítica em Informação, que se desenvolve como um movimento de prática.Universidade Estadual de Londrina2024-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/4606210.5433/1981-8920.2023v28n2p180Informação & Informação; v. 28 n. 2 (2023): Informação & Informação; 180-2061981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/46062/50372Copyright (c) 2024 Informação & Informaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMiranda, Majory Karoline Fernandes de OliveiraArruda, Anderson Matheus AlvesViana, Anna Raquel LemosSantos, Wérleson Alexandre de Lima2024-05-04T01:40:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46062Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2024-05-04T01:40:41Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Social Curation and Critical Information Literacy as form of combat desinformatione: a case study on YouTube
Curación Social y Competencia Crítica en Información como supuestos para combatir la desinformación: un estudio de caso en YouTube
A Curadoria Social e a Competência Crítica em Informação como pressupostos de combate à desinformação: um estudo de caso no YouTube
title Social Curation and Critical Information Literacy as form of combat desinformatione: a case study on YouTube
spellingShingle Social Curation and Critical Information Literacy as form of combat desinformatione: a case study on YouTube
Miranda, Majory Karoline Fernandes de Oliveira
Competência crítica em informação
Desinformação
Curadoria social
YouTube
Critical Information Literacy
Disinformation
Social Curation
YouTube
Competencia Crítica en Información
Curación Social
Desinformación
YouTube
title_short Social Curation and Critical Information Literacy as form of combat desinformatione: a case study on YouTube
title_full Social Curation and Critical Information Literacy as form of combat desinformatione: a case study on YouTube
title_fullStr Social Curation and Critical Information Literacy as form of combat desinformatione: a case study on YouTube
title_full_unstemmed Social Curation and Critical Information Literacy as form of combat desinformatione: a case study on YouTube
title_sort Social Curation and Critical Information Literacy as form of combat desinformatione: a case study on YouTube
author Miranda, Majory Karoline Fernandes de Oliveira
author_facet Miranda, Majory Karoline Fernandes de Oliveira
Arruda, Anderson Matheus Alves
Viana, Anna Raquel Lemos
Santos, Wérleson Alexandre de Lima
author_role author
author2 Arruda, Anderson Matheus Alves
Viana, Anna Raquel Lemos
Santos, Wérleson Alexandre de Lima
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Majory Karoline Fernandes de Oliveira
Arruda, Anderson Matheus Alves
Viana, Anna Raquel Lemos
Santos, Wérleson Alexandre de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Competência crítica em informação
Desinformação
Curadoria social
YouTube
Critical Information Literacy
Disinformation
Social Curation
YouTube
Competencia Crítica en Información
Curación Social
Desinformación
YouTube
topic Competência crítica em informação
Desinformação
Curadoria social
YouTube
Critical Information Literacy
Disinformation
Social Curation
YouTube
Competencia Crítica en Información
Curación Social
Desinformación
YouTube
description Objective: Understand how social curation has contributed to the construction of critical information skills as a combative form to desinformation on YouTube. Methodology: It presents a case study, with a qualitative approach, with content analysis of the videos from the Tese Onze channel on Youtube, based on social curation and critical information literacy. Results: Priority categories were adopted in content analysis, which allows analyzing the variables found. They are: i) alternative informational spaces; ii) critical informational sense; and iii) use of constructed information. Considerations: As an alternative to dismantling the phenomenon of disinformation, there is a potential for the correlation between Social Curator, as a possibility of collective construction of content, combined with critical information literacy that develops as a movement of practice.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/46062
10.5433/1981-8920.2023v28n2p180
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/46062
identifier_str_mv 10.5433/1981-8920.2023v28n2p180
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/46062/50372
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Informação & Informação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Informação & Informação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Informação & Informação; v. 28 n. 2 (2023): Informação & Informação; 180-206
1981-8920
reponame:Informação & Informação
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Informação & Informação
collection Informação & Informação
repository.name.fl_str_mv Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||infoeinfo@uel.br
_version_ 1799305981868376064