Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perucchi, Valmira
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Sousa, Beatriz Alves de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6539
Resumo: This study investigates practices for leveraging information literacy at the educational project of the Federal Institute of Education, Science and Technology –IFPB. The research is grounded on Belluzzo and Rosetto (2005) and Dudziak’s (2003) information literacy dimensions: knowledge creation, digital literacy and social information, focusing on the learning progress. The study followed a qualitative approach and a documental analysis grounded on content analysis technique and based on the field literature. The results point out the absence of practices for digital inclusion, continuous education and for stimulating student’s investigative capacity, which, according to the field literature, are quintessential for information literacy leverage.
id UEL-8_bee6278aba39f08a296c0c5368c18ca9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6539
network_acronym_str UEL-8
network_name_str Informação & Informação
repository_id_str
spelling Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject studyAlfabetización informacional en el Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología de Paraíba - IFPB: un estudio del proyecto pedagógicoCompetência informacional no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba - IFPB: um estudo do projeto pedagógicoCompetência informacionalEducação para a competência informacionalProjeto pedagógicoInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da ParaíbaInformation literacyEducational projectIFPBAlfabetización informacionalEducación para la alfabetización informacionalProyecto pedagógicoIFPBThis study investigates practices for leveraging information literacy at the educational project of the Federal Institute of Education, Science and Technology –IFPB. The research is grounded on Belluzzo and Rosetto (2005) and Dudziak’s (2003) information literacy dimensions: knowledge creation, digital literacy and social information, focusing on the learning progress. The study followed a qualitative approach and a documental analysis grounded on content analysis technique and based on the field literature. The results point out the absence of practices for digital inclusion, continuous education and for stimulating student’s investigative capacity, which, according to the field literature, are quintessential for information literacy leverage. Presenta una investigación que tuvo como objetivo verificar en el proyecto pedagógico del Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba-IFPB la existencia de propuestas volcadas al desarrollo de competencia informacional en los estudiantes de esa institución, tomando como base las tres concepciones abordadas por Belluzzo e Rosetto(2005), Dudziak (2003)-Competencia en información: en la concepción de construir conocimiento; en la concepción digital y en la concepción de información social, con énfasis en el aprendizaje a lo largo de la vida.Se trata de una investigación documental y abordaje cualitativo, fundamentada en la literatura existente en el área. El resultado apunta a la ausencia de propuestas volcadas a la formación de competencia informacional en lo que concierne a inclusión digital, educación continuada y desarrollo del espíritu investigativo del estudiante, que de acuerdo con la literatura existente en el área, son de gran importancia potenciarlas prácticasen cuanto alusoadecuado de la informaciónylaobtención delos conocimientos. Apresenta resultados de pesquisa que teve o objetivo de verificar, no projeto pedagógico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB),a existência de propostas voltadas para o desenvolvimento de competência informacional nos estudantes dessa Instituição. O estudo se baseia nastrês concepções de competência informacional abordadas por Belluzzo e Rosetto(2005) e Dudziak (2003): na concepção de se “construir conhecimento”,na concepção “digital” e na concepção da “informação social”, com ênfase no aprendizado ao longo da vida. Trata-se de uma pesquisa documental, de abordagem qualitativa, fundamentada na literatura da área. Os resultados apontam para a ausência de propostas voltadas para a competência informacional concernente à inclusão digital, à educação continuada e ao desenvolvimento do espírito investigativo no estudante. De acordo com a literatura da área, essas são práticas de grande importância como potencializadoras do bom uso da informação e de obtenção de conhecimentos.Universidade Estadual de Londrina2011-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/653910.5433/1981-8920.2011v16n1p21Informação & Informação; v. 16 n. 1 (2011); 21-351981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6539/8476Copyright (c) 2021 Informação & Informaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPerucchi, ValmiraSousa, Beatriz Alves de2023-04-14T15:15:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6539Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2023-04-14T15:15:22Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study
Alfabetización informacional en el Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología de Paraíba - IFPB: un estudio del proyecto pedagógico
Competência informacional no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba - IFPB: um estudo do projeto pedagógico
title Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study
spellingShingle Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study
Perucchi, Valmira
Competência informacional
Educação para a competência informacional
Projeto pedagógico
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba
Information literacy
Educational project
IFPB
Alfabetización informacional
Educación para la alfabetización informacional
Proyecto pedagógico
IFPB
title_short Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study
title_full Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study
title_fullStr Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study
title_full_unstemmed Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study
title_sort Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study
author Perucchi, Valmira
author_facet Perucchi, Valmira
Sousa, Beatriz Alves de
author_role author
author2 Sousa, Beatriz Alves de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Perucchi, Valmira
Sousa, Beatriz Alves de
dc.subject.por.fl_str_mv Competência informacional
Educação para a competência informacional
Projeto pedagógico
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba
Information literacy
Educational project
IFPB
Alfabetización informacional
Educación para la alfabetización informacional
Proyecto pedagógico
IFPB
topic Competência informacional
Educação para a competência informacional
Projeto pedagógico
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba
Information literacy
Educational project
IFPB
Alfabetización informacional
Educación para la alfabetización informacional
Proyecto pedagógico
IFPB
description This study investigates practices for leveraging information literacy at the educational project of the Federal Institute of Education, Science and Technology –IFPB. The research is grounded on Belluzzo and Rosetto (2005) and Dudziak’s (2003) information literacy dimensions: knowledge creation, digital literacy and social information, focusing on the learning progress. The study followed a qualitative approach and a documental analysis grounded on content analysis technique and based on the field literature. The results point out the absence of practices for digital inclusion, continuous education and for stimulating student’s investigative capacity, which, according to the field literature, are quintessential for information literacy leverage.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6539
10.5433/1981-8920.2011v16n1p21
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6539
identifier_str_mv 10.5433/1981-8920.2011v16n1p21
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6539/8476
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Informação & Informação; v. 16 n. 1 (2011); 21-35
1981-8920
reponame:Informação & Informação
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Informação & Informação
collection Informação & Informação
repository.name.fl_str_mv Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||infoeinfo@uel.br
_version_ 1799305982908563456