Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informação & Informação |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6539 |
Resumo: | This study investigates practices for leveraging information literacy at the educational project of the Federal Institute of Education, Science and Technology –IFPB. The research is grounded on Belluzzo and Rosetto (2005) and Dudziak’s (2003) information literacy dimensions: knowledge creation, digital literacy and social information, focusing on the learning progress. The study followed a qualitative approach and a documental analysis grounded on content analysis technique and based on the field literature. The results point out the absence of practices for digital inclusion, continuous education and for stimulating student’s investigative capacity, which, according to the field literature, are quintessential for information literacy leverage. |
id |
UEL-8_bee6278aba39f08a296c0c5368c18ca9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6539 |
network_acronym_str |
UEL-8 |
network_name_str |
Informação & Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject studyAlfabetización informacional en el Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología de Paraíba - IFPB: un estudio del proyecto pedagógicoCompetência informacional no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba - IFPB: um estudo do projeto pedagógicoCompetência informacionalEducação para a competência informacionalProjeto pedagógicoInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da ParaíbaInformation literacyEducational projectIFPBAlfabetización informacionalEducación para la alfabetización informacionalProyecto pedagógicoIFPBThis study investigates practices for leveraging information literacy at the educational project of the Federal Institute of Education, Science and Technology –IFPB. The research is grounded on Belluzzo and Rosetto (2005) and Dudziak’s (2003) information literacy dimensions: knowledge creation, digital literacy and social information, focusing on the learning progress. The study followed a qualitative approach and a documental analysis grounded on content analysis technique and based on the field literature. The results point out the absence of practices for digital inclusion, continuous education and for stimulating student’s investigative capacity, which, according to the field literature, are quintessential for information literacy leverage. Presenta una investigación que tuvo como objetivo verificar en el proyecto pedagógico del Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba-IFPB la existencia de propuestas volcadas al desarrollo de competencia informacional en los estudiantes de esa institución, tomando como base las tres concepciones abordadas por Belluzzo e Rosetto(2005), Dudziak (2003)-Competencia en información: en la concepción de construir conocimiento; en la concepción digital y en la concepción de información social, con énfasis en el aprendizaje a lo largo de la vida.Se trata de una investigación documental y abordaje cualitativo, fundamentada en la literatura existente en el área. El resultado apunta a la ausencia de propuestas volcadas a la formación de competencia informacional en lo que concierne a inclusión digital, educación continuada y desarrollo del espíritu investigativo del estudiante, que de acuerdo con la literatura existente en el área, son de gran importancia potenciarlas prácticasen cuanto alusoadecuado de la informaciónylaobtención delos conocimientos. Apresenta resultados de pesquisa que teve o objetivo de verificar, no projeto pedagógico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB),a existência de propostas voltadas para o desenvolvimento de competência informacional nos estudantes dessa Instituição. O estudo se baseia nastrês concepções de competência informacional abordadas por Belluzzo e Rosetto(2005) e Dudziak (2003): na concepção de se “construir conhecimento”,na concepção “digital” e na concepção da “informação social”, com ênfase no aprendizado ao longo da vida. Trata-se de uma pesquisa documental, de abordagem qualitativa, fundamentada na literatura da área. Os resultados apontam para a ausência de propostas voltadas para a competência informacional concernente à inclusão digital, à educação continuada e ao desenvolvimento do espírito investigativo no estudante. De acordo com a literatura da área, essas são práticas de grande importância como potencializadoras do bom uso da informação e de obtenção de conhecimentos.Universidade Estadual de Londrina2011-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/653910.5433/1981-8920.2011v16n1p21Informação & Informação; v. 16 n. 1 (2011); 21-351981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6539/8476Copyright (c) 2021 Informação & Informaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPerucchi, ValmiraSousa, Beatriz Alves de2023-04-14T15:15:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6539Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2023-04-14T15:15:22Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study Alfabetización informacional en el Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología de Paraíba - IFPB: un estudio del proyecto pedagógico Competência informacional no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba - IFPB: um estudo do projeto pedagógico |
title |
Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study |
spellingShingle |
Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study Perucchi, Valmira Competência informacional Educação para a competência informacional Projeto pedagógico Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba Information literacy Educational project IFPB Alfabetización informacional Educación para la alfabetización informacional Proyecto pedagógico IFPB |
title_short |
Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study |
title_full |
Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study |
title_fullStr |
Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study |
title_full_unstemmed |
Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study |
title_sort |
Information literacy at the Federal Institute of Education, Science and Technology Paraíba - IFPBa educationalproject study: a educationalproject study |
author |
Perucchi, Valmira |
author_facet |
Perucchi, Valmira Sousa, Beatriz Alves de |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Beatriz Alves de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perucchi, Valmira Sousa, Beatriz Alves de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competência informacional Educação para a competência informacional Projeto pedagógico Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba Information literacy Educational project IFPB Alfabetización informacional Educación para la alfabetización informacional Proyecto pedagógico IFPB |
topic |
Competência informacional Educação para a competência informacional Projeto pedagógico Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba Information literacy Educational project IFPB Alfabetización informacional Educación para la alfabetización informacional Proyecto pedagógico IFPB |
description |
This study investigates practices for leveraging information literacy at the educational project of the Federal Institute of Education, Science and Technology –IFPB. The research is grounded on Belluzzo and Rosetto (2005) and Dudziak’s (2003) information literacy dimensions: knowledge creation, digital literacy and social information, focusing on the learning progress. The study followed a qualitative approach and a documental analysis grounded on content analysis technique and based on the field literature. The results point out the absence of practices for digital inclusion, continuous education and for stimulating student’s investigative capacity, which, according to the field literature, are quintessential for information literacy leverage. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6539 10.5433/1981-8920.2011v16n1p21 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6539 |
identifier_str_mv |
10.5433/1981-8920.2011v16n1p21 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/6539/8476 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Informação & Informação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Informação & Informação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Informação & Informação; v. 16 n. 1 (2011); 21-35 1981-8920 reponame:Informação & Informação instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Informação & Informação |
collection |
Informação & Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||infoeinfo@uel.br |
_version_ |
1799305982908563456 |