Comprehensions on the dispositive: from information towards profanation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Jackson da Silva
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/29705
Resumo: Introduction: The knowledge communication can be seen in epistemological and institutional conditions of informational cycle mediation, acting as an intervener in the social construction of knowledge, controlled by explicit or implicit rules that awaken or bar the flow of knowledge. Objective: Explore and reflect on dispositive based on the idea that truth is based on actions and practices contextually specific, aiming to discuss and contribute to a systematization of “document” and “information”, understanding and strategizing about power relations. Methodology: Readings and interpretations on dispositive, as presented by Michel Foucault and later interpreted and worked by other authors, undertaking its construction in the conceptual body of information and of document for scientific knowledge access. Results and Conclusions: Still partial, the results point in the direction that dispositives that use the information and the document operate in the control and in the strategies of regulation of the power in the communication of the scientific information. Knowing that scientific knowledge is a construction of a truth, being validated within a community, needing the look on dispositives that desecration the sacred.
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Methodology: Readings and interpretations on dispositive, as presented by Michel Foucault and later interpreted and worked by other authors, undertaking its construction in the conceptual body of information and of document for scientific knowledge access. Results and Conclusions: Still partial, the results point in the direction that dispositives that use the information and the document operate in the control and in the strategies of regulation of the power in the communication of the scientific information. Knowing that scientific knowledge is a construction of a truth, being validated within a community, needing the look on dispositives that desecration the sacred.Introducción: La comunicación del conocimiento puede ser vista en las condiciones epistemológicas e institucionales de la mediación del ciclo informacional, actuando como interviniente en la construcción social del conocimiento, controlada por reglas explícitas o implícitas que despiertan o que barran el flujo del conocimiento. Objetivo: Explorar y reflexionar sobre dispositivos a partir de la idea de que la verdad está colocada en acciones y prácticas contextualmente específicas, buscando discutir y contribuir a una sistematización de las problemáticas “documento” e “información”, comprendiendo y estratégizando relaciones de fuerza y poder. Metodología: Lecturas e interpretaciones de la idea de dispositivo, presentada por Michel Foucault y posteriormente interpretada y trabajada por otros autores, emprendiendo su construcción en el cuerpo conceptual de la información y del documento para acceso al conocimiento científico. Resultados y Conclusiones: Los resultados apuntan en la dirección de que dispositivos que se utilizan de la información y del documento operan en el control y en las estrategias de regulación del poder en la comunicación de la información científica, ya que este tipo de conocimiento es una construcción de una verdad, siendo validados dentro de una comunidad, necesitando la mirada sobre dispositivos que profanan al sagrado.Introdução: A comunicação do conhecimento pode ser enxergada nas condições epistemológicas e institucionais da mediação do ciclo informacional, atuando como interveniente na construção social do conhecimento, controlada por regramentos explícitos ou implícitos que despertam ou que barram o fluxo do conhecimento. Objetivo: Explorar e refletir sobre dispositivos a partir da ideia que a verdade está colocada em ações e práticas contextualmente específicas, visando discutir e contribuir para uma sistematização das problemáticas “documento” e “informação”, compreendendo e estrategizando relações de força e de poder. Metodologia: Leituras e interpretações da ideia de dispositivo, apresentada por Michel Foucault e posteriormente interpretada e trabalhada por outros autores, empreendendo sua construção no corpo conceitual da informação e do documento para acesso ao conhecimento científico. Resultados e Conclusões: Ainda parciais, os resultados apontam na direção de que dispositivos que se utilizam da informação e do documento operam no controle e nas estratégias de regulação do poder na comunicação da informação científica, já que este tipo de conhecimento é uma construção de uma verdade, sendo validados dentro de uma comunidade, necessitando do olhar sobre dispositivos que profanação ao sagrado.Universidade Estadual de Londrina2017-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/2970510.5433/1981-8920.2017v22n3p158Informação & Informação; v. 22 n. 3 (2017); 158-1771981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/29705/22730Copyright (c) 2021 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Jackson da Silva2021-05-31T15:32:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29705Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2021-05-31T15:32:37Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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