The strategic communication management dispositive in a digitalization context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44118 |
Resumo: | The purpose of this essay is to outline a theoretical-methodological framework to support field research aimed at understanding how strategic communication management is affected by mediatization. With this objective, conceptual models that consider the impacts of digitization on organizations are discussed to indicate the main decisions and processes related to communication management. Mediatization is understood through the discussion of radial effects produced by the incorporation of internet, software and applications in management practices and processes, which (re)configure the management dispositive. Based on these reflections, guiding questions for future studies are indicated. |
id |
PUC_RS-12_e2ba9bbad09f2d945f3f1df7ee6372b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44118 |
network_acronym_str |
PUC_RS-12 |
network_name_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
The strategic communication management dispositive in a digitalization contextReflexiones sobre el dispositivo de gestión de la comunicación estratégica en un contexto de digitalizaciónReflexões sobre o dispositivo de gestão estratégica da comunicação em um contexto de digitalizaçãocommunication managementmediatizationdispositivegestión de la comunicaciónmediatizacióndispositivogestão da comunicaçãomidiatizaçãodispositivoThe purpose of this essay is to outline a theoretical-methodological framework to support field research aimed at understanding how strategic communication management is affected by mediatization. With this objective, conceptual models that consider the impacts of digitization on organizations are discussed to indicate the main decisions and processes related to communication management. Mediatization is understood through the discussion of radial effects produced by the incorporation of internet, software and applications in management practices and processes, which (re)configure the management dispositive. Based on these reflections, guiding questions for future studies are indicated.El propósito de este ensayo es esbozar un marco teórico-metodológico para apoyar la investigación de campo dirigida a comprender cómo la gestión estratégica de la comunicación se ve afectada por la mediatización. Con este objetivo, se discuten modelos teóricos que consideran los impactos de la digitalización en las organizaciones y señalan las principales decisiones y procesos relacionados con la gestión de la comunicación. La mediatización se entiende a través de la discusión de los efectos radiales producidos por la incorporación de internet, software y aplicaciones en las prácticas y procesos de gestión, que (re)configuran el dispositivo de gestión. A partir de estas reflexiones, se señalan preguntas orientadoras para futuros estudios.A proposta deste ensaio é delinear um quadro teórico-metodológico para fundamentar pesquisas de campo voltadas à compreensão de como a gestão estratégica da comunicação é afetada pela midiatização. Com este objetivo, são discutidos modelos teóricos que consideram os impactos da digitalização sobre as organizações e indicam as principais decisões e processos relacionados à gestão da comunicação. A midiatização é compreendida por meio da discussão dos efeitos radiais produzidos pela incorporação da internet, de softwares e aplicativos nas práticas e processos gerenciais, que (re)configuram o dispositivo de gestão. Com base nessas reflexões, são indicadas questões norteadoras para futuros estudos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2024-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4411810.15448/1980-3729.2024.1.44118Revista FAMECOS; Vol. 31 No. 1 (2024): Single Volume - Continuous flow; e44118Revista FAMECOS; Vol. 31 Núm. 1 (2024): Volumen Único - Flujo continuo; e44118Revista FAMECOS; v. 31 n. 1 (2024): Volume único - Fluxo contínuo; e441181980-37291415-0549reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44118/28492Copyright (c) 2024 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Victor Márcio Laus Reis2024-04-09T14:35:35Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44118Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2024-04-09T14:35:35Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The strategic communication management dispositive in a digitalization context Reflexiones sobre el dispositivo de gestión de la comunicación estratégica en un contexto de digitalización Reflexões sobre o dispositivo de gestão estratégica da comunicação em um contexto de digitalização |
title |
The strategic communication management dispositive in a digitalization context |
spellingShingle |
The strategic communication management dispositive in a digitalization context Gomes, Victor Márcio Laus Reis communication management mediatization dispositive gestión de la comunicación mediatización dispositivo gestão da comunicação midiatização dispositivo |
title_short |
The strategic communication management dispositive in a digitalization context |
title_full |
The strategic communication management dispositive in a digitalization context |
title_fullStr |
The strategic communication management dispositive in a digitalization context |
title_full_unstemmed |
The strategic communication management dispositive in a digitalization context |
title_sort |
The strategic communication management dispositive in a digitalization context |
author |
Gomes, Victor Márcio Laus Reis |
author_facet |
Gomes, Victor Márcio Laus Reis |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Victor Márcio Laus Reis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
communication management mediatization dispositive gestión de la comunicación mediatización dispositivo gestão da comunicação midiatização dispositivo |
topic |
communication management mediatization dispositive gestión de la comunicación mediatización dispositivo gestão da comunicação midiatização dispositivo |
description |
The purpose of this essay is to outline a theoretical-methodological framework to support field research aimed at understanding how strategic communication management is affected by mediatization. With this objective, conceptual models that consider the impacts of digitization on organizations are discussed to indicate the main decisions and processes related to communication management. Mediatization is understood through the discussion of radial effects produced by the incorporation of internet, software and applications in management practices and processes, which (re)configure the management dispositive. Based on these reflections, guiding questions for future studies are indicated. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44118 10.15448/1980-3729.2024.1.44118 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44118 |
identifier_str_mv |
10.15448/1980-3729.2024.1.44118 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44118/28492 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista FAMECOS http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista FAMECOS; Vol. 31 No. 1 (2024): Single Volume - Continuous flow; e44118 Revista FAMECOS; Vol. 31 Núm. 1 (2024): Volumen Único - Flujo continuo; e44118 Revista FAMECOS; v. 31 n. 1 (2024): Volume único - Fluxo contínuo; e44118 1980-3729 1415-0549 reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
collection |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistafamecos@gmail.com |
_version_ |
1799128657329913856 |