The strategic communication management dispositive in a digitalization context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Victor Márcio Laus Reis
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44118
Resumo: The purpose of this essay is to outline a theoretical-methodological framework to support field research aimed at understanding how strategic communication management is affected by mediatization. With this objective, conceptual models that consider the impacts of digitization on organizations are discussed to indicate the main decisions and processes related to communication management. Mediatization is understood through the discussion of radial effects produced by the incorporation of internet, software and applications in management practices and processes, which (re)configure the management dispositive. Based on these reflections, guiding questions for future studies are indicated.
id PUC_RS-12_e2ba9bbad09f2d945f3f1df7ee6372b3
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44118
network_acronym_str PUC_RS-12
network_name_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository_id_str
spelling The strategic communication management dispositive in a digitalization contextReflexiones sobre el dispositivo de gestión de la comunicación estratégica en un contexto de digitalizaciónReflexões sobre o dispositivo de gestão estratégica da comunicação em um contexto de digitalizaçãocommunication managementmediatizationdispositivegestión de la comunicaciónmediatizacióndispositivogestão da comunicaçãomidiatizaçãodispositivoThe purpose of this essay is to outline a theoretical-methodological framework to support field research aimed at understanding how strategic communication management is affected by mediatization. With this objective, conceptual models that consider the impacts of digitization on organizations are discussed to indicate the main decisions and processes related to communication management. Mediatization is understood through the discussion of radial effects produced by the incorporation of internet, software and applications in management practices and processes, which (re)configure the management dispositive. Based on these reflections, guiding questions for future studies are indicated.El propósito de este ensayo es esbozar un marco teórico-metodológico para apoyar la investigación de campo dirigida a comprender cómo la gestión estratégica de la comunicación se ve afectada por la mediatización. Con este objetivo, se discuten modelos teóricos que consideran los impactos de la digitalización en las organizaciones y señalan las principales decisiones y procesos relacionados con la gestión de la comunicación. La mediatización se entiende a través de la discusión de los efectos radiales producidos por la incorporación de internet, software y aplicaciones en las prácticas y procesos de gestión, que (re)configuran el dispositivo de gestión. A partir de estas reflexiones, se señalan preguntas orientadoras para futuros estudios.A proposta deste ensaio é delinear um quadro teórico-metodológico para fundamentar pesquisas de campo voltadas à compreensão de como a gestão estratégica da comunicação é afetada pela midiatização. Com este objetivo, são discutidos modelos teóricos que consideram os impactos da digitalização sobre as organizações e indicam as principais decisões e processos relacionados à gestão da comunicação. A midiatização é compreendida por meio da discussão dos efeitos radiais produzidos pela incorporação da internet, de softwares e aplicativos nas práticas e processos gerenciais, que (re)configuram o dispositivo de gestão. Com base nessas reflexões, são indicadas questões norteadoras para futuros estudos.Editora da PUCRS - ediPUCRS2024-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/4411810.15448/1980-3729.2024.1.44118Revista FAMECOS; Vol. 31 No. 1 (2024): Single Volume - Continuous flow; e44118Revista FAMECOS; Vol. 31 Núm. 1 (2024): Volumen Único - Flujo continuo; e44118Revista FAMECOS; v. 31 n. 1 (2024): Volume único - Fluxo contínuo; e441181980-37291415-0549reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologiainstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44118/28492Copyright (c) 2024 Revista FAMECOShttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Victor Márcio Laus Reis2024-04-09T14:35:35Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/44118Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecosPRIhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/oai||revistafamecos@gmail.com1980-37291980-3729opendoar:2024-04-09T14:35:35Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The strategic communication management dispositive in a digitalization context
Reflexiones sobre el dispositivo de gestión de la comunicación estratégica en un contexto de digitalización
Reflexões sobre o dispositivo de gestão estratégica da comunicação em um contexto de digitalização
title The strategic communication management dispositive in a digitalization context
spellingShingle The strategic communication management dispositive in a digitalization context
Gomes, Victor Márcio Laus Reis
communication management
mediatization
dispositive
gestión de la comunicación
mediatización
dispositivo
gestão da comunicação
midiatização
dispositivo
title_short The strategic communication management dispositive in a digitalization context
title_full The strategic communication management dispositive in a digitalization context
title_fullStr The strategic communication management dispositive in a digitalization context
title_full_unstemmed The strategic communication management dispositive in a digitalization context
title_sort The strategic communication management dispositive in a digitalization context
author Gomes, Victor Márcio Laus Reis
author_facet Gomes, Victor Márcio Laus Reis
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Victor Márcio Laus Reis
dc.subject.por.fl_str_mv communication management
mediatization
dispositive
gestión de la comunicación
mediatización
dispositivo
gestão da comunicação
midiatização
dispositivo
topic communication management
mediatization
dispositive
gestión de la comunicación
mediatización
dispositivo
gestão da comunicação
midiatização
dispositivo
description The purpose of this essay is to outline a theoretical-methodological framework to support field research aimed at understanding how strategic communication management is affected by mediatization. With this objective, conceptual models that consider the impacts of digitization on organizations are discussed to indicate the main decisions and processes related to communication management. Mediatization is understood through the discussion of radial effects produced by the incorporation of internet, software and applications in management practices and processes, which (re)configure the management dispositive. Based on these reflections, guiding questions for future studies are indicated.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44118
10.15448/1980-3729.2024.1.44118
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44118
identifier_str_mv 10.15448/1980-3729.2024.1.44118
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/44118/28492
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista FAMECOS
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Revista FAMECOS; Vol. 31 No. 1 (2024): Single Volume - Continuous flow; e44118
Revista FAMECOS; Vol. 31 Núm. 1 (2024): Volumen Único - Flujo continuo; e44118
Revista FAMECOS; v. 31 n. 1 (2024): Volume único - Fluxo contínuo; e44118
1980-3729
1415-0549
reponame:Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
collection Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia
repository.name.fl_str_mv Revista FAMECOS: Mídia cultura e tecnologia - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistafamecos@gmail.com
_version_ 1799128657329913856