Ensino de inteligência competitiva: uma análise da literatura presente na Web of Science e na Scopus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galdino, Juliana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Galdino, Rosangela, Garcia, Leonardo Guimarães
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
DOI: 10.5433/1981-8920.2022v27n1p277
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44777
Resumo: Objective: To map and analyze the documents on Competitive Intelligence teaching present in the Web of Science and Scopus databases, in order to contribute to the development or improvement of current and future teaching solutions in this area.Methodology: This is a descriptive and bibliographic research.Results: The international literature on the topic is mainly based on the presentation and discussion of cases from actual courses/training, mostly taught by the authors of the articles and conference papers retrieved from the bases themselves. Customization prevails: each course is built according to its objective, the profile of the students and instructors, and the context of application of the course.Conclusions: Adjusting the teaching methods and their technologies to the specific demands of each course is the determining challenge for the success of instruction in Competitive Intelligence.
id UEL-8_d98b7284fffef299eebe1fa236698790
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44777
network_acronym_str UEL-8
network_name_str Informação & Informação
spelling Ensino de inteligência competitiva: uma análise da literatura presente na Web of Science e na ScopusLa enseñanza de la inteligencia competitiva: un análisis de la literatura presente en Web of Science y ScopusEnseñanza de la inteligencia competitiva: un análisis de la literatura presente en la Web of Science y ScopusCompetitive intelligenceTeachingCourseWeb of ScienceScopus.Inteligencia competitivaEnseñanzaCursoWeb of ScienceScopusInteligência competitivaEnsinoCursoWeb of ScienceScopusObjective: To map and analyze the documents on Competitive Intelligence teaching present in the Web of Science and Scopus databases, in order to contribute to the development or improvement of current and future teaching solutions in this area.Methodology: This is a descriptive and bibliographic research.Results: The international literature on the topic is mainly based on the presentation and discussion of cases from actual courses/training, mostly taught by the authors of the articles and conference papers retrieved from the bases themselves. Customization prevails: each course is built according to its objective, the profile of the students and instructors, and the context of application of the course.Conclusions: Adjusting the teaching methods and their technologies to the specific demands of each course is the determining challenge for the success of instruction in Competitive Intelligence.Objetivo: Mapear y analizar los documentos sobre la enseñanza de la Inteligencia Competitiva presentes en las bases de datos Web of Science y Scopus, con el fin de contribuir al desarrollo o mejora de las soluciones didácticas actuales y futuras en esta área.Metodología: Se trata de una investigación descriptiva y bibliográfica.Resultados: La literatura internacional sobre el tema se basa principalmente en la presentación y discusión de casos de cursos/formación reales, en su mayoría impartidos por los propios autores de los artículos y ponencias de conferencias recuperados en las bases. Lo que prevalece es la personalización: cada curso se construyó en función de su objetivo, del perfil de los alumnos y de los instructores, y del contexto de aplicación del curso.Conclusiones: Ajustar los métodos de enseñanza y sus tecnologías a las demandas específicas de cada curso es el reto determinante para el éxito de la instrucción en Inteligencia Competitiva.Objetivo: Mapear e analisar os documentos sobre o ensino de Inteligência Competitiva presentes nas bases Web of Science e Scopus, com o intuito de contribuir para o desenvolvimento ou aperfeiçoamento de atuais e futuras soluções de ensino nessa área.Metodologia: Trata-se de uma pesquisa descritiva e bibliográfica.Resultados: A literatura internacional sobre o tema baseia-se principalmente na apresentação e discussão de casos de cursos/treinamentos reais, ministrados na maior parte das vezes pelos próprios autores dos artigos e trabalhos de congresso recuperados das bases. O que impera é a customização: cada curso foi construído conforme seu objetivo, perfil dos alunos e dos instrutores, e do contexto de aplicação do curso.Conclusões: Ajustar os métodos de ensino e suas tecnologias às demandas específicas de cada curso é o desafio determinante para o sucesso da instrução em Inteligência Competitiva.Universidade Estadual de Londrina2022-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/4477710.5433/1981-8920.2022v27n1p277Informação & Informação; v. 27 n. 1 (2022); 277-3001981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44777/pdfCopyright (c) 2022 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGaldino, JulianaGaldino, RosangelaGarcia, Leonardo Guimarães2022-06-06T16:36:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/44777Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2022-06-06T16:36:04Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino de inteligência competitiva: uma análise da literatura presente na Web of Science e na Scopus
La enseñanza de la inteligencia competitiva: un análisis de la literatura presente en Web of Science y Scopus
Enseñanza de la inteligencia competitiva: un análisis de la literatura presente en la Web of Science y Scopus
title Ensino de inteligência competitiva: uma análise da literatura presente na Web of Science e na Scopus
spellingShingle Ensino de inteligência competitiva: uma análise da literatura presente na Web of Science e na Scopus
Ensino de inteligência competitiva: uma análise da literatura presente na Web of Science e na Scopus
Galdino, Juliana
Competitive intelligence
Teaching
Course
Web of Science
Scopus.
Inteligencia competitiva
Enseñanza
Curso
Web of Science
Scopus
Inteligência competitiva
Ensino
Curso
Web of Science
Scopus
Galdino, Juliana
Competitive intelligence
Teaching
Course
Web of Science
Scopus.
Inteligencia competitiva
Enseñanza
Curso
Web of Science
Scopus
Inteligência competitiva
Ensino
Curso
Web of Science
Scopus
title_short Ensino de inteligência competitiva: uma análise da literatura presente na Web of Science e na Scopus
title_full Ensino de inteligência competitiva: uma análise da literatura presente na Web of Science e na Scopus
title_fullStr Ensino de inteligência competitiva: uma análise da literatura presente na Web of Science e na Scopus
Ensino de inteligência competitiva: uma análise da literatura presente na Web of Science e na Scopus
title_full_unstemmed Ensino de inteligência competitiva: uma análise da literatura presente na Web of Science e na Scopus
Ensino de inteligência competitiva: uma análise da literatura presente na Web of Science e na Scopus
title_sort Ensino de inteligência competitiva: uma análise da literatura presente na Web of Science e na Scopus
author Galdino, Juliana
author_facet Galdino, Juliana
Galdino, Juliana
Galdino, Rosangela
Garcia, Leonardo Guimarães
Galdino, Rosangela
Garcia, Leonardo Guimarães
author_role author
author2 Galdino, Rosangela
Garcia, Leonardo Guimarães
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galdino, Juliana
Galdino, Rosangela
Garcia, Leonardo Guimarães
dc.subject.por.fl_str_mv Competitive intelligence
Teaching
Course
Web of Science
Scopus.
Inteligencia competitiva
Enseñanza
Curso
Web of Science
Scopus
Inteligência competitiva
Ensino
Curso
Web of Science
Scopus
topic Competitive intelligence
Teaching
Course
Web of Science
Scopus.
Inteligencia competitiva
Enseñanza
Curso
Web of Science
Scopus
Inteligência competitiva
Ensino
Curso
Web of Science
Scopus
description Objective: To map and analyze the documents on Competitive Intelligence teaching present in the Web of Science and Scopus databases, in order to contribute to the development or improvement of current and future teaching solutions in this area.Methodology: This is a descriptive and bibliographic research.Results: The international literature on the topic is mainly based on the presentation and discussion of cases from actual courses/training, mostly taught by the authors of the articles and conference papers retrieved from the bases themselves. Customization prevails: each course is built according to its objective, the profile of the students and instructors, and the context of application of the course.Conclusions: Adjusting the teaching methods and their technologies to the specific demands of each course is the determining challenge for the success of instruction in Competitive Intelligence.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44777
10.5433/1981-8920.2022v27n1p277
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44777
identifier_str_mv 10.5433/1981-8920.2022v27n1p277
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/44777/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Informação & Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Informação & Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Informação & Informação; v. 27 n. 1 (2022); 277-300
1981-8920
reponame:Informação & Informação
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Informação & Informação
collection Informação & Informação
repository.name.fl_str_mv Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||infoeinfo@uel.br
_version_ 1822182671390867456
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5433/1981-8920.2022v27n1p277