Bibliotherapy with children with cancer
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informação & Informação |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/10992 |
Resumo: | Introduction: Experience report extension project "Bibliotherapy for children with cancer, reading as leisure activity" accomplished by Librarianship Course, Federal University of Ceará - UFC / Campus Cariri. Objective: To humanize the treatment of hospitalized children, acting out storytelling for therapeutic purposes. Methodology: Reading group and individual, storytelling, performance and drawing workshops. Results: bibliotherapy leads the pacification of the emotions, the baffling of the health problem faced reinforced by aesthetic qualities offered by the literature. Reading calms the emotions resulting from the disease and lead to states of spirits susceptible to treatment. Conclusions: The undergraduate degrees in librarianship are appreciating this area encouraging new processes of learning and skills, through the health-disease indicators complementarity needed to bring out the humane and ethical, within circumstances experienced in the hospital. |
id |
UEL-8_dec67350dc539b927388695d2fa4f1d2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10992 |
network_acronym_str |
UEL-8 |
network_name_str |
Informação & Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Bibliotherapy with children with cancerBiblioterapia con niños con cáncerBiblioterapia com crianças com câncerBiblioterapiaLeitura – função terapêuticaBiblioterapia – câncerBibliotherapyReading - therapeutic functionBibliotherapy - cancerBiblioterapiaLectura - función terapéuticaBiblioterapia - cáncerIntroduction: Experience report extension project "Bibliotherapy for children with cancer, reading as leisure activity" accomplished by Librarianship Course, Federal University of Ceará - UFC / Campus Cariri. Objective: To humanize the treatment of hospitalized children, acting out storytelling for therapeutic purposes. Methodology: Reading group and individual, storytelling, performance and drawing workshops. Results: bibliotherapy leads the pacification of the emotions, the baffling of the health problem faced reinforced by aesthetic qualities offered by the literature. Reading calms the emotions resulting from the disease and lead to states of spirits susceptible to treatment. Conclusions: The undergraduate degrees in librarianship are appreciating this area encouraging new processes of learning and skills, through the health-disease indicators complementarity needed to bring out the humane and ethical, within circumstances experienced in the hospital. Introducción: Relato de experiencia del proyecto de extensión universitaria "La biblioterapia para los niños con cáncer, la lectura como actividad lúdica", realizado por el Curso de Bibliotecología de la Universidad Federal de Ceará - UFC / Campus Cariri. Objetivo: Humanizar el tratamiento de los niños hospitalizados narrando historias con fines terapéuticos. Metodología: Lectura en grupos e individuales; narración de historias, cuentacuentos, teatro y talleres de dibujos. Resultados: La biblioterapia lleva a la pacificación de las emociones, el distanciamiento del problema de salud que han enfrentado, reforzadas por las cualidades estéticas ofrecidas por la literatura. La lectura controla las emociones derivadas de la enfermedad y conducen a estados de ánimo susceptibles al tratamiento. Conclusiones: Las licenciaturas en bibliotecología están invistiendo en esta área como una posibilidad de nuevos procesos de aprendizajes y competencias, por medio de los indicadores de salud-enfermedad en la complementariedad necesaria para llevar a cabo la humanización y la ética, en medio a las circunstancias vividas en el ambiente de hospital. Introdução: Relato de experiência do projeto de extensão “Biblioterapia com crianças com câncer, a leitura como atividade lúdica”, realizado pelo Curso de Biblioteconomia, da Universidade Federal do Ceará – UFC / Campus Cariri. Objetivo: Humanizar o tratamento das crianças hospitalizadas, realizando a leitura de histórias com propósitos terapêuticos. Metodologia: Leitura em grupo e individual, a contação de histórias, dramatização e oficinas de desenho. Resultados: A biblioterapia conduz à pacificação das emoções, a desfocalização do problema de saúde enfrentado, reforçado pelas qualidades estéticas oferecidas pela literatura. A leitura apazigua as emoções resultantes da doença e conduzem a estados de espíritos suscetíveis ao tratamento. Conclusões: Os cursos de graduação em Biblioteconomia estão percebendo nesta área o incentivo a novos processos de aprendizagens e competências, através dos indicadores saúde-doença na complementaridade necessária para trazer a tona à humanização e a ética, em meio às circunstâncias vivenciadas no ambiente hospitalar.Universidade Estadual de Londrina2012-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/1099210.5433/1981-8920.2012v17n3p198Informação & Informação; v. 17 n. 3 (2012); 198-2101981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/10992/pdfCopyright (c) 2021 Informação & Informaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBernardino, Maria Cleide RodriguesElliott, Ariluci GoesRolim Neto, Modesto Leite2023-04-15T01:08:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10992Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2023-04-15T01:08:46Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bibliotherapy with children with cancer Biblioterapia con niños con cáncer Biblioterapia com crianças com câncer |
title |
Bibliotherapy with children with cancer |
spellingShingle |
Bibliotherapy with children with cancer Bernardino, Maria Cleide Rodrigues Biblioterapia Leitura – função terapêutica Biblioterapia – câncer Bibliotherapy Reading - therapeutic function Bibliotherapy - cancer Biblioterapia Lectura - función terapéutica Biblioterapia - cáncer |
title_short |
Bibliotherapy with children with cancer |
title_full |
Bibliotherapy with children with cancer |
title_fullStr |
Bibliotherapy with children with cancer |
title_full_unstemmed |
Bibliotherapy with children with cancer |
title_sort |
Bibliotherapy with children with cancer |
author |
Bernardino, Maria Cleide Rodrigues |
author_facet |
Bernardino, Maria Cleide Rodrigues Elliott, Ariluci Goes Rolim Neto, Modesto Leite |
author_role |
author |
author2 |
Elliott, Ariluci Goes Rolim Neto, Modesto Leite |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bernardino, Maria Cleide Rodrigues Elliott, Ariluci Goes Rolim Neto, Modesto Leite |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biblioterapia Leitura – função terapêutica Biblioterapia – câncer Bibliotherapy Reading - therapeutic function Bibliotherapy - cancer Biblioterapia Lectura - función terapéutica Biblioterapia - cáncer |
topic |
Biblioterapia Leitura – função terapêutica Biblioterapia – câncer Bibliotherapy Reading - therapeutic function Bibliotherapy - cancer Biblioterapia Lectura - función terapéutica Biblioterapia - cáncer |
description |
Introduction: Experience report extension project "Bibliotherapy for children with cancer, reading as leisure activity" accomplished by Librarianship Course, Federal University of Ceará - UFC / Campus Cariri. Objective: To humanize the treatment of hospitalized children, acting out storytelling for therapeutic purposes. Methodology: Reading group and individual, storytelling, performance and drawing workshops. Results: bibliotherapy leads the pacification of the emotions, the baffling of the health problem faced reinforced by aesthetic qualities offered by the literature. Reading calms the emotions resulting from the disease and lead to states of spirits susceptible to treatment. Conclusions: The undergraduate degrees in librarianship are appreciating this area encouraging new processes of learning and skills, through the health-disease indicators complementarity needed to bring out the humane and ethical, within circumstances experienced in the hospital. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/10992 10.5433/1981-8920.2012v17n3p198 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/10992 |
identifier_str_mv |
10.5433/1981-8920.2012v17n3p198 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/10992/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Informação & Informação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Informação & Informação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Informação & Informação; v. 17 n. 3 (2012); 198-210 1981-8920 reponame:Informação & Informação instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Informação & Informação |
collection |
Informação & Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||infoeinfo@uel.br |
_version_ |
1799305983309119488 |