Bibliotherapy with children with cancer

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bernardino, Maria Cleide Rodrigues
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Elliott, Ariluci Goes, Rolim Neto, Modesto Leite
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/10992
Resumo: Introduction: Experience report extension project "Bibliotherapy for children with cancer, reading as leisure activity" accomplished by Librarianship Course, Federal University of Ceará - UFC / Campus Cariri. Objective: To humanize the treatment of hospitalized children, acting out storytelling for therapeutic purposes. Methodology: Reading group and individual, storytelling, performance and drawing workshops. Results: bibliotherapy leads the pacification of the emotions, the baffling of the health problem faced reinforced by aesthetic qualities offered by the literature. Reading calms the emotions resulting from the disease and lead to states of spirits susceptible to treatment. Conclusions: The undergraduate degrees in librarianship are appreciating this area encouraging new processes of learning and skills, through the health-disease indicators complementarity needed to bring out the humane and ethical, within circumstances experienced in the hospital.
id UEL-8_dec67350dc539b927388695d2fa4f1d2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10992
network_acronym_str UEL-8
network_name_str Informação & Informação
repository_id_str
spelling Bibliotherapy with children with cancerBiblioterapia con niños con cáncerBiblioterapia com crianças com câncerBiblioterapiaLeitura – função terapêuticaBiblioterapia – câncerBibliotherapyReading - therapeutic functionBibliotherapy - cancerBiblioterapiaLectura - función terapéuticaBiblioterapia - cáncerIntroduction: Experience report extension project "Bibliotherapy for children with cancer, reading as leisure activity" accomplished by Librarianship Course, Federal University of Ceará - UFC / Campus Cariri. Objective: To humanize the treatment of hospitalized children, acting out storytelling for therapeutic purposes. Methodology: Reading group and individual, storytelling, performance and drawing workshops. Results: bibliotherapy leads the pacification of the emotions, the baffling of the health problem faced reinforced by aesthetic qualities offered by the literature. Reading calms the emotions resulting from the disease and lead to states of spirits susceptible to treatment. Conclusions: The undergraduate degrees in librarianship are appreciating this area encouraging new processes of learning and skills, through the health-disease indicators complementarity needed to bring out the humane and ethical, within circumstances experienced in the hospital. Introducción: Relato de experiencia del proyecto de extensión universitaria "La biblioterapia para los niños con cáncer, la lectura como actividad lúdica", realizado por el Curso de Bibliotecología de la Universidad Federal de Ceará - UFC / Campus Cariri. Objetivo: Humanizar el tratamiento de los niños hospitalizados narrando historias con fines terapéuticos. Metodología: Lectura en grupos e individuales; narración de historias, cuentacuentos, teatro y talleres de dibujos. Resultados: La biblioterapia lleva a la pacificación de las emociones, el distanciamiento del problema de salud que han enfrentado, reforzadas por las cualidades estéticas ofrecidas por la literatura. La lectura controla las emociones derivadas de la enfermedad y conducen a estados de ánimo susceptibles al tratamiento. Conclusiones: Las licenciaturas en bibliotecología están invistiendo en esta área como una posibilidad de nuevos procesos de aprendizajes y competencias, por medio de los indicadores de salud-enfermedad en la complementariedad necesaria para llevar a cabo la humanización y la ética, en medio a las circunstancias vividas en el ambiente de hospital. Introdução: Relato de experiência do projeto de extensão “Biblioterapia com crianças com câncer, a leitura como atividade lúdica”, realizado pelo Curso de Biblioteconomia, da Universidade Federal do Ceará – UFC / Campus Cariri. Objetivo: Humanizar o tratamento das crianças hospitalizadas, realizando a leitura de histórias com propósitos terapêuticos. Metodologia: Leitura em grupo e individual, a contação de histórias, dramatização e oficinas de desenho. Resultados: A biblioterapia conduz à pacificação das emoções, a desfocalização do problema de saúde enfrentado, reforçado pelas qualidades estéticas oferecidas pela literatura. A leitura apazigua as emoções resultantes da doença e conduzem a estados de espíritos suscetíveis ao tratamento. Conclusões: Os cursos de graduação em Biblioteconomia estão percebendo nesta área o incentivo a novos processos de aprendizagens e competências, através dos indicadores saúde-doença na complementaridade necessária para trazer a tona à humanização e a ética, em meio às circunstâncias vivenciadas no ambiente hospitalar.Universidade Estadual de Londrina2012-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/1099210.5433/1981-8920.2012v17n3p198Informação & Informação; v. 17 n. 3 (2012); 198-2101981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/10992/pdfCopyright (c) 2021 Informação & Informaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBernardino, Maria Cleide RodriguesElliott, Ariluci GoesRolim Neto, Modesto Leite2023-04-15T01:08:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10992Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2023-04-15T01:08:46Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Bibliotherapy with children with cancer
Biblioterapia con niños con cáncer
Biblioterapia com crianças com câncer
title Bibliotherapy with children with cancer
spellingShingle Bibliotherapy with children with cancer
Bernardino, Maria Cleide Rodrigues
Biblioterapia
Leitura – função terapêutica
Biblioterapia – câncer
Bibliotherapy
Reading - therapeutic function
Bibliotherapy - cancer
Biblioterapia
Lectura - función terapéutica
Biblioterapia - cáncer
title_short Bibliotherapy with children with cancer
title_full Bibliotherapy with children with cancer
title_fullStr Bibliotherapy with children with cancer
title_full_unstemmed Bibliotherapy with children with cancer
title_sort Bibliotherapy with children with cancer
author Bernardino, Maria Cleide Rodrigues
author_facet Bernardino, Maria Cleide Rodrigues
Elliott, Ariluci Goes
Rolim Neto, Modesto Leite
author_role author
author2 Elliott, Ariluci Goes
Rolim Neto, Modesto Leite
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bernardino, Maria Cleide Rodrigues
Elliott, Ariluci Goes
Rolim Neto, Modesto Leite
dc.subject.por.fl_str_mv Biblioterapia
Leitura – função terapêutica
Biblioterapia – câncer
Bibliotherapy
Reading - therapeutic function
Bibliotherapy - cancer
Biblioterapia
Lectura - función terapéutica
Biblioterapia - cáncer
topic Biblioterapia
Leitura – função terapêutica
Biblioterapia – câncer
Bibliotherapy
Reading - therapeutic function
Bibliotherapy - cancer
Biblioterapia
Lectura - función terapéutica
Biblioterapia - cáncer
description Introduction: Experience report extension project "Bibliotherapy for children with cancer, reading as leisure activity" accomplished by Librarianship Course, Federal University of Ceará - UFC / Campus Cariri. Objective: To humanize the treatment of hospitalized children, acting out storytelling for therapeutic purposes. Methodology: Reading group and individual, storytelling, performance and drawing workshops. Results: bibliotherapy leads the pacification of the emotions, the baffling of the health problem faced reinforced by aesthetic qualities offered by the literature. Reading calms the emotions resulting from the disease and lead to states of spirits susceptible to treatment. Conclusions: The undergraduate degrees in librarianship are appreciating this area encouraging new processes of learning and skills, through the health-disease indicators complementarity needed to bring out the humane and ethical, within circumstances experienced in the hospital.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/10992
10.5433/1981-8920.2012v17n3p198
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/10992
identifier_str_mv 10.5433/1981-8920.2012v17n3p198
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/10992/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Informação & Informação; v. 17 n. 3 (2012); 198-210
1981-8920
reponame:Informação & Informação
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Informação & Informação
collection Informação & Informação
repository.name.fl_str_mv Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||infoeinfo@uel.br
_version_ 1799305983309119488