Evidence of content validity for a measure of mindfulness

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Jeferson Gervasio
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Nunes, Carlos Henrique Sancineto da Silva, Nunes, Maiana Farias de Oliveira, Bianchi, Maria Luiza, Kotzias, Mônica Monteiro, Maesima, Giovania Mitie
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Interdisciplinares em Psicologia
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/28130
Resumo: Mindfulness is a quality of awareness that arises by paying attention, intentionally and with a non-judgmental stance, to the experiences that arise in the present moment. This study aimed to investigate the relevance of the items for assessing mindfulness in relation to the conceptual model and to analyse items’ transparency for the target-population. Items were submitted to expert (N=3) and semantic (N=16) analyses. Agreements between pairs of experts were assessed through the concordance index (CI) and kappa coefficient. Data from semantic analysis received qualitative treatment. Items that received CI lower than 50% were excluded. After this exclusion, the 145 items that remained presented moderated general agreement between experts (k=.51, p<.05) and satisfactory concordance index (75%). We conclude that the comprehension of the components of mindfulness is divergent among specialists. However, the retained items seem to represent adequately their correspondent construct and to be understandable for the target-population, suggesting content validity evidences for the scale.
id UEL-9_4162e7670cf99cf8a7143e8b2be61080
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28130
network_acronym_str UEL-9
network_name_str Estudos Interdisciplinares em Psicologia
repository_id_str
spelling Evidence of content validity for a measure of mindfulnessValidez de contenido de la medida de mindfulnessEvidência de validade de conteúdo de uma medida de atenção plenapsychological testsmindfulnesspositive psychologypruebas psicológicasatención plenapsicología positivatestes psicológicosatenção plenapsicologia positivaMindfulness is a quality of awareness that arises by paying attention, intentionally and with a non-judgmental stance, to the experiences that arise in the present moment. This study aimed to investigate the relevance of the items for assessing mindfulness in relation to the conceptual model and to analyse items’ transparency for the target-population. Items were submitted to expert (N=3) and semantic (N=16) analyses. Agreements between pairs of experts were assessed through the concordance index (CI) and kappa coefficient. Data from semantic analysis received qualitative treatment. Items that received CI lower than 50% were excluded. After this exclusion, the 145 items that remained presented moderated general agreement between experts (k=.51, p<.05) and satisfactory concordance index (75%). We conclude that the comprehension of the components of mindfulness is divergent among specialists. However, the retained items seem to represent adequately their correspondent construct and to be understandable for the target-population, suggesting content validity evidences for the scale.La atención plena es una calidad de la conciencia que surge al prestar atención, de forma intencional y con una postura de no juicio, a las experiencias que surgen en el momento presente. Los objetivos de este estudio son verificar la pertinencia de los ítems para evaluar atención plena, en relación al modelo conceptual propuesto y analizar la claridad de los ítems para el público objetivo. Los ítems fueron sometidos al análisis de expertos (N=3) y la análisis semántica (N=16). Concordancia entre jueces fueron analizados por el índice de concordancia (IC) y el coeficiente Kappa. Los datos del análisis semántico fueran analizados cualitativamente. Ítems que mostraron menos de 50% de IC fueron excluidos. Después de esta exclusión, los 145 ítems que quedaron presentaron acuerdo general moderado (k=0,51; p<,05) y índice de concordancia satisfactorio (75%). Se concluye que la comprensión de los componentes de la atención plena es inconsistente entre los expertos. Sin embargo, los ítems seleccionados son representaciones adecuadas del constructo, y también se mostraron comprensibles para el público objetivo, lo que sugiere la validez de contenido de la escala.A atenção plena é uma qualidade da consciência que surge ao prestar atenção, de forma intencional e com uma postura de não julgamento, às experiências que surgem no momento presente. Os objetivos deste estudo foram de verificar a pertinência dos itens para avaliar atenção plena, em relação ao modelo conceitual proposto, e analisar a clareza dos itens para o público alvo. Os itens foram submetidos à análise de juízes (N=3) e análise semântica (N=16). A concordância entre os juízes foi analisada pelo índice de concordância (IC) e pelo coeficiente Kappa. A análise semântica recebeu tratamento qualitativo. Excluíram-se os itens que apresentaram IC inferior a 50%. Após esta exclusão, os 145 itens que restaram apresentaram concordância geral moderada (k=0,51; p<,05) e índice de concordância satisfatório (75%). Conclui-se que a compreensão dos fatores da atenção plena é divergente entre os especialistas. Entretanto, os itens selecionados constituíram representações adequadas do construto e também mostraram-se compreensíveis para o público alvo, sugerindo validade de conteúdo para a escala.Universidade Estadual de Londrina2018-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/2813010.5433/2236-6407.2018v9n3p102Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 9 n. 3 (2018); 102-1222236-6407reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologiainstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/28130/24373Copyright (c) 2018 Estudos Interdisciplinares em Psicologiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Jeferson GervasioNunes, Carlos Henrique Sancineto da SilvaNunes, Maiana Farias de OliveiraBianchi, Maria LuizaKotzias, Mônica MonteiroMaesima, Giovania Mitie2022-11-24T13:25:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28130Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eipPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/oai||revistaeip@uel.br2236-64072236-6407opendoar:2022-11-24T13:25:49Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Evidence of content validity for a measure of mindfulness
Validez de contenido de la medida de mindfulness
Evidência de validade de conteúdo de uma medida de atenção plena
title Evidence of content validity for a measure of mindfulness
spellingShingle Evidence of content validity for a measure of mindfulness
Pires, Jeferson Gervasio
psychological tests
mindfulness
positive psychology
pruebas psicológicas
atención plena
psicología positiva
testes psicológicos
atenção plena
psicologia positiva
title_short Evidence of content validity for a measure of mindfulness
title_full Evidence of content validity for a measure of mindfulness
title_fullStr Evidence of content validity for a measure of mindfulness
title_full_unstemmed Evidence of content validity for a measure of mindfulness
title_sort Evidence of content validity for a measure of mindfulness
author Pires, Jeferson Gervasio
author_facet Pires, Jeferson Gervasio
Nunes, Carlos Henrique Sancineto da Silva
Nunes, Maiana Farias de Oliveira
Bianchi, Maria Luiza
Kotzias, Mônica Monteiro
Maesima, Giovania Mitie
author_role author
author2 Nunes, Carlos Henrique Sancineto da Silva
Nunes, Maiana Farias de Oliveira
Bianchi, Maria Luiza
Kotzias, Mônica Monteiro
Maesima, Giovania Mitie
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Jeferson Gervasio
Nunes, Carlos Henrique Sancineto da Silva
Nunes, Maiana Farias de Oliveira
Bianchi, Maria Luiza
Kotzias, Mônica Monteiro
Maesima, Giovania Mitie
dc.subject.por.fl_str_mv psychological tests
mindfulness
positive psychology
pruebas psicológicas
atención plena
psicología positiva
testes psicológicos
atenção plena
psicologia positiva
topic psychological tests
mindfulness
positive psychology
pruebas psicológicas
atención plena
psicología positiva
testes psicológicos
atenção plena
psicologia positiva
description Mindfulness is a quality of awareness that arises by paying attention, intentionally and with a non-judgmental stance, to the experiences that arise in the present moment. This study aimed to investigate the relevance of the items for assessing mindfulness in relation to the conceptual model and to analyse items’ transparency for the target-population. Items were submitted to expert (N=3) and semantic (N=16) analyses. Agreements between pairs of experts were assessed through the concordance index (CI) and kappa coefficient. Data from semantic analysis received qualitative treatment. Items that received CI lower than 50% were excluded. After this exclusion, the 145 items that remained presented moderated general agreement between experts (k=.51, p<.05) and satisfactory concordance index (75%). We conclude that the comprehension of the components of mindfulness is divergent among specialists. However, the retained items seem to represent adequately their correspondent construct and to be understandable for the target-population, suggesting content validity evidences for the scale.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/28130
10.5433/2236-6407.2018v9n3p102
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/28130
identifier_str_mv 10.5433/2236-6407.2018v9n3p102
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/28130/24373
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 9 n. 3 (2018); 102-122
2236-6407
reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologia
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Estudos Interdisciplinares em Psicologia
collection Estudos Interdisciplinares em Psicologia
repository.name.fl_str_mv Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeip@uel.br
_version_ 1799306108351807488