Evidence of content validity for a measure of mindfulness
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Interdisciplinares em Psicologia |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/28130 |
Resumo: | Mindfulness is a quality of awareness that arises by paying attention, intentionally and with a non-judgmental stance, to the experiences that arise in the present moment. This study aimed to investigate the relevance of the items for assessing mindfulness in relation to the conceptual model and to analyse items’ transparency for the target-population. Items were submitted to expert (N=3) and semantic (N=16) analyses. Agreements between pairs of experts were assessed through the concordance index (CI) and kappa coefficient. Data from semantic analysis received qualitative treatment. Items that received CI lower than 50% were excluded. After this exclusion, the 145 items that remained presented moderated general agreement between experts (k=.51, p<.05) and satisfactory concordance index (75%). We conclude that the comprehension of the components of mindfulness is divergent among specialists. However, the retained items seem to represent adequately their correspondent construct and to be understandable for the target-population, suggesting content validity evidences for the scale. |
id |
UEL-9_4162e7670cf99cf8a7143e8b2be61080 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28130 |
network_acronym_str |
UEL-9 |
network_name_str |
Estudos Interdisciplinares em Psicologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Evidence of content validity for a measure of mindfulnessValidez de contenido de la medida de mindfulnessEvidência de validade de conteúdo de uma medida de atenção plenapsychological testsmindfulnesspositive psychologypruebas psicológicasatención plenapsicología positivatestes psicológicosatenção plenapsicologia positivaMindfulness is a quality of awareness that arises by paying attention, intentionally and with a non-judgmental stance, to the experiences that arise in the present moment. This study aimed to investigate the relevance of the items for assessing mindfulness in relation to the conceptual model and to analyse items’ transparency for the target-population. Items were submitted to expert (N=3) and semantic (N=16) analyses. Agreements between pairs of experts were assessed through the concordance index (CI) and kappa coefficient. Data from semantic analysis received qualitative treatment. Items that received CI lower than 50% were excluded. After this exclusion, the 145 items that remained presented moderated general agreement between experts (k=.51, p<.05) and satisfactory concordance index (75%). We conclude that the comprehension of the components of mindfulness is divergent among specialists. However, the retained items seem to represent adequately their correspondent construct and to be understandable for the target-population, suggesting content validity evidences for the scale.La atención plena es una calidad de la conciencia que surge al prestar atención, de forma intencional y con una postura de no juicio, a las experiencias que surgen en el momento presente. Los objetivos de este estudio son verificar la pertinencia de los ítems para evaluar atención plena, en relación al modelo conceptual propuesto y analizar la claridad de los ítems para el público objetivo. Los ítems fueron sometidos al análisis de expertos (N=3) y la análisis semántica (N=16). Concordancia entre jueces fueron analizados por el índice de concordancia (IC) y el coeficiente Kappa. Los datos del análisis semántico fueran analizados cualitativamente. Ítems que mostraron menos de 50% de IC fueron excluidos. Después de esta exclusión, los 145 ítems que quedaron presentaron acuerdo general moderado (k=0,51; p<,05) y índice de concordancia satisfactorio (75%). Se concluye que la comprensión de los componentes de la atención plena es inconsistente entre los expertos. Sin embargo, los ítems seleccionados son representaciones adecuadas del constructo, y también se mostraron comprensibles para el público objetivo, lo que sugiere la validez de contenido de la escala.A atenção plena é uma qualidade da consciência que surge ao prestar atenção, de forma intencional e com uma postura de não julgamento, às experiências que surgem no momento presente. Os objetivos deste estudo foram de verificar a pertinência dos itens para avaliar atenção plena, em relação ao modelo conceitual proposto, e analisar a clareza dos itens para o público alvo. Os itens foram submetidos à análise de juízes (N=3) e análise semântica (N=16). A concordância entre os juízes foi analisada pelo índice de concordância (IC) e pelo coeficiente Kappa. A análise semântica recebeu tratamento qualitativo. Excluíram-se os itens que apresentaram IC inferior a 50%. Após esta exclusão, os 145 itens que restaram apresentaram concordância geral moderada (k=0,51; p<,05) e índice de concordância satisfatório (75%). Conclui-se que a compreensão dos fatores da atenção plena é divergente entre os especialistas. Entretanto, os itens selecionados constituíram representações adequadas do construto e também mostraram-se compreensíveis para o público alvo, sugerindo validade de conteúdo para a escala.Universidade Estadual de Londrina2018-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/2813010.5433/2236-6407.2018v9n3p102Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 9 n. 3 (2018); 102-1222236-6407reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologiainstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/28130/24373Copyright (c) 2018 Estudos Interdisciplinares em Psicologiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Jeferson GervasioNunes, Carlos Henrique Sancineto da SilvaNunes, Maiana Farias de OliveiraBianchi, Maria LuizaKotzias, Mônica MonteiroMaesima, Giovania Mitie2022-11-24T13:25:49Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28130Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eipPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/oai||revistaeip@uel.br2236-64072236-6407opendoar:2022-11-24T13:25:49Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Evidence of content validity for a measure of mindfulness Validez de contenido de la medida de mindfulness Evidência de validade de conteúdo de uma medida de atenção plena |
title |
Evidence of content validity for a measure of mindfulness |
spellingShingle |
Evidence of content validity for a measure of mindfulness Pires, Jeferson Gervasio psychological tests mindfulness positive psychology pruebas psicológicas atención plena psicología positiva testes psicológicos atenção plena psicologia positiva |
title_short |
Evidence of content validity for a measure of mindfulness |
title_full |
Evidence of content validity for a measure of mindfulness |
title_fullStr |
Evidence of content validity for a measure of mindfulness |
title_full_unstemmed |
Evidence of content validity for a measure of mindfulness |
title_sort |
Evidence of content validity for a measure of mindfulness |
author |
Pires, Jeferson Gervasio |
author_facet |
Pires, Jeferson Gervasio Nunes, Carlos Henrique Sancineto da Silva Nunes, Maiana Farias de Oliveira Bianchi, Maria Luiza Kotzias, Mônica Monteiro Maesima, Giovania Mitie |
author_role |
author |
author2 |
Nunes, Carlos Henrique Sancineto da Silva Nunes, Maiana Farias de Oliveira Bianchi, Maria Luiza Kotzias, Mônica Monteiro Maesima, Giovania Mitie |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pires, Jeferson Gervasio Nunes, Carlos Henrique Sancineto da Silva Nunes, Maiana Farias de Oliveira Bianchi, Maria Luiza Kotzias, Mônica Monteiro Maesima, Giovania Mitie |
dc.subject.por.fl_str_mv |
psychological tests mindfulness positive psychology pruebas psicológicas atención plena psicología positiva testes psicológicos atenção plena psicologia positiva |
topic |
psychological tests mindfulness positive psychology pruebas psicológicas atención plena psicología positiva testes psicológicos atenção plena psicologia positiva |
description |
Mindfulness is a quality of awareness that arises by paying attention, intentionally and with a non-judgmental stance, to the experiences that arise in the present moment. This study aimed to investigate the relevance of the items for assessing mindfulness in relation to the conceptual model and to analyse items’ transparency for the target-population. Items were submitted to expert (N=3) and semantic (N=16) analyses. Agreements between pairs of experts were assessed through the concordance index (CI) and kappa coefficient. Data from semantic analysis received qualitative treatment. Items that received CI lower than 50% were excluded. After this exclusion, the 145 items that remained presented moderated general agreement between experts (k=.51, p<.05) and satisfactory concordance index (75%). We conclude that the comprehension of the components of mindfulness is divergent among specialists. However, the retained items seem to represent adequately their correspondent construct and to be understandable for the target-population, suggesting content validity evidences for the scale. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/28130 10.5433/2236-6407.2018v9n3p102 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/28130 |
identifier_str_mv |
10.5433/2236-6407.2018v9n3p102 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/28130/24373 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos Interdisciplinares em Psicologia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Estudos Interdisciplinares em Psicologia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 9 n. 3 (2018); 102-122 2236-6407 reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologia instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Estudos Interdisciplinares em Psicologia |
collection |
Estudos Interdisciplinares em Psicologia |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeip@uel.br |
_version_ |
1799306108351807488 |