Psychological assessment: Past, present and future

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cescon, Luciana França
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Interdisciplinares em Psicologia
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/15042
Resumo: This paper aims to contribute to the discussion of the issue of psychological assessment that is done today and to be carried out in the 21st century, having as main point the contributions that the Socio-Historical Psychology has brought, as well as challenges to overcome for a practice increasingly transforming within the social context. We believe that the psychological evaluation used within a process to consider in its analysis the social and historical factors that affect people's lives can contribute to strengthening the potential and empower them. Using the data obtained in psychological assessment constructively, as an information tool and transformation, the subjects may have access to the necessary tools to cope with their difficulties, from the psychological evaluation to contribute significantly to the consolidation of human rights and with the identity of individuals.
id UEL-9_8e5c06612ece588dfb045563abe64529
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15042
network_acronym_str UEL-9
network_name_str Estudos Interdisciplinares em Psicologia
repository_id_str
spelling Psychological assessment: Past, present and futureEvaluación psicológica: Pasado, presente y futuroAvaliação psicológica: Passado, presente e futuropsychological assessmentsocio-historical psychologyevaluación psicológicapsicología socio-históricaavaliação psicológicapsicologia sócio-históricaThis paper aims to contribute to the discussion of the issue of psychological assessment that is done today and to be carried out in the 21st century, having as main point the contributions that the Socio-Historical Psychology has brought, as well as challenges to overcome for a practice increasingly transforming within the social context. We believe that the psychological evaluation used within a process to consider in its analysis the social and historical factors that affect people's lives can contribute to strengthening the potential and empower them. Using the data obtained in psychological assessment constructively, as an information tool and transformation, the subjects may have access to the necessary tools to cope with their difficulties, from the psychological evaluation to contribute significantly to the consolidation of human rights and with the identity of individuals.Este artículo tiene como objetivo contribuir a la discusión de la cuestión de la evaluación psicológica que se hace hoy y que se llevará a cabo en el siglo XXI, teniendo como punto principal de las aportaciones que la psicología socio-histórica ha traído, así como los retos que hay que superar una práctica cada vez más de transformación en el contexto social. Creemos que la evaluación psicológica utilizada dentro de un proceso para considerar en su análisis de los factores históricos y sociales que afectan la vida de las personas puede contribuir a reforzar el potencial y la autonomía de ellos. Con los datos obtenidos en la evaluación psicológica de manera constructiva, como herramienta de información y de transformación, los sujetos atendidos pueden tener acceso a las herramientas necesarias para hacer frente a sus dificultades, a partir de la evaluación psicológica para contribuir significativamente a la consolidación de los derechos humanos y con la identidad de los individuos.O presente artigo tem como objetivo contribuir para a discussão da questão da avaliação psicológica que se faz hoje e a que se deseja realizar no século XXI, tendo como ponto principal as contribuições que a Psicologia Sócio-Histórica tem trazido, bem como os desafios a serem superados para uma prática cada vez mais transformadora dentro do contexto social. Acreditamos que a avaliação psicológica utilizada dentro de um processo que considere em sua análise os fatores sociais e históricos que afetam a vida das pessoas possa contribuir para o fortalecimento das potencialidades e autonomia das mesmas. Utilizando os dados obtidos na avaliação psicológica de forma construtiva, como ferramenta de informação e transformação, os sujeitos atendidos podem ter acesso a instrumentos necessários para o enfrentamento de suas dificuldades, passando a avaliação psicológica a contribuir de forma significativa para a consolidação dos direitos humanos e o respeito à identidade dos indivíduos.Universidade Estadual de Londrina2013-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/1504210.5433/2236-6407.2013v4n1p99Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 4 n. 1 (2013); 99-1092236-6407reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologiainstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/15042/13274Copyright (c) 2013 Estudos Interdisciplinares em Psicologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessCescon, Luciana França2020-08-03T22:36:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15042Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eipPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/oai||revistaeip@uel.br2236-64072236-6407opendoar:2020-08-03T22:36:03Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Psychological assessment: Past, present and future
Evaluación psicológica: Pasado, presente y futuro
Avaliação psicológica: Passado, presente e futuro
title Psychological assessment: Past, present and future
spellingShingle Psychological assessment: Past, present and future
Cescon, Luciana França
psychological assessment
socio-historical psychology
evaluación psicológica
psicología socio-histórica
avaliação psicológica
psicologia sócio-histórica
title_short Psychological assessment: Past, present and future
title_full Psychological assessment: Past, present and future
title_fullStr Psychological assessment: Past, present and future
title_full_unstemmed Psychological assessment: Past, present and future
title_sort Psychological assessment: Past, present and future
author Cescon, Luciana França
author_facet Cescon, Luciana França
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cescon, Luciana França
dc.subject.por.fl_str_mv psychological assessment
socio-historical psychology
evaluación psicológica
psicología socio-histórica
avaliação psicológica
psicologia sócio-histórica
topic psychological assessment
socio-historical psychology
evaluación psicológica
psicología socio-histórica
avaliação psicológica
psicologia sócio-histórica
description This paper aims to contribute to the discussion of the issue of psychological assessment that is done today and to be carried out in the 21st century, having as main point the contributions that the Socio-Historical Psychology has brought, as well as challenges to overcome for a practice increasingly transforming within the social context. We believe that the psychological evaluation used within a process to consider in its analysis the social and historical factors that affect people's lives can contribute to strengthening the potential and empower them. Using the data obtained in psychological assessment constructively, as an information tool and transformation, the subjects may have access to the necessary tools to cope with their difficulties, from the psychological evaluation to contribute significantly to the consolidation of human rights and with the identity of individuals.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/15042
10.5433/2236-6407.2013v4n1p99
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/15042
identifier_str_mv 10.5433/2236-6407.2013v4n1p99
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/15042/13274
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2013 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2013 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 4 n. 1 (2013); 99-109
2236-6407
reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologia
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Estudos Interdisciplinares em Psicologia
collection Estudos Interdisciplinares em Psicologia
repository.name.fl_str_mv Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeip@uel.br
_version_ 1799306107754119168