Empathy and emotional perception in Psychology students and psychotherapists

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Palhoco, Ana Rita
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Afonso, Maria João
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Interdisciplinares em Psicologia
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/10823
Resumo: This research project aimed the study of the empathic ability and the perception of primary emotions, both in students and psychotherapists at the Faculty of Psychology, University of Lisbon. To assess these variables two tests were used: the first Portuguese experimental version of the Test de Empatía Cognitiva y Afectiva (TECA), translated and adapted as part of this study, and the Teste de Percepção de Emoções Primárias (PEP), developed at the University of San Francisco (Brazil). The intent was to ascertain if these abilities may be developed through academic teaching or only by practice, whereby it was assessed in a sample of 113 participants. It was found that cognitive empathy is higher in individuals with better knowledge and experience, that emotional empathy is positively (but not significantly) correlated with the perception of emotions and that there is evidence of a certain degree of independence between the two types of empathy (cognitive and emotional).
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spelling Empathy and emotional perception in Psychology students and psychotherapistsLa empatía y la percepción de emociones en estudiantes de Psicologia y psicoterapeutasA empatia e a percepção de emoções em estudantes de Psicologia e psicoterapeutasempathyperception of primary emotionspsychotherapyempatíapercepción de emociones primariaspsicoterapiaempatiapercepção de emoções primáriaspsicoterapiaThis research project aimed the study of the empathic ability and the perception of primary emotions, both in students and psychotherapists at the Faculty of Psychology, University of Lisbon. To assess these variables two tests were used: the first Portuguese experimental version of the Test de Empatía Cognitiva y Afectiva (TECA), translated and adapted as part of this study, and the Teste de Percepção de Emoções Primárias (PEP), developed at the University of San Francisco (Brazil). The intent was to ascertain if these abilities may be developed through academic teaching or only by practice, whereby it was assessed in a sample of 113 participants. It was found that cognitive empathy is higher in individuals with better knowledge and experience, that emotional empathy is positively (but not significantly) correlated with the perception of emotions and that there is evidence of a certain degree of independence between the two types of empathy (cognitive and emotional).La presente investigación tuvo el objetivo de estudiar la empatía e la capacidad de reconocer emociones primarias, en estudiantes de psicología y en psicoterapeutas, de la Facultad de Psicología de la Universidad de Lisboa. Para medir los constructos en estudio se ha utilizado la primera versión experimental portuguesa del Test de Empatía Cognitiva y Afectiva (TECA), traducida y adaptada en la presente investigación, y el Teste de Percepção de Emoções Primárias (PEP), construido en la Universidad de San Francisco (Brasil). Se intentó averiguar si las competencias referidas anteriormente se desarrollan con la formación académica o solamente con la experiencia práctica, y para eso se recorrió à su evaluación, en una muestra de 113 participantes. Se ha encontrado que la empatía cognitiva es superior en los sujetos que tienen mayor formación y experiencia, que la empatía emocional es positivamente (pero no significativamente) correlacionada con la percepción de emociones, y que existe algún grado de independencia entre los dos tipos de empatía (cognitiva y emocional).A presente investigação teve como objectivo estudar a empatia e a capacidade de percepção de emoções primárias em estudantes de Psicologia e psicoterapeutas da Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa. Para medir os construtos em estudo, recorreu-se à primeira versão experimental portuguesa do Test de Empatía Cognitiva y Afectiva (TECA), traduzida e adaptada na presente investigação, e ao Teste de Percepção de Emoções Primárias (PEP), construído na Universidade de São Francisco (Brasil). Procurou-se averiguar em que medida as competências supramencionadas são desenvolvidas na formação académica ou apenas através da experiência prática, pelo que se recorreu à sua avaliação, numa amostra de 113 participantes. Verificou-se que a empatia cognitiva é superior nos sujeitos com maior formação e experiência, que a empatia emocional está positivamente (porém não significativamente) correlacionada com a percepção de emoções, e que os dois tipos de empatia (cognitiva e emocional) apresentam algum grau de independência entre si.Universidade Estadual de Londrina2011-02-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/1082310.5433/2236-6407.2011v2n2p133Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 2 n. 2 (2011); 133-1532236-6407reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologiainstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/10823/9549Copyright (c) 2011 Estudos Interdisciplinares em Psicologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessPalhoco, Ana RitaAfonso, Maria João2020-07-17T23:00:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10823Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eipPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/oai||revistaeip@uel.br2236-64072236-6407opendoar:2020-07-17T23:00:37Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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