Análise da eficácia do programa de bolsas de estudo para o ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3102 |
Resumo: | This paper investigates the effectiveness of the Program Scholarships for High School as a form of inclusive education policy in FASFIL - Foundations and Nonprofit Associations . The methodology applied in the research was the main quantitative , which included data collection on documentary analysis , indexes referring to the students as to the Truancy , School Performance and Approval internal (global average) and external ( specifically in the vestibular - EMU State University of Maringá ) and repetition rate , between 2010 and 2011 . A survey of the socioeconomic profile of households served and identified elements of social vulnerability benefited students was conducted . Performed literature search and qualitative secondary method . The study was performed with whole universe of scholarship and non scholarship students of the Third Year of High School said FASFIL . If condone - the theory that access to education and especially the Middle School is one of the paths to the idealized full citizenship and social transformation . In this sense , revealed a paradoxical hypothesis that: 1) The scholarship program is researched a better chance of inclusion in the student's lower income to Public Higher Education for better prepares you ( in theory ) to access the vestibular system general competition and 2 ) the contradictions found in legislation , mischaracterize the inclusive nature of the program through exclusive features. |
id |
UEM-10_01c580703a01c0de845f7c7dd8a7f02d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3102 |
network_acronym_str |
UEM-10 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise da eficácia do programa de bolsas de estudo para o ensino médioFundações e associações sem fins lucrativosPolíticas públicasAssistência socialPolítica de inclusãoPrograma de bolsas de estudoEnsino médioEducaçãoBrasil.FASFILInclusion policyProgram scholarships for high schoolBrazil.Ciências HumanasSociologiaThis paper investigates the effectiveness of the Program Scholarships for High School as a form of inclusive education policy in FASFIL - Foundations and Nonprofit Associations . The methodology applied in the research was the main quantitative , which included data collection on documentary analysis , indexes referring to the students as to the Truancy , School Performance and Approval internal (global average) and external ( specifically in the vestibular - EMU State University of Maringá ) and repetition rate , between 2010 and 2011 . A survey of the socioeconomic profile of households served and identified elements of social vulnerability benefited students was conducted . Performed literature search and qualitative secondary method . The study was performed with whole universe of scholarship and non scholarship students of the Third Year of High School said FASFIL . If condone - the theory that access to education and especially the Middle School is one of the paths to the idealized full citizenship and social transformation . In this sense , revealed a paradoxical hypothesis that: 1) The scholarship program is researched a better chance of inclusion in the student's lower income to Public Higher Education for better prepares you ( in theory ) to access the vestibular system general competition and 2 ) the contradictions found in legislation , mischaracterize the inclusive nature of the program through exclusive features.Este trabalho investiga sobre a eficácia do Programa de Bolsas de Estudos para o Ensino Médio como modalidade de política inclusiva educacional numa FASFIL- Fundações e Associações Sem Fins Lucrativos. A metodologia aplicada na pesquisa como principal foi a quantitativa, a qual contou com coleta de dados em análise documental, referente aos índices dos alunos quanto à Evasão escolar, Rendimento escolar e Aprovação interna (média global) e externa (especificamente nos vestibulares da UEM- Universidade Estadual de Maringá) e índice de repetência, no período de 2010 e 2011. Foi realizado um levantamento do perfil socioeconômico das famílias dos alunos beneficiados atendidos e identificados elementos de vulnerabilidade social. Realizada pesquisa bibliográfica como método secundário qualitativo. O estudo foi realizado com todo universo de alunos bolsistas e não bolsistas, do Terceiro Ano do Ensino Médio da referida FASFIL. Compactua-se da teoria de que o acesso a Educação e principalmente ao Ensino Médio é um dos caminhos, para a idealizada cidadania plena e transformação social. Nesse sentido, evidenciou-se a hipótese paradoxal, que : 1) O programa de bolsa pesquisado representa uma melhor possibilidade de inclusão no acesso do aluno de baixa renda ao Ensino Superior Público por melhor prepara-lo (em teoria) para o vestibular no regime geral de concorrência e 2) As contradições encontradas na legislação, descaracterizam o caráter inclusivo do Programa através de características excludentes.166 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Ciências SociaisUEMMaringá, PRCentro de Ciências Humanas, Letras e ArtesGeovanio Edervaldo RossatoMaria Aparecida Barbosa Carneiro - UEPBAntonio Ozai da Silva - UEMDoronin, Juliana de Aquino Fonseca2018-04-13T17:59:00Z2018-04-13T17:59:00Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3102porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-13T17:59:00Zoai:localhost:1/3102Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:56:13.000139Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise da eficácia do programa de bolsas de estudo para o ensino médio |
title |
Análise da eficácia do programa de bolsas de estudo para o ensino médio |
spellingShingle |
Análise da eficácia do programa de bolsas de estudo para o ensino médio Doronin, Juliana de Aquino Fonseca Fundações e associações sem fins lucrativos Políticas públicas Assistência social Política de inclusão Programa de bolsas de estudo Ensino médio Educação Brasil. FASFIL Inclusion policy Program scholarships for high school Brazil. Ciências Humanas Sociologia |
title_short |
Análise da eficácia do programa de bolsas de estudo para o ensino médio |
title_full |
Análise da eficácia do programa de bolsas de estudo para o ensino médio |
title_fullStr |
Análise da eficácia do programa de bolsas de estudo para o ensino médio |
title_full_unstemmed |
Análise da eficácia do programa de bolsas de estudo para o ensino médio |
title_sort |
Análise da eficácia do programa de bolsas de estudo para o ensino médio |
author |
Doronin, Juliana de Aquino Fonseca |
author_facet |
Doronin, Juliana de Aquino Fonseca |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Geovanio Edervaldo Rossato Maria Aparecida Barbosa Carneiro - UEPB Antonio Ozai da Silva - UEM |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Doronin, Juliana de Aquino Fonseca |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fundações e associações sem fins lucrativos Políticas públicas Assistência social Política de inclusão Programa de bolsas de estudo Ensino médio Educação Brasil. FASFIL Inclusion policy Program scholarships for high school Brazil. Ciências Humanas Sociologia |
topic |
Fundações e associações sem fins lucrativos Políticas públicas Assistência social Política de inclusão Programa de bolsas de estudo Ensino médio Educação Brasil. FASFIL Inclusion policy Program scholarships for high school Brazil. Ciências Humanas Sociologia |
description |
This paper investigates the effectiveness of the Program Scholarships for High School as a form of inclusive education policy in FASFIL - Foundations and Nonprofit Associations . The methodology applied in the research was the main quantitative , which included data collection on documentary analysis , indexes referring to the students as to the Truancy , School Performance and Approval internal (global average) and external ( specifically in the vestibular - EMU State University of Maringá ) and repetition rate , between 2010 and 2011 . A survey of the socioeconomic profile of households served and identified elements of social vulnerability benefited students was conducted . Performed literature search and qualitative secondary method . The study was performed with whole universe of scholarship and non scholarship students of the Third Year of High School said FASFIL . If condone - the theory that access to education and especially the Middle School is one of the paths to the idealized full citizenship and social transformation . In this sense , revealed a paradoxical hypothesis that: 1) The scholarship program is researched a better chance of inclusion in the student's lower income to Public Higher Education for better prepares you ( in theory ) to access the vestibular system general competition and 2 ) the contradictions found in legislation , mischaracterize the inclusive nature of the program through exclusive features. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2018-04-13T17:59:00Z 2018-04-13T17:59:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3102 |
url |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3102 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais UEM Maringá, PR Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais UEM Maringá, PR Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801841404324872192 |