Uma proposta de educação para o campo : Casa Familiar Rural Padre Haruo Sasaki
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4497 |
Resumo: | It is said for a long time in the estimated theoreticians of grades to school resumes, for developing a pedagogical practice related to knowledge historically constructed for the society and toward the reality lived for the students. The Brazilian educational trajectory, particularly of the agricultural population, reveals historically abandoned, due to few referring experiences to this statement. The implantation of the neoliberal educational politics, in fact, is against of this principle, therefore the universalization of education, seen as advance in the last years, did not guarantee the improvement of the quality of education and, the investments in the education are limited and insufficient for a reorganization of the form resume to take care of the real necessities of the students, particularly of the agricultural schools. Perhaps the pedagogy of the alternation, object of this research, is an exception. It aims to analyze the peculiarities of this proposal in the state of Paraná, especially in the city of Sapopema, and study how this form of curricular organization influences the pedagogical practice and the improvement of the quality of students' life guaranteeing them the staying in the agricultural life and access the new technologies and the citizenship, through actions that search for changes in the reality, according to a sustainable development in familiar agriculture. |
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Uma proposta de educação para o campo : Casa Familiar Rural Padre Haruo SasakiPedagogia da alternânciaEducação no campoCurriculoPolíticas educacionaisParaná (Estado)Brazil.Pedagogy of the alternation; resume; education in the field; educational politicsBrazil.Ciências Exatas e da TerraMatemáticaIt is said for a long time in the estimated theoreticians of grades to school resumes, for developing a pedagogical practice related to knowledge historically constructed for the society and toward the reality lived for the students. The Brazilian educational trajectory, particularly of the agricultural population, reveals historically abandoned, due to few referring experiences to this statement. The implantation of the neoliberal educational politics, in fact, is against of this principle, therefore the universalization of education, seen as advance in the last years, did not guarantee the improvement of the quality of education and, the investments in the education are limited and insufficient for a reorganization of the form resume to take care of the real necessities of the students, particularly of the agricultural schools. Perhaps the pedagogy of the alternation, object of this research, is an exception. It aims to analyze the peculiarities of this proposal in the state of Paraná, especially in the city of Sapopema, and study how this form of curricular organization influences the pedagogical practice and the improvement of the quality of students' life guaranteeing them the staying in the agricultural life and access the new technologies and the citizenship, through actions that search for changes in the reality, according to a sustainable development in familiar agriculture.Há muito se fala, nos pressupostos teóricos dos currículos escolares, em se desenvolver uma prática pedagógica voltada para o saber historicamente construído pela sociedade e para a realidade vivenciada pelo aluno. A trajetória educacional brasileira, particularmente a da população rural, mostra-se historicamente abandonada, já que são poucas as experiências referentes a esse enunciado. A implantação das políticas educacionais neoliberais, na verdade, vai na contramão desse princípio, pois a universalização do ensino, visto como avanço nos últimos anos, não garantiu a melhoria da qualidade do ensino e, os investimentos na educação são limitados e insuficientes para uma reorganização do currículo de forma a atender às reais necessidades dos alunos, particularmente os das escolas rurais. Talvez uma exceção seja a pedagogia da alternância, objeto desta pesquisa, que visa analisar as peculiaridades dessa proposta no Estado do Paraná, especialmente no município de Sapopema, e estudar até que ponto essa forma de organização curricular influencia a prática pedagógica e a melhoria da qualidade de vida dos alunos, garantindo-lhes a permanência no meio rural e acesso às novas tecnologias e à cidadania, mediante ações que fomentem mudanças na realidade local, a partir de um desenvolvimento sustentável pautado na agricultura familiar.115 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de MatemáticaUEMMaringáCentro de Ciências ExatasMaria das Graças de LimaPolônia Altoé Fusinato - UEMJorge Ulises Guerra Villalobos - UEMRuth Youko Tsukamoto - UELAlexandre, Bruno Henrique Gomes2018-04-23T19:22:47Z2018-04-23T19:22:47Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4497porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-23T19:22:47Zoai:localhost:1/4497Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:39.908423Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
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