Alinhamento estratégico das atividades de marketing nas indústrias da região metropolitana de Londrina associadas a FIEP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha Neto, Renato da
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3205
Resumo: This study aimed to ascertain the level of strategic alignment of the marketing area and its activities in the industries of the metropolitan area of Londrina associated with the Federation of Industries of Paraná (FIEP). Thus, defines the strategic alignment for this work, as the consistency between its strategy and external environment and internal organization. This work still part of the premise of a study of the effectiveness of implementation and strategic alignment in the systemic approach. Regarding marketing activities, the study aims to observe five specified activities, and these, marketing organization, marketing information system, segmentation and positioning, marketing mix and strategic marketing planning. Regarding methodology, the research is classified as descriptive, quantitative and cross. The application came from a sample of 88 companies belonging to the register of FIEP. As to conclusions, we highlight the existence of a median line marketing activities, however, with increasing the level of alignment, it also increases the performance of marketing activities. There is equally the limited availability of enterprises in the marketing department, however, with the implementation of activities often in those departments. Although it may be mentioned the low use of marketing activities in industries, so that they are significantly associated with the existence of a specific marketing department.
id UEM-10_3c6edc4c0ef7ddf70e3b2c4349e968b2
oai_identifier_str oai:localhost:1/3205
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Alinhamento estratégico das atividades de marketing nas indústrias da região metropolitana de Londrina associadas a FIEPMarketingAlinhamento estratégicoAtividades de marketingFIEPSistemasIndústriasMarketing e estratégiasCompetências em marketingAlianças estratégicasNegóciosLondrinaParaná (Estado)Brasil.Strategic alignmentMarketing activitiesFIEPSystemsLondrinaParanáStateBrasil.Ciências Sociais AplicadasAdministraçãoThis study aimed to ascertain the level of strategic alignment of the marketing area and its activities in the industries of the metropolitan area of Londrina associated with the Federation of Industries of Paraná (FIEP). Thus, defines the strategic alignment for this work, as the consistency between its strategy and external environment and internal organization. This work still part of the premise of a study of the effectiveness of implementation and strategic alignment in the systemic approach. Regarding marketing activities, the study aims to observe five specified activities, and these, marketing organization, marketing information system, segmentation and positioning, marketing mix and strategic marketing planning. Regarding methodology, the research is classified as descriptive, quantitative and cross. The application came from a sample of 88 companies belonging to the register of FIEP. As to conclusions, we highlight the existence of a median line marketing activities, however, with increasing the level of alignment, it also increases the performance of marketing activities. There is equally the limited availability of enterprises in the marketing department, however, with the implementation of activities often in those departments. Although it may be mentioned the low use of marketing activities in industries, so that they are significantly associated with the existence of a specific marketing department.Este trabalho teve como objetivo verificar o nível de alinhamento estratégico da área de marketing e suas atividades nas indústrias da região metropolitana de Londrina associadas à Federação das Indústrias do Estado do Paraná (FIEP). Dessa maneira, define-se o alinhamento estratégico para este trabalho, como a consistência entre sua estratégia e o ambiente externo e interno da organização. Parte ainda da premissa de um estudo da eficácia da implementação e do alinhamento estratégico sob o enfoque sistêmico. Em relação as atividades de marketing, o estudo busca observar cinco atividades específicas, sendo estas, organização de marketing, sistema de informações de marketing, segmentação e posicionamento, composto de marketing e planejamento estratégico de marketing. Em relação à metodologia, a pesquisa se classifica como descritiva, quantitativa e transversal. A aplicação ocorreu junto a uma amostra de 88 empresas pertencentes ao cadastro da FIEP. Quanto às conclusões, destaca-se a existência de um alinhamento mediano das atividades de marketing, entretanto, conforme aumenta o nível de alinhamento, aumenta também a execução das atividades de marketing. Observa-se ainda a existência limitada de departamento de marketing nas empresas, entretanto, sendo a execução das atividades com freqüência nesses departamentos. Ainda pode-se mencionar a baixa utilização das atividades de marketing nas indústrias, de modo que estas são associadas de maneira significativa a existência de um departamento de marketing específico.136 fUniversidade Estadual de Maringá. Departamento de Administração. Programa de Pós-Graduação em AdministraçãoBrasilPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoUEMMaringá, PRDepartamento de AdministraçãoMário Nei PacagnanLuciano Munck - UELJuarez Paulo Tridapalli - UELRocha Neto, Renato da2018-04-13T18:44:29Z2018-04-13T18:44:29Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3205porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-13T18:44:29Zoai:localhost:1/3205Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:56:19.789253Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Alinhamento estratégico das atividades de marketing nas indústrias da região metropolitana de Londrina associadas a FIEP
title Alinhamento estratégico das atividades de marketing nas indústrias da região metropolitana de Londrina associadas a FIEP
spellingShingle Alinhamento estratégico das atividades de marketing nas indústrias da região metropolitana de Londrina associadas a FIEP
Rocha Neto, Renato da
Marketing
Alinhamento estratégico
Atividades de marketing
FIEP
Sistemas
Indústrias
Marketing e estratégias
Competências em marketing
Alianças estratégicas
Negócios
Londrina
Paraná (Estado)
Brasil.
Strategic alignment
Marketing activities
FIEP
Systems
Londrina
Paraná
State
Brasil.
Ciências Sociais Aplicadas
Administração
title_short Alinhamento estratégico das atividades de marketing nas indústrias da região metropolitana de Londrina associadas a FIEP
title_full Alinhamento estratégico das atividades de marketing nas indústrias da região metropolitana de Londrina associadas a FIEP
title_fullStr Alinhamento estratégico das atividades de marketing nas indústrias da região metropolitana de Londrina associadas a FIEP
title_full_unstemmed Alinhamento estratégico das atividades de marketing nas indústrias da região metropolitana de Londrina associadas a FIEP
title_sort Alinhamento estratégico das atividades de marketing nas indústrias da região metropolitana de Londrina associadas a FIEP
author Rocha Neto, Renato da
author_facet Rocha Neto, Renato da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Mário Nei Pacagnan
Luciano Munck - UEL
Juarez Paulo Tridapalli - UEL
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha Neto, Renato da
dc.subject.por.fl_str_mv Marketing
Alinhamento estratégico
Atividades de marketing
FIEP
Sistemas
Indústrias
Marketing e estratégias
Competências em marketing
Alianças estratégicas
Negócios
Londrina
Paraná (Estado)
Brasil.
Strategic alignment
Marketing activities
FIEP
Systems
Londrina
Paraná
State
Brasil.
Ciências Sociais Aplicadas
Administração
topic Marketing
Alinhamento estratégico
Atividades de marketing
FIEP
Sistemas
Indústrias
Marketing e estratégias
Competências em marketing
Alianças estratégicas
Negócios
Londrina
Paraná (Estado)
Brasil.
Strategic alignment
Marketing activities
FIEP
Systems
Londrina
Paraná
State
Brasil.
Ciências Sociais Aplicadas
Administração
description This study aimed to ascertain the level of strategic alignment of the marketing area and its activities in the industries of the metropolitan area of Londrina associated with the Federation of Industries of Paraná (FIEP). Thus, defines the strategic alignment for this work, as the consistency between its strategy and external environment and internal organization. This work still part of the premise of a study of the effectiveness of implementation and strategic alignment in the systemic approach. Regarding marketing activities, the study aims to observe five specified activities, and these, marketing organization, marketing information system, segmentation and positioning, marketing mix and strategic marketing planning. Regarding methodology, the research is classified as descriptive, quantitative and cross. The application came from a sample of 88 companies belonging to the register of FIEP. As to conclusions, we highlight the existence of a median line marketing activities, however, with increasing the level of alignment, it also increases the performance of marketing activities. There is equally the limited availability of enterprises in the marketing department, however, with the implementation of activities often in those departments. Although it may be mentioned the low use of marketing activities in industries, so that they are significantly associated with the existence of a specific marketing department.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2018-04-13T18:44:29Z
2018-04-13T18:44:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3205
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá. Departamento de Administração. Programa de Pós-Graduação em Administração
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Administração
UEM
Maringá, PR
Departamento de Administração
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá. Departamento de Administração. Programa de Pós-Graduação em Administração
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Administração
UEM
Maringá, PR
Departamento de Administração
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801841405387079680