Equações diofantinas : um projeto para a sala de aula e o uso do Geogebra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alexandre Hungaro Vansan
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/5537
Resumo: The study of Theory of Numbers here in this dissertation aims to study some properties of integer multiples or divisors , emphasizing issues related to divisibility. Which will be of great importance for studies on the Diophantine equations, which in turn provide applications for use GEOGEBRA software. The Diophantine equations are algebraic equations that show the solution set of integers, which in this paper we will discuss the Linear Diophantine Equations with two unknowns of the form ax + by = c, with a, b, c whole numbers, and Diophantine Equations of Second Order in the manner x² + ² = z², known to Pythagorean Tender. In which they are applied as an alternative way for students to find solutions to problems he faced during his school life. This work is intended to further training of teachers who are teaching in the elementary and high school, where he can find suggestions for activities that you can apply in the classroom, or even include in their lesson plan Diophantine equations, since here he will find a suggestion of teaching work plan to include in their classes
id UEM-10_474ac6493f60a2c4d275e9e94bf38e6d
oai_identifier_str oai:localhost:1/5537
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Equações diofantinas : um projeto para a sala de aula e o uso do GeogebraEquações diofantinasTeoria dos númerosMúltiplos divisoresTernas pitagóricasCiências Exatas e da TerraMatemáticaThe study of Theory of Numbers here in this dissertation aims to study some properties of integer multiples or divisors , emphasizing issues related to divisibility. Which will be of great importance for studies on the Diophantine equations, which in turn provide applications for use GEOGEBRA software. The Diophantine equations are algebraic equations that show the solution set of integers, which in this paper we will discuss the Linear Diophantine Equations with two unknowns of the form ax + by = c, with a, b, c whole numbers, and Diophantine Equations of Second Order in the manner x² + ² = z², known to Pythagorean Tender. In which they are applied as an alternative way for students to find solutions to problems he faced during his school life. This work is intended to further training of teachers who are teaching in the elementary and high school, where he can find suggestions for activities that you can apply in the classroom, or even include in their lesson plan Diophantine equations, since here he will find a suggestion of teaching work plan to include in their classesO estudo de Teoria dos Números visa aqui nesta dissertação estudar algumas propriedades dos números inteiros, como múltiplos e divisores, enfatizando questões ligadas à divisibilidade. A qual será de grande importância para os estudos das Equações Diofantinas, que por sua vez, fornecerão aplicações para o uso do software Geogebra. As Equações Diofantinas são equações algébricas que apresentam solução no conjunto dos números inteiros, onde neste trabalho vamos discutir as Equações Diofantinas Lineares com duas incógnitas da forma ax + by + c , com a, b, c números inteiros, e as Equações Diofantinas de Segunda Ordem da forma x² + y² = z², conhecidas por Ternas Pitagóricas. Em que elas são aplicadas como caminho alternativo para que o aluno encontre soluções de problemas que ele se depara durante sua vida escolar. Este trabalho destina-se a formação complementar de professores que estão na docência no Ensino Fundamental e Médio, onde ele poderá encontrar sugestões de atividades que poderá aplicar em sala de aula, ou até mesmo incluir em seu plano de aula as Equações Diofantinas, já que aqui ele encontrará uma sugestão de plano de trabalho docente para incluir em suas aulasBrasilDepartamento de MatemáticaPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT)UEMMaringá, PRCentro de Ciências ExatasJosiney Alves de SouzaSimão Nicolau Stelmastchuck - UnesparFábio Matheus Amorin Natali - UEMAlexandre Hungaro Vansan2019-09-20T17:43:15Z2019-09-20T17:43:15Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/5537porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2019-09-20T17:43:15Zoai:localhost:1/5537Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:58:40.521533Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Equações diofantinas : um projeto para a sala de aula e o uso do Geogebra
title Equações diofantinas : um projeto para a sala de aula e o uso do Geogebra
spellingShingle Equações diofantinas : um projeto para a sala de aula e o uso do Geogebra
Alexandre Hungaro Vansan
Equações diofantinas
Teoria dos números
Múltiplos divisores
Ternas pitagóricas
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
title_short Equações diofantinas : um projeto para a sala de aula e o uso do Geogebra
title_full Equações diofantinas : um projeto para a sala de aula e o uso do Geogebra
title_fullStr Equações diofantinas : um projeto para a sala de aula e o uso do Geogebra
title_full_unstemmed Equações diofantinas : um projeto para a sala de aula e o uso do Geogebra
title_sort Equações diofantinas : um projeto para a sala de aula e o uso do Geogebra
author Alexandre Hungaro Vansan
author_facet Alexandre Hungaro Vansan
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Josiney Alves de Souza
Simão Nicolau Stelmastchuck - Unespar
Fábio Matheus Amorin Natali - UEM
dc.contributor.author.fl_str_mv Alexandre Hungaro Vansan
dc.subject.por.fl_str_mv Equações diofantinas
Teoria dos números
Múltiplos divisores
Ternas pitagóricas
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
topic Equações diofantinas
Teoria dos números
Múltiplos divisores
Ternas pitagóricas
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
description The study of Theory of Numbers here in this dissertation aims to study some properties of integer multiples or divisors , emphasizing issues related to divisibility. Which will be of great importance for studies on the Diophantine equations, which in turn provide applications for use GEOGEBRA software. The Diophantine equations are algebraic equations that show the solution set of integers, which in this paper we will discuss the Linear Diophantine Equations with two unknowns of the form ax + by = c, with a, b, c whole numbers, and Diophantine Equations of Second Order in the manner x² + ² = z², known to Pythagorean Tender. In which they are applied as an alternative way for students to find solutions to problems he faced during his school life. This work is intended to further training of teachers who are teaching in the elementary and high school, where he can find suggestions for activities that you can apply in the classroom, or even include in their lesson plan Diophantine equations, since here he will find a suggestion of teaching work plan to include in their classes
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2019-09-20T17:43:15Z
2019-09-20T17:43:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/5537
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/5537
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Brasil
Departamento de Matemática
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT)
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Brasil
Departamento de Matemática
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT)
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813258680497340416