A escrita numérica por crianças surdas bilíngües
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
dARK ID: | ark:/35916/0013000006263 |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4387 |
Resumo: | This work intends to analyse how bilingual deaf children construct numerical writing; the factors and relations connected to it, as well as the hypothesis children have about this subject. The research is based on authors that deal with some aspects of numerical writing by hearing children. The information were collected through interviews with eleven deaf children from five to nine year olds in a special school for the deaf children. The method used in the interviews was the Piaget's critical-clinical. The results of this research show that deaf children have similar numerical writing hypothesis to those identified in hearing children. They also tell us that LIBRAS (Brazilians sign Language) is a fundamental factor in this construction so the school as a space where its use is continuous, can be considered as a very special place of promoting symbolic changes, necessary to these children's conceptual construction. |
id |
UEM-10_4bd7183ef323f9ec29b0e077980b155f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4387 |
network_acronym_str |
UEM-10 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository_id_str |
|
spelling |
A escrita numérica por crianças surdas bilíngüesEducação especialMatemáticaEducação de surdosEducação matemáticaEscrita numéricaBrasilMathematical educationNumerical writingEducation for the DeafBrazilCiências Exatas e da TerraMatemáticaThis work intends to analyse how bilingual deaf children construct numerical writing; the factors and relations connected to it, as well as the hypothesis children have about this subject. The research is based on authors that deal with some aspects of numerical writing by hearing children. The information were collected through interviews with eleven deaf children from five to nine year olds in a special school for the deaf children. The method used in the interviews was the Piaget's critical-clinical. The results of this research show that deaf children have similar numerical writing hypothesis to those identified in hearing children. They also tell us that LIBRAS (Brazilians sign Language) is a fundamental factor in this construction so the school as a space where its use is continuous, can be considered as a very special place of promoting symbolic changes, necessary to these children's conceptual construction.O presente estudo tem como objeto a construção da escrita numérica por crianças surdas bilíngües. O propósito é compreender como ocorre esta construção, os fatores e as relações nela implicados, bem como as hipóteses elaboradas pelas crianças acerca deste conhecimento. Este estudo tem como subsídio teóricometodológico trabalhos de autores que tratam de alguns aspectos da escrita numérica por crianças ouvintes. As informações foram coletadas por meio de entrevistas com onze crianças surdas de cinco a nove anos de idade, alunas de uma escola de Educação Especial de Surdos, mediante o emprego do método clínicocrítico piagetiano. Os resultados da pesquisa demonstram que a criança surda elabora hipóteses sobre a escrita numérica semelhantes às identificadas nas crianças ouvintes. Demonstram, ainda, que a LIBRAS (Língua Brasileira de Sinais) se constitui como um fator fundamental para a efetivação desta construção e aponta para o fato de ser a escola um espaço privilegiado para tal, dado que é nela que ocorre o uso constante desta língua, o que vem a favorecer as trocas simbólicas necessárias para a construção conceitual por estes sujeitos.226 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de MatemáticaUEMMaringáCentro de Ciências ExatasClélia Maria Ignatius NogueiraEliane Sebeika Rapchan [Co-orientadora] - UEMMaria Lucia Faria Moro - UFPR/PREdna de Lourdes Machado - UEMSilva, Márcia Cristina Amaral da2018-04-23T19:16:46Z2018-04-23T19:16:46Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4387ark:/35916/0013000006263porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-23T19:16:46Zoai:localhost:1/4387Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestrepositorio@uem.bropendoar:2018-04-23T19:16:46Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A escrita numérica por crianças surdas bilíngües |
title |
A escrita numérica por crianças surdas bilíngües |
spellingShingle |
A escrita numérica por crianças surdas bilíngües Silva, Márcia Cristina Amaral da Educação especial Matemática Educação de surdos Educação matemática Escrita numérica Brasil Mathematical education Numerical writing Education for the Deaf Brazil Ciências Exatas e da Terra Matemática |
title_short |
A escrita numérica por crianças surdas bilíngües |
title_full |
A escrita numérica por crianças surdas bilíngües |
title_fullStr |
A escrita numérica por crianças surdas bilíngües |
title_full_unstemmed |
A escrita numérica por crianças surdas bilíngües |
title_sort |
A escrita numérica por crianças surdas bilíngües |
author |
Silva, Márcia Cristina Amaral da |
author_facet |
Silva, Márcia Cristina Amaral da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Clélia Maria Ignatius Nogueira Eliane Sebeika Rapchan [Co-orientadora] - UEM Maria Lucia Faria Moro - UFPR/PR Edna de Lourdes Machado - UEM |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Márcia Cristina Amaral da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação especial Matemática Educação de surdos Educação matemática Escrita numérica Brasil Mathematical education Numerical writing Education for the Deaf Brazil Ciências Exatas e da Terra Matemática |
topic |
Educação especial Matemática Educação de surdos Educação matemática Escrita numérica Brasil Mathematical education Numerical writing Education for the Deaf Brazil Ciências Exatas e da Terra Matemática |
description |
This work intends to analyse how bilingual deaf children construct numerical writing; the factors and relations connected to it, as well as the hypothesis children have about this subject. The research is based on authors that deal with some aspects of numerical writing by hearing children. The information were collected through interviews with eleven deaf children from five to nine year olds in a special school for the deaf children. The method used in the interviews was the Piaget's critical-clinical. The results of this research show that deaf children have similar numerical writing hypothesis to those identified in hearing children. They also tell us that LIBRAS (Brazilians sign Language) is a fundamental factor in this construction so the school as a space where its use is continuous, can be considered as a very special place of promoting symbolic changes, necessary to these children's conceptual construction. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008 2018-04-23T19:16:46Z 2018-04-23T19:16:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4387 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/35916/0013000006263 |
url |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4387 |
identifier_str_mv |
ark:/35916/0013000006263 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática UEM Maringá Centro de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática UEM Maringá Centro de Ciências Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@uem.br |
_version_ |
1828297362408210432 |