Marketing social corporativo e empreendedorismo social : uma análise da atuação empresarial por meio de fundações e institutos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mattiello, Kerla
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3297
Resumo: Corporate social marketing is understood as an effective way of building the mark of a company or of their products and services, to reinforce, to demonstrate and to explicit corporate values, as well as to act socially through corporate investment in the community, visible especially through programs of social actions of long period, associates to the company and his/her mark. Such programs initially were implemented directly by the own companies. In spite of, in the last years a phenomenon of relevant character for the field of the entrepreneurship wakes up the attention: programs of social actions have been more and more developed through institutes and business foundations that are fruits of enterprising actions returned for the creation of new destined organizations her act socially in the third section. The study looked for to evidence the actions of corporate social marketing (MSC) of great companies Brazilian creators of institutes or business foundations through the analysis and description of the programs of MSC and if this practice can influence the initiative of undertaking institutes and business foundations. The method of research of the type survey was used and as instrument of collection of data the questionnaire. The work treats of that phenomenon still unexplored for entrepreneurship researchers and of marketing, whose magnitude can be observed through empiric evidences found in the extent of GIFE - Group Foundation, Institutes and Companies, group chosen as research focus.
id UEM-10_7ba5958d3c0311bc74ec1b74311ef541
oai_identifier_str oai:localhost:1/3297
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Marketing social corporativo e empreendedorismo social : uma análise da atuação empresarial por meio de fundações e institutosMarketing social corporativoEmpreendedorismo socialTerceiro setor. InstitutosFundações.Corporate social marketingSocial entrepreneurshipInstitutesFoundations.Ciências Sociais AplicadasAdministraçãoCorporate social marketing is understood as an effective way of building the mark of a company or of their products and services, to reinforce, to demonstrate and to explicit corporate values, as well as to act socially through corporate investment in the community, visible especially through programs of social actions of long period, associates to the company and his/her mark. Such programs initially were implemented directly by the own companies. In spite of, in the last years a phenomenon of relevant character for the field of the entrepreneurship wakes up the attention: programs of social actions have been more and more developed through institutes and business foundations that are fruits of enterprising actions returned for the creation of new destined organizations her act socially in the third section. The study looked for to evidence the actions of corporate social marketing (MSC) of great companies Brazilian creators of institutes or business foundations through the analysis and description of the programs of MSC and if this practice can influence the initiative of undertaking institutes and business foundations. The method of research of the type survey was used and as instrument of collection of data the questionnaire. The work treats of that phenomenon still unexplored for entrepreneurship researchers and of marketing, whose magnitude can be observed through empiric evidences found in the extent of GIFE - Group Foundation, Institutes and Companies, group chosen as research focus.Marketing social corporativo é entendido como um modo eficaz de construir a marca de uma empresa ou de seus produtos e serviços, reforçar, demonstrar e explicitar valores corporativos, bem como atuar socialmente através de investimento corporativo na comunidade, visível especialmente por meio de programas de ações sociais de longo prazo, associados à empresa e sua marca. Tais programas inicialmente foram implementados diretamente pelas próprias empresas. Não obstante, nos últimos anos um fenômeno de caráter relevante para o campo do empreendedorismo desperta a atenção: programas de ações sociais têm sido cada vez mais desenvolvidos por meio de institutos e fundações empresariais que são frutos de ações empreendedoras voltadas para a criação de novas organizações destinadas a atuarem socialmente no terceiro setor. O estudo buscou evidenciar as ações de marketing social corporativo (MSC) de grandes empresas brasileiras criadoras de institutos ou fundações empresariais através da análise e descrição dos programas de MSC e se esta prática pode influenciar a iniciativa de empreender institutos e fundações empresariais. Foi utilizado o método de pesquisa do tipo survey e como instrumento de coleta de dados o questionário. O trabalho trata desse fenômeno ainda inexplorado por pesquisadores de empreendedorismo e de marketing, cuja magnitude pode ser observada por meio de evidências empíricas encontradas no âmbito do GIFE - Grupo Fundação, Institutos e Empresas, grupo este escolhido como foco de pesquisa.119 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoUEMMaringáDepartamento de AdministraçãoFrancisco Giovanni David VieiraHilka Vier Machado - UEMIsolde Terezinha Santos Previdelli - UEMMattiello, Kerla2018-04-13T18:48:35Z2018-04-13T18:48:35Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3297porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-13T18:48:35Zoai:localhost:1/3297Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:56:25.980729Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Marketing social corporativo e empreendedorismo social : uma análise da atuação empresarial por meio de fundações e institutos
title Marketing social corporativo e empreendedorismo social : uma análise da atuação empresarial por meio de fundações e institutos
spellingShingle Marketing social corporativo e empreendedorismo social : uma análise da atuação empresarial por meio de fundações e institutos
Mattiello, Kerla
Marketing social corporativo
Empreendedorismo social
Terceiro setor. Institutos
Fundações.
Corporate social marketing
Social entrepreneurship
Institutes
Foundations.
Ciências Sociais Aplicadas
Administração
title_short Marketing social corporativo e empreendedorismo social : uma análise da atuação empresarial por meio de fundações e institutos
title_full Marketing social corporativo e empreendedorismo social : uma análise da atuação empresarial por meio de fundações e institutos
title_fullStr Marketing social corporativo e empreendedorismo social : uma análise da atuação empresarial por meio de fundações e institutos
title_full_unstemmed Marketing social corporativo e empreendedorismo social : uma análise da atuação empresarial por meio de fundações e institutos
title_sort Marketing social corporativo e empreendedorismo social : uma análise da atuação empresarial por meio de fundações e institutos
author Mattiello, Kerla
author_facet Mattiello, Kerla
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Francisco Giovanni David Vieira
Hilka Vier Machado - UEM
Isolde Terezinha Santos Previdelli - UEM
dc.contributor.author.fl_str_mv Mattiello, Kerla
dc.subject.por.fl_str_mv Marketing social corporativo
Empreendedorismo social
Terceiro setor. Institutos
Fundações.
Corporate social marketing
Social entrepreneurship
Institutes
Foundations.
Ciências Sociais Aplicadas
Administração
topic Marketing social corporativo
Empreendedorismo social
Terceiro setor. Institutos
Fundações.
Corporate social marketing
Social entrepreneurship
Institutes
Foundations.
Ciências Sociais Aplicadas
Administração
description Corporate social marketing is understood as an effective way of building the mark of a company or of their products and services, to reinforce, to demonstrate and to explicit corporate values, as well as to act socially through corporate investment in the community, visible especially through programs of social actions of long period, associates to the company and his/her mark. Such programs initially were implemented directly by the own companies. In spite of, in the last years a phenomenon of relevant character for the field of the entrepreneurship wakes up the attention: programs of social actions have been more and more developed through institutes and business foundations that are fruits of enterprising actions returned for the creation of new destined organizations her act socially in the third section. The study looked for to evidence the actions of corporate social marketing (MSC) of great companies Brazilian creators of institutes or business foundations through the analysis and description of the programs of MSC and if this practice can influence the initiative of undertaking institutes and business foundations. The method of research of the type survey was used and as instrument of collection of data the questionnaire. The work treats of that phenomenon still unexplored for entrepreneurship researchers and of marketing, whose magnitude can be observed through empiric evidences found in the extent of GIFE - Group Foundation, Institutes and Companies, group chosen as research focus.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008
2018-04-13T18:48:35Z
2018-04-13T18:48:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3297
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3297
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Administração
Programa de Pós-Graduação em Administração
UEM
Maringá
Departamento de Administração
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Administração
Programa de Pós-Graduação em Administração
UEM
Maringá
Departamento de Administração
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813258661249679360