A inclusão das geometrias não-euclidianas no currículo da educação básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Talita Secorun dos
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4376
Resumo: This study aimed at analyzing some public school teachers' reactions and opinions concerned to the inclusion of Non-Euclidian Geometry in the Basic Education Curriculum in Paraná State, proposed by the government and stated at the State Basic Education Guidelines (Diretrizes Curriculares para a Educação Básica) at the end of 2009. The research data came from a group of fifty teachers from public schools that were taking a twenty-four-hour course on Non-euclidian Geometry, offered by Núcleo Regional da Educação in Maringá city in a partnership with Maringá State University (UEM). The research tools used were: the researcher's diary, the meeting recordings, and questionnaires answered by the teachers. The teachers were encouraged to say how well and prepared they felt themselves to approach the topic with their students after have concluded a course on the subject. The analysis of the teachers' speech was done accordingly to the Contend Analysis (Moraes, 1999). The research pointed out some of the main problems, doubts and lack of confidence the teachers have had and even felt when dealing with both Non-Euclidian Geometry and Euclidian Geometry.
id UEM-10_895a3117cfffe9b515976243f3fb7c70
oai_identifier_str oai:localhost:1/4376
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling A inclusão das geometrias não-euclidianas no currículo da educação básicaGeometria não-euclidianaEducação BásicaDiretrizes curricularesInclusãoProfessoresEstado do ParanáDiretrizes Curriculares para Educação BásicaParaná (Estado)Brasil.Non-Euclidian geometryState basic education guidelinesPublic school teachersParanáStateBrazil.Ciências Exatas e da TerraMatemáticaThis study aimed at analyzing some public school teachers' reactions and opinions concerned to the inclusion of Non-Euclidian Geometry in the Basic Education Curriculum in Paraná State, proposed by the government and stated at the State Basic Education Guidelines (Diretrizes Curriculares para a Educação Básica) at the end of 2009. The research data came from a group of fifty teachers from public schools that were taking a twenty-four-hour course on Non-euclidian Geometry, offered by Núcleo Regional da Educação in Maringá city in a partnership with Maringá State University (UEM). The research tools used were: the researcher's diary, the meeting recordings, and questionnaires answered by the teachers. The teachers were encouraged to say how well and prepared they felt themselves to approach the topic with their students after have concluded a course on the subject. The analysis of the teachers' speech was done accordingly to the Contend Analysis (Moraes, 1999). The research pointed out some of the main problems, doubts and lack of confidence the teachers have had and even felt when dealing with both Non-Euclidian Geometry and Euclidian Geometry.A inclusão das Geometrias não-euclidianas no Currículo da Educação Básica do Estado do Paraná foi proposta no final de 2006 pelo Governo do Estado do Paraná nas Diretrizes Curriculares para Educação Básica. Este trabalho propõe analisar como professores da rede pública do Estado do Paraná reagiram à inclusão das Geometrias não-euclidianas no Currículo da Educação Básica do Estado do Paraná, o que pensam a respeito de tal inclusão e se sentiriam mais preparados para abordar o tema com seus alunos após participarem de um curso sobre Geometrias não-euclidianas. Os dados da pesquisa foram obtidos em um grupo de cinqüenta professores da rede pública de ensino em um curso de Geometrias não-euclidianas, realizado em seis encontros em um total de vinte e quatro horas, oferecido pelo Núcleo Regional de Educação de Maringá em pareceria com a Universidade Estadual de Maringá. Os instrumentos de pesquisa foram: diário de campo da pesquisadora, gravações dos encontros e questionários respondidos pelos professores. A análise dos discursos dos professores foi realizada de acordo com a metodologia da Análise de Conteúdo (Moraes, 1999). A pesquisa mostrou as principais dificuldades, dúvidas e insegurança dos professores no trato com as Geometrias não-euclidianas e com a Geometria Euclidiana.138 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de MatemáticaUEMMaringá, PRCentro de Ciências ExatasValdeni Soliani FrancoAdair Mendes Nacarato - USFRui Marcos de Oliveira Barros - UEMSantos, Talita Secorun dos2018-04-23T19:16:45Z2018-04-23T19:16:45Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4376porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-23T19:16:45Zoai:localhost:1/4376Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:32.291146Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv A inclusão das geometrias não-euclidianas no currículo da educação básica
title A inclusão das geometrias não-euclidianas no currículo da educação básica
spellingShingle A inclusão das geometrias não-euclidianas no currículo da educação básica
Santos, Talita Secorun dos
Geometria não-euclidiana
Educação Básica
Diretrizes curriculares
Inclusão
Professores
Estado do Paraná
Diretrizes Curriculares para Educação Básica
Paraná (Estado)
Brasil.
Non-Euclidian geometry
State basic education guidelines
Public school teachers
Paraná
State
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
title_short A inclusão das geometrias não-euclidianas no currículo da educação básica
title_full A inclusão das geometrias não-euclidianas no currículo da educação básica
title_fullStr A inclusão das geometrias não-euclidianas no currículo da educação básica
title_full_unstemmed A inclusão das geometrias não-euclidianas no currículo da educação básica
title_sort A inclusão das geometrias não-euclidianas no currículo da educação básica
author Santos, Talita Secorun dos
author_facet Santos, Talita Secorun dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Valdeni Soliani Franco
Adair Mendes Nacarato - USF
Rui Marcos de Oliveira Barros - UEM
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Talita Secorun dos
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria não-euclidiana
Educação Básica
Diretrizes curriculares
Inclusão
Professores
Estado do Paraná
Diretrizes Curriculares para Educação Básica
Paraná (Estado)
Brasil.
Non-Euclidian geometry
State basic education guidelines
Public school teachers
Paraná
State
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
topic Geometria não-euclidiana
Educação Básica
Diretrizes curriculares
Inclusão
Professores
Estado do Paraná
Diretrizes Curriculares para Educação Básica
Paraná (Estado)
Brasil.
Non-Euclidian geometry
State basic education guidelines
Public school teachers
Paraná
State
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
description This study aimed at analyzing some public school teachers' reactions and opinions concerned to the inclusion of Non-Euclidian Geometry in the Basic Education Curriculum in Paraná State, proposed by the government and stated at the State Basic Education Guidelines (Diretrizes Curriculares para a Educação Básica) at the end of 2009. The research data came from a group of fifty teachers from public schools that were taking a twenty-four-hour course on Non-euclidian Geometry, offered by Núcleo Regional da Educação in Maringá city in a partnership with Maringá State University (UEM). The research tools used were: the researcher's diary, the meeting recordings, and questionnaires answered by the teachers. The teachers were encouraged to say how well and prepared they felt themselves to approach the topic with their students after have concluded a course on the subject. The analysis of the teachers' speech was done accordingly to the Contend Analysis (Moraes, 1999). The research pointed out some of the main problems, doubts and lack of confidence the teachers have had and even felt when dealing with both Non-Euclidian Geometry and Euclidian Geometry.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009
2018-04-23T19:16:45Z
2018-04-23T19:16:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4376
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4376
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813258671393603584