Modalizadores epistêmicos e deônticos em campanhas publicitárias e em postagens do twitter

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lavandoski, Edineia
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4210
Resumo: This work constitutes an analysis about the use of deontic and epistemic modals, over the Twitter genre, comparing adverting campaigns and posts. The corpus is composed of 10 selected campaigns and of posts of this digital environment, having as selective criteria the objective and the idea of social mobilization that possibly provokes the behavior change on the user. We intend to analyze in which measure the use and the emergency of the digital genre provokes a linguistic reorganization and how the tweeter reconstructs the pragmatic information, following the verbal interaction model presented by Dik (1989) in which the linguistic expression serves as a medium between the speakers. The speaker brings a intention and wishes to obtain information about he's interlocutor. This other anticipates and reconstructs this information, reactivating the linguistic model common to both of them. The linguistic expression, in this model, becomes a function of the speaker's intention, of the pragmatic information of the listener and of the anticipation that he does about the recipient interpretation. Our research is based upon the functionalists assumptions, in which the language is interpreted as an instrument of social interaction and investigates how the epistemic modals (related to the knowledge) and the deontic ones (related to permission, need, prohibition) constitutes in ways of targeting or of behavior changing on the interlocutor, by the adverting campaigns and the posts of the followers.
id UEM-10_8f0d79a3b027a35be6d18d3fc7c063a1
oai_identifier_str oai:localhost:1/4210
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Modalizadores epistêmicos e deônticos em campanhas publicitárias e em postagens do twitterModalizadorMobilizarTwitter - Campanhas publicitárias.ModalMobilizeTwitter - Adverting Campaigns.Linguística, Letras e ArtesLetrasThis work constitutes an analysis about the use of deontic and epistemic modals, over the Twitter genre, comparing adverting campaigns and posts. The corpus is composed of 10 selected campaigns and of posts of this digital environment, having as selective criteria the objective and the idea of social mobilization that possibly provokes the behavior change on the user. We intend to analyze in which measure the use and the emergency of the digital genre provokes a linguistic reorganization and how the tweeter reconstructs the pragmatic information, following the verbal interaction model presented by Dik (1989) in which the linguistic expression serves as a medium between the speakers. The speaker brings a intention and wishes to obtain information about he's interlocutor. This other anticipates and reconstructs this information, reactivating the linguistic model common to both of them. The linguistic expression, in this model, becomes a function of the speaker's intention, of the pragmatic information of the listener and of the anticipation that he does about the recipient interpretation. Our research is based upon the functionalists assumptions, in which the language is interpreted as an instrument of social interaction and investigates how the epistemic modals (related to the knowledge) and the deontic ones (related to permission, need, prohibition) constitutes in ways of targeting or of behavior changing on the interlocutor, by the adverting campaigns and the posts of the followers.Este trabalho consiste na análise do uso de modalizadores epistêmicos e deônticos, no gênero digital Twitter, comparando campanhas publicitárias e postagens. O corpus é composto de 10 campanhas e de postagens desse meio digital, tendo como critério de seleção o objetivo e a ideia de mobilização social que possivelmente provocasse a mudança de comportamento no usuário. Pretendemos analisar em que medida o uso e a emergência do gênero digital provocam uma reorganização linguística e como o twitteiro reconstrói as informações pragmáticas, seguindo o modelo de interação verbal apresentado por Dik (1989) no qual a expressão linguística serve como mediadora entre os falantes. O falante traz uma intenção e deseja obter informações de seu interlocutor, que antecipa e reconstrói essa informação, reativando o modelo linguístico comum a ambos. A expressão linguística, nesse modelo, passa a ser função da intenção do falante, da informação pragmática do ouvinte e da antecipação que ele faz da interpretação do destinatário. Nossa pesquisa fundamenta-se nos pressupostos funcionalistas, no quais a língua é interpretada como um instrumento de interação social e investiga como os modalizadores epistêmicos (relacionados ao conhecimento) e os deônticos (relacionados à permissão, necessidade, proibição) se constituem em formas de direcionamento ou de mudança de comportamento no interlocutor, mediante as campanhas publicitárias e as postagens de seus seguidores.139 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em LetrasUEMMaringá, PRCentro de Ciências Humanas, Letras e ArtesAna Cristina Jaeger HintzePedro Luis Navarro Barbosa - UEMEsther Gomes de Oliveira - UELLavandoski, Edineia2018-04-18T19:28:58Z2018-04-18T19:28:58Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4210porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-18T19:28:58Zoai:localhost:1/4210Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:22.816455Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Modalizadores epistêmicos e deônticos em campanhas publicitárias e em postagens do twitter
title Modalizadores epistêmicos e deônticos em campanhas publicitárias e em postagens do twitter
spellingShingle Modalizadores epistêmicos e deônticos em campanhas publicitárias e em postagens do twitter
Lavandoski, Edineia
Modalizador
Mobilizar
Twitter - Campanhas publicitárias.
Modal
Mobilize
Twitter - Adverting Campaigns.
Linguística, Letras e Artes
Letras
title_short Modalizadores epistêmicos e deônticos em campanhas publicitárias e em postagens do twitter
title_full Modalizadores epistêmicos e deônticos em campanhas publicitárias e em postagens do twitter
title_fullStr Modalizadores epistêmicos e deônticos em campanhas publicitárias e em postagens do twitter
title_full_unstemmed Modalizadores epistêmicos e deônticos em campanhas publicitárias e em postagens do twitter
title_sort Modalizadores epistêmicos e deônticos em campanhas publicitárias e em postagens do twitter
author Lavandoski, Edineia
author_facet Lavandoski, Edineia
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ana Cristina Jaeger Hintze
Pedro Luis Navarro Barbosa - UEM
Esther Gomes de Oliveira - UEL
dc.contributor.author.fl_str_mv Lavandoski, Edineia
dc.subject.por.fl_str_mv Modalizador
Mobilizar
Twitter - Campanhas publicitárias.
Modal
Mobilize
Twitter - Adverting Campaigns.
Linguística, Letras e Artes
Letras
topic Modalizador
Mobilizar
Twitter - Campanhas publicitárias.
Modal
Mobilize
Twitter - Adverting Campaigns.
Linguística, Letras e Artes
Letras
description This work constitutes an analysis about the use of deontic and epistemic modals, over the Twitter genre, comparing adverting campaigns and posts. The corpus is composed of 10 selected campaigns and of posts of this digital environment, having as selective criteria the objective and the idea of social mobilization that possibly provokes the behavior change on the user. We intend to analyze in which measure the use and the emergency of the digital genre provokes a linguistic reorganization and how the tweeter reconstructs the pragmatic information, following the verbal interaction model presented by Dik (1989) in which the linguistic expression serves as a medium between the speakers. The speaker brings a intention and wishes to obtain information about he's interlocutor. This other anticipates and reconstructs this information, reactivating the linguistic model common to both of them. The linguistic expression, in this model, becomes a function of the speaker's intention, of the pragmatic information of the listener and of the anticipation that he does about the recipient interpretation. Our research is based upon the functionalists assumptions, in which the language is interpreted as an instrument of social interaction and investigates how the epistemic modals (related to the knowledge) and the deontic ones (related to permission, need, prohibition) constitutes in ways of targeting or of behavior changing on the interlocutor, by the adverting campaigns and the posts of the followers.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2018-04-18T19:28:58Z
2018-04-18T19:28:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4210
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4210
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Letras
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Letras
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801841415948337152