Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3994 |
Resumo: | This Thesis aims to present, under a epistemological point of view, the existence of an area of knowledge called inclusion of people with disabilities, inclugindg wih the elaboration of a terminological dictionary. To this purpose, the author follows the theoretical-methodological perspective of the Communicative Theory of Terminology (TCT), by developing the following steps: an epistemological study of inclusion, which shows that the area brings together knowledge of several theories and fields of study, and how values and concepts have undergone changes in the course of movements for inclusion; organization of the corpus, formed by 439 digitized texts and submitted to the Unitex program, for the search of cadidates to terms that make up the dictionary; elaboration of the conceptual structure, an important methodological resource not only to facilitate the work of the terminologist, but also to assist him, as well as the consultant, in understanding and delimiting the field of study; elaboration of terminological records; writing of definitions of terms. The delimitation of concepts related to the inclusion of people with disabilities through Terminology contributes not only to the knowledge of this new specialty language, but also to show how language carries the values and concepts of a society and time, and how the inclusion of people with disabilities has terms whose concepts must be widely known, so that all citizens are agents of inclusion. |
id |
UEM-10_a24c1fc584e57d3b9ad769a5367e0ab5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3994 |
network_acronym_str |
UEM-10 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiênciaTerminological dictionary of the inclusion of persons with disabilitiesInclusão escolarPortadores de necessidades especiaisTerminologiaEducaçãoNecessidades especiaisDicionário terminológicoInclusão das pessoas com deficiênciaEstrutura conceptualBrasil.Inclusion of people with disabilitiesTerminologyConceptual frameworkTerminological dictionaryBrazil.Linguística, Letras e ArtesLetrasThis Thesis aims to present, under a epistemological point of view, the existence of an area of knowledge called inclusion of people with disabilities, inclugindg wih the elaboration of a terminological dictionary. To this purpose, the author follows the theoretical-methodological perspective of the Communicative Theory of Terminology (TCT), by developing the following steps: an epistemological study of inclusion, which shows that the area brings together knowledge of several theories and fields of study, and how values and concepts have undergone changes in the course of movements for inclusion; organization of the corpus, formed by 439 digitized texts and submitted to the Unitex program, for the search of cadidates to terms that make up the dictionary; elaboration of the conceptual structure, an important methodological resource not only to facilitate the work of the terminologist, but also to assist him, as well as the consultant, in understanding and delimiting the field of study; elaboration of terminological records; writing of definitions of terms. The delimitation of concepts related to the inclusion of people with disabilities through Terminology contributes not only to the knowledge of this new specialty language, but also to show how language carries the values and concepts of a society and time, and how the inclusion of people with disabilities has terms whose concepts must be widely known, so that all citizens are agents of inclusion.Este trabalho tem como objetivo mostrar, sob o ponto de vista epistemológico, a existência de uma área do conhecimento denominada inclusão das pessoas com deficiência a partir, inclusive, da elaboração de um dicionário terminológico. Para esse fim, partimos da perspectiva teórico-metodológica da Teoria Comunicativa da Terminologia (TCT), desenvolvendo as seguintes etapas: estudo epistemológico da inclusão, o qual nos mostra que a área agrupa conhecimentos de diversas teorias e campos de estudo, e como os valores e conceitos sofreram mudanças no curso dos movimentos em prol da inclusão; organização do córpus de análise, formado por 439 textos digitalizados e submetidos ao programa Unitex, para a busca dos cadidatos a termos que compõem o dicionário; elaboração da estrutura conceptual, importante recurso metodológico não só por facilitar o trabalho do terminólogo, mas também por auxiliá-lo, bem como o consulente, na compreensão e delimitação do campo de estudo; elaboração de fichas terminológicas; redação das definições dos termos. A delimitação dos conceitos próprios da área da inclusão das pessoas com deficiência, por meio da Terminologia, contribui não só com o conhecimento dessa nova linguagem de especialidade, mas também mostra como a linguagem carrega os valores e conceitos de uma sociedade e de uma época, e como a inclusão das pessoas com deficiência possui termos cujos conceitos devem ser amplamente conhecidos, para que todos os cidadãos sejam agentes da inclusão.1 CD-ROM (333 f.)Universidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em LetrasUEMMaringá, PRCentro de Ciências Humanas, Letras e ArtesManoel Messias Alves da SilvaJuliano Desiderato Antônio - UEMNerli Nonato Ribeiro Mori - UEMIeda Maria Alves - USPOdair Luiz Nadim da Silva - UNESPMamus, Priscilla Teixeira2018-04-18T18:43:49Z2018-04-18T18:43:49Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3994porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-18T18:43:49Zoai:localhost:1/3994Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2018-04-18T18:43:49Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência Terminological dictionary of the inclusion of persons with disabilities |
title |
Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência |
spellingShingle |
Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência Mamus, Priscilla Teixeira Inclusão escolar Portadores de necessidades especiais Terminologia Educação Necessidades especiais Dicionário terminológico Inclusão das pessoas com deficiência Estrutura conceptual Brasil. Inclusion of people with disabilities Terminology Conceptual framework Terminological dictionary Brazil. Linguística, Letras e Artes Letras |
title_short |
Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência |
title_full |
Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência |
title_fullStr |
Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência |
title_full_unstemmed |
Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência |
title_sort |
Dicionário terminológico da inclusão das pessoas com deficiência |
author |
Mamus, Priscilla Teixeira |
author_facet |
Mamus, Priscilla Teixeira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Manoel Messias Alves da Silva Juliano Desiderato Antônio - UEM Nerli Nonato Ribeiro Mori - UEM Ieda Maria Alves - USP Odair Luiz Nadim da Silva - UNESP |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mamus, Priscilla Teixeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão escolar Portadores de necessidades especiais Terminologia Educação Necessidades especiais Dicionário terminológico Inclusão das pessoas com deficiência Estrutura conceptual Brasil. Inclusion of people with disabilities Terminology Conceptual framework Terminological dictionary Brazil. Linguística, Letras e Artes Letras |
topic |
Inclusão escolar Portadores de necessidades especiais Terminologia Educação Necessidades especiais Dicionário terminológico Inclusão das pessoas com deficiência Estrutura conceptual Brasil. Inclusion of people with disabilities Terminology Conceptual framework Terminological dictionary Brazil. Linguística, Letras e Artes Letras |
description |
This Thesis aims to present, under a epistemological point of view, the existence of an area of knowledge called inclusion of people with disabilities, inclugindg wih the elaboration of a terminological dictionary. To this purpose, the author follows the theoretical-methodological perspective of the Communicative Theory of Terminology (TCT), by developing the following steps: an epistemological study of inclusion, which shows that the area brings together knowledge of several theories and fields of study, and how values and concepts have undergone changes in the course of movements for inclusion; organization of the corpus, formed by 439 digitized texts and submitted to the Unitex program, for the search of cadidates to terms that make up the dictionary; elaboration of the conceptual structure, an important methodological resource not only to facilitate the work of the terminologist, but also to assist him, as well as the consultant, in understanding and delimiting the field of study; elaboration of terminological records; writing of definitions of terms. The delimitation of concepts related to the inclusion of people with disabilities through Terminology contributes not only to the knowledge of this new specialty language, but also to show how language carries the values and concepts of a society and time, and how the inclusion of people with disabilities has terms whose concepts must be widely known, so that all citizens are agents of inclusion. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2018-04-18T18:43:49Z 2018-04-18T18:43:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3994 |
url |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3994 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Letras UEM Maringá, PR Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Letras UEM Maringá, PR Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1825080361186492416 |