Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem .
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2503 |
Resumo: | The three-dimensional scanning is one of the major challenges in computer graphics (CG). This subject covers knowledge of the areas of computer vision, image processing, geometric modeling, visualization and sensor development. Three-dimensional reconstruction has many applications in different areas like Engineering, Archeology, Heritage, Architecture, Education, Arts, Medicine and Industrial Design among others. To be able to perform properly scanning a surface allowing the three-dimensional reconstruction is needed basically three steps: acquisition of elevation data of surface processing such data and surface reconstruction on the accuracy specified. This process, although interesting, has proved difficult to ownership in the process of teaching and learning of computer graphics. Considering that direct contact with concrete representations, according to the literature, facilitates learning the development of this work was the starting point to show a simplified technique for producing a three-dimensional scanner based on free software in order to motivate and facilitate the learning of concepts in the field of computer graphics. |
id |
UEM-10_f668b7916acb20a72ce3609dfb9284cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/2503 |
network_acronym_str |
UEM-10 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem .Design and implementation of a 3D scanner for teaching and learning.Digitalização tridimensionalScanner 3DEnsino e aprendizagemSistemas embarcadosControle digital de motoresComputação gráficaBrasil.3D ScannerThree-dimensional scanningTeaching and LearningComputer GraphicsBrazil.Ciências Exatas e da TerraCiência da ComputaçãoThe three-dimensional scanning is one of the major challenges in computer graphics (CG). This subject covers knowledge of the areas of computer vision, image processing, geometric modeling, visualization and sensor development. Three-dimensional reconstruction has many applications in different areas like Engineering, Archeology, Heritage, Architecture, Education, Arts, Medicine and Industrial Design among others. To be able to perform properly scanning a surface allowing the three-dimensional reconstruction is needed basically three steps: acquisition of elevation data of surface processing such data and surface reconstruction on the accuracy specified. This process, although interesting, has proved difficult to ownership in the process of teaching and learning of computer graphics. Considering that direct contact with concrete representations, according to the literature, facilitates learning the development of this work was the starting point to show a simplified technique for producing a three-dimensional scanner based on free software in order to motivate and facilitate the learning of concepts in the field of computer graphics.A digitalização tridimensional é um dos grandes desafios em Computação Gráfica (CG). Essa temática abrange conhecimentos das áreas de visão computacional, processamento de imagens, modelagem geométrica, visualização e desenvolvimento de sensores. A reconstrução tridimensional de objetos tem inúmeras aplicações em diversas áreas como Engenharias; Arqueologia; Patrimônio Histórico; Arquitetura; Educação; Arte; Medicina; Desenho Industrial entre outros. Para viabilizar a adequada digitalização de uma superfície, possibilitando sua reconstrução tridimensional, são necessários basicamente três passos: aquisição de dados de elevação dessa superfície, processamento desses dados e a reconstrução da superfície com a precisão especificada. Esta técnica, embora interessante, tem se mostrado de difícil apropriação no processo de ensino e aprendizagem de computação gráfica. Tendo em vista que o contato direto com representações concretas, segundo a literatura, facilita a aprendizagem, o desenvolvimento deste trabalho, foi o ponto de partida para mostrar um método simplificado para a produção de um digitalizador tridimensional, baseado em software livre com o objetivo de motivar e facilitar a aprendizagem de conceitos na área de computação gráfica.xvi, 113 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Ciência da ComputaçãoUEMMaringáDepartamento de InformáticaDante Alves Medeiros FilhoProf. Dr. Airton Marco Polidório - DIN/UEMProf. Dr. Pedro Luís Faggion - DGEOM/UFPRAlencar, Francisco Alexandre Ribeiro de2018-04-10T20:12:13Z2018-04-10T20:12:13Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2503porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-10T20:12:13Zoai:localhost:1/2503Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:55:33.573808Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem . Design and implementation of a 3D scanner for teaching and learning. |
title |
Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem . |
spellingShingle |
Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem . Alencar, Francisco Alexandre Ribeiro de Digitalização tridimensional Scanner 3D Ensino e aprendizagem Sistemas embarcados Controle digital de motores Computação gráfica Brasil. 3D Scanner Three-dimensional scanning Teaching and Learning Computer Graphics Brazil. Ciências Exatas e da Terra Ciência da Computação |
title_short |
Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem . |
title_full |
Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem . |
title_fullStr |
Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem . |
title_full_unstemmed |
Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem . |
title_sort |
Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem . |
author |
Alencar, Francisco Alexandre Ribeiro de |
author_facet |
Alencar, Francisco Alexandre Ribeiro de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Dante Alves Medeiros Filho Prof. Dr. Airton Marco Polidório - DIN/UEM Prof. Dr. Pedro Luís Faggion - DGEOM/UFPR |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alencar, Francisco Alexandre Ribeiro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Digitalização tridimensional Scanner 3D Ensino e aprendizagem Sistemas embarcados Controle digital de motores Computação gráfica Brasil. 3D Scanner Three-dimensional scanning Teaching and Learning Computer Graphics Brazil. Ciências Exatas e da Terra Ciência da Computação |
topic |
Digitalização tridimensional Scanner 3D Ensino e aprendizagem Sistemas embarcados Controle digital de motores Computação gráfica Brasil. 3D Scanner Three-dimensional scanning Teaching and Learning Computer Graphics Brazil. Ciências Exatas e da Terra Ciência da Computação |
description |
The three-dimensional scanning is one of the major challenges in computer graphics (CG). This subject covers knowledge of the areas of computer vision, image processing, geometric modeling, visualization and sensor development. Three-dimensional reconstruction has many applications in different areas like Engineering, Archeology, Heritage, Architecture, Education, Arts, Medicine and Industrial Design among others. To be able to perform properly scanning a surface allowing the three-dimensional reconstruction is needed basically three steps: acquisition of elevation data of surface processing such data and surface reconstruction on the accuracy specified. This process, although interesting, has proved difficult to ownership in the process of teaching and learning of computer graphics. Considering that direct contact with concrete representations, according to the literature, facilitates learning the development of this work was the starting point to show a simplified technique for producing a three-dimensional scanner based on free software in order to motivate and facilitate the learning of concepts in the field of computer graphics. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2018-04-10T20:12:13Z 2018-04-10T20:12:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2503 |
url |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2503 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação UEM Maringá Departamento de Informática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação UEM Maringá Departamento de Informática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813258652433252352 |