Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem .

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alencar, Francisco Alexandre Ribeiro de
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2503
Resumo: The three-dimensional scanning is one of the major challenges in computer graphics (CG). This subject covers knowledge of the areas of computer vision, image processing, geometric modeling, visualization and sensor development. Three-dimensional reconstruction has many applications in different areas like Engineering, Archeology, Heritage, Architecture, Education, Arts, Medicine and Industrial Design among others. To be able to perform properly scanning a surface allowing the three-dimensional reconstruction is needed basically three steps: acquisition of elevation data of surface processing such data and surface reconstruction on the accuracy specified. This process, although interesting, has proved difficult to ownership in the process of teaching and learning of computer graphics. Considering that direct contact with concrete representations, according to the literature, facilitates learning the development of this work was the starting point to show a simplified technique for producing a three-dimensional scanner based on free software in order to motivate and facilitate the learning of concepts in the field of computer graphics.
id UEM-10_f668b7916acb20a72ce3609dfb9284cf
oai_identifier_str oai:localhost:1/2503
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem .Design and implementation of a 3D scanner for teaching and learning.Digitalização tridimensionalScanner 3DEnsino e aprendizagemSistemas embarcadosControle digital de motoresComputação gráficaBrasil.3D ScannerThree-dimensional scanningTeaching and LearningComputer GraphicsBrazil.Ciências Exatas e da TerraCiência da ComputaçãoThe three-dimensional scanning is one of the major challenges in computer graphics (CG). This subject covers knowledge of the areas of computer vision, image processing, geometric modeling, visualization and sensor development. Three-dimensional reconstruction has many applications in different areas like Engineering, Archeology, Heritage, Architecture, Education, Arts, Medicine and Industrial Design among others. To be able to perform properly scanning a surface allowing the three-dimensional reconstruction is needed basically three steps: acquisition of elevation data of surface processing such data and surface reconstruction on the accuracy specified. This process, although interesting, has proved difficult to ownership in the process of teaching and learning of computer graphics. Considering that direct contact with concrete representations, according to the literature, facilitates learning the development of this work was the starting point to show a simplified technique for producing a three-dimensional scanner based on free software in order to motivate and facilitate the learning of concepts in the field of computer graphics.A digitalização tridimensional é um dos grandes desafios em Computação Gráfica (CG). Essa temática abrange conhecimentos das áreas de visão computacional, processamento de imagens, modelagem geométrica, visualização e desenvolvimento de sensores. A reconstrução tridimensional de objetos tem inúmeras aplicações em diversas áreas como Engenharias; Arqueologia; Patrimônio Histórico; Arquitetura; Educação; Arte; Medicina; Desenho Industrial entre outros. Para viabilizar a adequada digitalização de uma superfície, possibilitando sua reconstrução tridimensional, são necessários basicamente três passos: aquisição de dados de elevação dessa superfície, processamento desses dados e a reconstrução da superfície com a precisão especificada. Esta técnica, embora interessante, tem se mostrado de difícil apropriação no processo de ensino e aprendizagem de computação gráfica. Tendo em vista que o contato direto com representações concretas, segundo a literatura, facilita a aprendizagem, o desenvolvimento deste trabalho, foi o ponto de partida para mostrar um método simplificado para a produção de um digitalizador tridimensional, baseado em software livre com o objetivo de motivar e facilitar a aprendizagem de conceitos na área de computação gráfica.xvi, 113 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Ciência da ComputaçãoUEMMaringáDepartamento de InformáticaDante Alves Medeiros FilhoProf. Dr. Airton Marco Polidório - DIN/UEMProf. Dr. Pedro Luís Faggion - DGEOM/UFPRAlencar, Francisco Alexandre Ribeiro de2018-04-10T20:12:13Z2018-04-10T20:12:13Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2503porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-10T20:12:13Zoai:localhost:1/2503Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:55:33.573808Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem .
Design and implementation of a 3D scanner for teaching and learning.
title Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem .
spellingShingle Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem .
Alencar, Francisco Alexandre Ribeiro de
Digitalização tridimensional
Scanner 3D
Ensino e aprendizagem
Sistemas embarcados
Controle digital de motores
Computação gráfica
Brasil.
3D Scanner
Three-dimensional scanning
Teaching and Learning
Computer Graphics
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Ciência da Computação
title_short Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem .
title_full Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem .
title_fullStr Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem .
title_full_unstemmed Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem .
title_sort Concepção e implementação de um scanner 3D para ensino e aprendizagem .
author Alencar, Francisco Alexandre Ribeiro de
author_facet Alencar, Francisco Alexandre Ribeiro de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Dante Alves Medeiros Filho
Prof. Dr. Airton Marco Polidório - DIN/UEM
Prof. Dr. Pedro Luís Faggion - DGEOM/UFPR
dc.contributor.author.fl_str_mv Alencar, Francisco Alexandre Ribeiro de
dc.subject.por.fl_str_mv Digitalização tridimensional
Scanner 3D
Ensino e aprendizagem
Sistemas embarcados
Controle digital de motores
Computação gráfica
Brasil.
3D Scanner
Three-dimensional scanning
Teaching and Learning
Computer Graphics
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Ciência da Computação
topic Digitalização tridimensional
Scanner 3D
Ensino e aprendizagem
Sistemas embarcados
Controle digital de motores
Computação gráfica
Brasil.
3D Scanner
Three-dimensional scanning
Teaching and Learning
Computer Graphics
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Ciência da Computação
description The three-dimensional scanning is one of the major challenges in computer graphics (CG). This subject covers knowledge of the areas of computer vision, image processing, geometric modeling, visualization and sensor development. Three-dimensional reconstruction has many applications in different areas like Engineering, Archeology, Heritage, Architecture, Education, Arts, Medicine and Industrial Design among others. To be able to perform properly scanning a surface allowing the three-dimensional reconstruction is needed basically three steps: acquisition of elevation data of surface processing such data and surface reconstruction on the accuracy specified. This process, although interesting, has proved difficult to ownership in the process of teaching and learning of computer graphics. Considering that direct contact with concrete representations, according to the literature, facilitates learning the development of this work was the starting point to show a simplified technique for producing a three-dimensional scanner based on free software in order to motivate and facilitate the learning of concepts in the field of computer graphics.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2018-04-10T20:12:13Z
2018-04-10T20:12:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2503
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/2503
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação
UEM
Maringá
Departamento de Informática
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação
UEM
Maringá
Departamento de Informática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813258652433252352