BEYOND THE CLASSROOM: FOREIGN LANGUAGE STRATEGY RETENTION AND TRANSFER

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Seba, Rosângela Guimarães
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Queiroz, Sávio Silveira de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Teoria e Prática da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/15678
Resumo: Considering that the basic aim of Education is to provide knowledge that extends beyond the classroom, thus contributing to learner’ autonomy, this study investigated whether the processes of L2 learning strategy retention and transfer have been the focus of research in the last ten years. Scientific international journal and magazine articles, and doctoral theses and Masters Degree dissertations published in Brazil from 1999 to 2010 formed the corpus of this study. Data, obtained by means of a qualitative analysis, indicated that the processes of foreign language learning strategy retention and transfer as a result of explicit instruction have not been the main concern of researchers in Brazil. In the international context, on the other hand, results demonstrated that retention and transfer have been investigated in the last ten years, but the long-term effects of the instruction provided have not been considered in most studies. Thus, it is expected that this study can contribute not only to provide a general view of the studies conducted in the country and abroad, but especially to attract researchers’ attention to the urgent need and relevance of investigating the processes of retention and transfer of foreign-language learning strategies to other contexts, once these are factors that promote true meaning to Education
id UEM-11_2a5dd318f1844b5a6f96b5a13bcd0f40
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/15678
network_acronym_str UEM-11
network_name_str Teoria e Prática da Educação (Online)
repository_id_str
spelling BEYOND THE CLASSROOM: FOREIGN LANGUAGE STRATEGY RETENTION AND TRANSFERPARA ALÉM DA SALA DE AULA: RETENÇÃO E TRANSFERÊNCIA DE ESTRATÉGIAS DE APRENDIZAGEMLearning transferRetentionLearning strategiesEnglish as a foreign languageTransferência de aprendizagemRetençãoEstratégias de aprendizagemInglês como língua estrangeiraConsidering that the basic aim of Education is to provide knowledge that extends beyond the classroom, thus contributing to learner’ autonomy, this study investigated whether the processes of L2 learning strategy retention and transfer have been the focus of research in the last ten years. Scientific international journal and magazine articles, and doctoral theses and Masters Degree dissertations published in Brazil from 1999 to 2010 formed the corpus of this study. Data, obtained by means of a qualitative analysis, indicated that the processes of foreign language learning strategy retention and transfer as a result of explicit instruction have not been the main concern of researchers in Brazil. In the international context, on the other hand, results demonstrated that retention and transfer have been investigated in the last ten years, but the long-term effects of the instruction provided have not been considered in most studies. Thus, it is expected that this study can contribute not only to provide a general view of the studies conducted in the country and abroad, but especially to attract researchers’ attention to the urgent need and relevance of investigating the processes of retention and transfer of foreign-language learning strategies to other contexts, once these are factors that promote true meaning to EducationConsiderando que o objetivo central da Educação é ensinar para além da sala de aula, contribuindo, dessa forma, para a autonomia do aprendiz, este artigo apresenta os resultados de uma pesquisa descritiva  e exploratória que buscou investigar, por meio de uma revisão da literatura, se a retenção e a transferência de estratégias de aprendizagem de língua estrangeira com foco no processo de leitura tem merecido a atenção dos pesquisadores nos últimos dez anos. O corpus da pesquisa foi formado de produções acadêmicas (teses e dissertações) desenvolvidas no Brasil e alguns artigos de revistas e jornais estrangeiros, publicados no período de 1999 a 2010. Os resultados, alcançados por meio de uma análise qualitativa, sugerem que a retenção e a transferência da aprendizagem de inglês como língua estrangeira como resultado do ensino explícito das estratégias de aprendizagem não tem merecido destaque nos estudos brasileiros. No âmbito internacional, constatamos que esses processos têm despertado o interesse dos pesquisadores nos últimos dez anos, embora os efeitos da intervenção em longo prazo não tenham sido evidenciados na maioria dos estudos. Dessa forma, este trabalho pretende não apenas fornecer uma visão geral das pesquisas que estão sendo desenvolvidas no país e no exterior, mas acima de tudo despertar o olhar dos pesquisadores para a relevância e necessidade dos estudos sobre a retenção e atransferência da aprendizagem para outros contextos além da sala de aula, uma vez que esses são fatores que promovem verdadeiro sentido à Educação.Universidade Estadual de Maringá2012-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/1567810.4025/tpe.v14i1.15678Teoria e Prática da Educação; v. 14 n. 1 (2011); 89-972237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/15678/8503Seba, Rosângela GuimarãesQueiroz, Sávio Silveira deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-12T13:53:53Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/15678Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:22.998550Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true
dc.title.none.fl_str_mv BEYOND THE CLASSROOM: FOREIGN LANGUAGE STRATEGY RETENTION AND TRANSFER
PARA ALÉM DA SALA DE AULA: RETENÇÃO E TRANSFERÊNCIA DE ESTRATÉGIAS DE APRENDIZAGEM
title BEYOND THE CLASSROOM: FOREIGN LANGUAGE STRATEGY RETENTION AND TRANSFER
spellingShingle BEYOND THE CLASSROOM: FOREIGN LANGUAGE STRATEGY RETENTION AND TRANSFER
Seba, Rosângela Guimarães
Learning transfer
Retention
Learning strategies
English as a foreign language
Transferência de aprendizagem
Retenção
Estratégias de aprendizagem
Inglês como língua estrangeira
title_short BEYOND THE CLASSROOM: FOREIGN LANGUAGE STRATEGY RETENTION AND TRANSFER
title_full BEYOND THE CLASSROOM: FOREIGN LANGUAGE STRATEGY RETENTION AND TRANSFER
title_fullStr BEYOND THE CLASSROOM: FOREIGN LANGUAGE STRATEGY RETENTION AND TRANSFER
title_full_unstemmed BEYOND THE CLASSROOM: FOREIGN LANGUAGE STRATEGY RETENTION AND TRANSFER
title_sort BEYOND THE CLASSROOM: FOREIGN LANGUAGE STRATEGY RETENTION AND TRANSFER
author Seba, Rosângela Guimarães
author_facet Seba, Rosângela Guimarães
Queiroz, Sávio Silveira de
author_role author
author2 Queiroz, Sávio Silveira de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Seba, Rosângela Guimarães
Queiroz, Sávio Silveira de
dc.subject.por.fl_str_mv Learning transfer
Retention
Learning strategies
English as a foreign language
Transferência de aprendizagem
Retenção
Estratégias de aprendizagem
Inglês como língua estrangeira
topic Learning transfer
Retention
Learning strategies
English as a foreign language
Transferência de aprendizagem
Retenção
Estratégias de aprendizagem
Inglês como língua estrangeira
description Considering that the basic aim of Education is to provide knowledge that extends beyond the classroom, thus contributing to learner’ autonomy, this study investigated whether the processes of L2 learning strategy retention and transfer have been the focus of research in the last ten years. Scientific international journal and magazine articles, and doctoral theses and Masters Degree dissertations published in Brazil from 1999 to 2010 formed the corpus of this study. Data, obtained by means of a qualitative analysis, indicated that the processes of foreign language learning strategy retention and transfer as a result of explicit instruction have not been the main concern of researchers in Brazil. In the international context, on the other hand, results demonstrated that retention and transfer have been investigated in the last ten years, but the long-term effects of the instruction provided have not been considered in most studies. Thus, it is expected that this study can contribute not only to provide a general view of the studies conducted in the country and abroad, but especially to attract researchers’ attention to the urgent need and relevance of investigating the processes of retention and transfer of foreign-language learning strategies to other contexts, once these are factors that promote true meaning to Education
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/15678
10.4025/tpe.v14i1.15678
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/15678
identifier_str_mv 10.4025/tpe.v14i1.15678
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/15678/8503
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
dc.source.none.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação; v. 14 n. 1 (2011); 89-97
2237-8707
1415-837X
reponame:Teoria e Prática da Educação (Online)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Teoria e Prática da Educação (Online)
collection Teoria e Prática da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com
_version_ 1792207156013957120