GÊNEROS DISCURSIVOS E APRENDIZAGEM DA ESCRITA: PARA ALÉM DA ALFABETIZAÇÃO INICIAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Teoria e Prática da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53570 |
Resumo: | In this article, we discuss the contributions of working with discourse genres to learn how to write as an alternative to methods that do not consider the social, semantic and historical elements of language as vital, since they prioritize the controllable elements of the language, such as such as phonemes, letters and syllables. For this, data of a theoretical-practical research, carried out by means of the research-action methodology, with students of the sixth year, of the Final Years of Elementary Education, are presented, in the beginning of the learning of writing acts of a public school of the interior of São Paulo. We found that students are not only motivated to write in real situations, but also appropriate the social functions of writing. |
id |
UEM-11_9a11e266acf618792219a548af8324f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/53570 |
network_acronym_str |
UEM-11 |
network_name_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
GÊNEROS DISCURSIVOS E APRENDIZAGEM DA ESCRITA: PARA ALÉM DA ALFABETIZAÇÃO INICIALEducação. Aprendizagem da escrita. Gêneros do Discurso.In this article, we discuss the contributions of working with discourse genres to learn how to write as an alternative to methods that do not consider the social, semantic and historical elements of language as vital, since they prioritize the controllable elements of the language, such as such as phonemes, letters and syllables. For this, data of a theoretical-practical research, carried out by means of the research-action methodology, with students of the sixth year, of the Final Years of Elementary Education, are presented, in the beginning of the learning of writing acts of a public school of the interior of São Paulo. We found that students are not only motivated to write in real situations, but also appropriate the social functions of writing.Este artículo analiza las contribuciones de trabajar con géneros de habla al aprendizaje de los actos de escritura, como una alternativa a los métodos que no consideran que los elementos sociales, semánticos e históricos del lenguaje sean vitales, ya que priorizamos elementos controlables del lenguaje, como Fonemas, letras y sílabas. Para esto, presentamos datos de una investigación teórico-práctica, realizada a través de la metodología de investigación de acción, con estudiantes del sexto año, de los últimos años de la escuela primaria, al comienzo del aprendizaje de los actos de escritura de una escuela pública en el interior de São Paulo. Con la investigación descubrimos que los estudiantes no solo están motivados para escribir en situaciones reales, sino que también se apropian de las funciones sociales de la escritura.Neste artigo são discutidas as contribuições do trabalho com gêneros do discurso para a aprendizagem de atos de escrita, como alternativa para os métodos que não consideram vitais os elementos sociais, semânticos e históricos da língua, uma vez que priorizamos elementos controláveis da língua, tais como fonemas, letras e sílabas. Para isso, apresentamos dados de uma pesquisa teórico-prática, realizada por meio da metodologia de pesquisa-ação, com alunos do sexto ano, dos Anos Finais do Ensino Fundamental, em início da aprendizagem de atos de escrita de uma escola pública do interior paulista. Constatamos com a pesquisa que os alunos não apenas se motivam para escrever em situações reais, mas também se apropriam das funções sociais da escrita.Universidade Estadual de Maringá2021-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/5357010.4025/tpe.v24i1.53570Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 116-1322237-87071415-837Xreponame:Teoria e Prática da Educação (Online)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEMporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53570/751375152310Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKohle, Érika ChristinaMiller, StelaBarbosa da Silva Clarindo, Cleber2021-12-18T03:05:49Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/53570Revistahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEducPUBhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/oaiteoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com2237-87071415-837xopendoar:2023-01-12T10:59:41.638423Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
GÊNEROS DISCURSIVOS E APRENDIZAGEM DA ESCRITA: PARA ALÉM DA ALFABETIZAÇÃO INICIAL |
title |
GÊNEROS DISCURSIVOS E APRENDIZAGEM DA ESCRITA: PARA ALÉM DA ALFABETIZAÇÃO INICIAL |
spellingShingle |
GÊNEROS DISCURSIVOS E APRENDIZAGEM DA ESCRITA: PARA ALÉM DA ALFABETIZAÇÃO INICIAL Kohle, Érika Christina Educação. Aprendizagem da escrita. Gêneros do Discurso. |
title_short |
GÊNEROS DISCURSIVOS E APRENDIZAGEM DA ESCRITA: PARA ALÉM DA ALFABETIZAÇÃO INICIAL |
title_full |
GÊNEROS DISCURSIVOS E APRENDIZAGEM DA ESCRITA: PARA ALÉM DA ALFABETIZAÇÃO INICIAL |
title_fullStr |
GÊNEROS DISCURSIVOS E APRENDIZAGEM DA ESCRITA: PARA ALÉM DA ALFABETIZAÇÃO INICIAL |
title_full_unstemmed |
GÊNEROS DISCURSIVOS E APRENDIZAGEM DA ESCRITA: PARA ALÉM DA ALFABETIZAÇÃO INICIAL |
title_sort |
GÊNEROS DISCURSIVOS E APRENDIZAGEM DA ESCRITA: PARA ALÉM DA ALFABETIZAÇÃO INICIAL |
author |
Kohle, Érika Christina |
author_facet |
Kohle, Érika Christina Miller, Stela Barbosa da Silva Clarindo, Cleber |
author_role |
author |
author2 |
Miller, Stela Barbosa da Silva Clarindo, Cleber |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kohle, Érika Christina Miller, Stela Barbosa da Silva Clarindo, Cleber |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação. Aprendizagem da escrita. Gêneros do Discurso. |
topic |
Educação. Aprendizagem da escrita. Gêneros do Discurso. |
description |
In this article, we discuss the contributions of working with discourse genres to learn how to write as an alternative to methods that do not consider the social, semantic and historical elements of language as vital, since they prioritize the controllable elements of the language, such as such as phonemes, letters and syllables. For this, data of a theoretical-practical research, carried out by means of the research-action methodology, with students of the sixth year, of the Final Years of Elementary Education, are presented, in the beginning of the learning of writing acts of a public school of the interior of São Paulo. We found that students are not only motivated to write in real situations, but also appropriate the social functions of writing. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53570 10.4025/tpe.v24i1.53570 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53570 |
identifier_str_mv |
10.4025/tpe.v24i1.53570 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/53570/751375152310 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Teoria e Prática da Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação; v. 24 n. 1 (2021); 116-132 2237-8707 1415-837X reponame:Teoria e Prática da Educação (Online) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
collection |
Teoria e Prática da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Teoria e Prática da Educação (Online) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
teoriaepraticadaeducacao@gmail.com || teoriaepraticadaeducacao@gmail.com |
_version_ |
1792207158223306752 |